2 x 3 = 4

dunjica RSS / 08.06.2007. u 21:33


tvrdi na Tajlandu Thung-taow Yaow,

u Kini Changwazi Pipi,

u Estoniji Pipi Pikksukk,

u Letoniji Pepija Garzeke,

u Finskoj Peppi Pitkätossu,

u Francuskoj Fifi Brindacier,

u Iranu Pipi Gurab-baland,

u Izraelu Bilbee Bat-Gerev,

u Japanu Nagakutsushita no Pippi,

u Poljskoj Fizia Pónczoszanka,

u Turskoj Pippi Uzuncorap,

u Vijetnamu Pippi Tat Dai,

Ona i kada spava, spava naopako, s nogama na jastuku. Jedna čarapa joj je narančasta, druga zelena. Živi u kući s konjem i majmunim Gospodinom Nielsonom. Uzima specijalne pilule da ne bi morala odrasti. Može podići konja i snažnija je od najvećeg svjetskog snagatora – Moćnog Adolfa (kakve li „slučajnosti“ - prva priča o Njoj ispričana je 1941., prenešena na papir 1944. i objavljena 1945.!)

struwwelpeter.jpgNjenim literarnim rođacima smatraju crno-humorne obješenjake 400px-Max_und_Moritz.JPG Maxa i Moritza, junaka „crne pedagogije“ Struwwelpetera (Schockhead Peter) i Petra Pana, dječaka koji ne želi odrasti.

Ona preispituje i ruši tabue. Njeno ponašanje i karakter nazivaju sokratovskim i ničeovskim, prepoznaju je u feminizmu Simone de Beauvoir. Ne ponaša se onako kako bi se djevojčice „trebale“ ponašati. Odlazi u kupovinu u do poda dugačkoj haljini-spavaćici, sa šeširom veličine mlinskog žrvnja i predimenzioniranim kopčama na cipelama koje ne čine nogu nimalo erotičnom. Ona definitivno nije objekt muške požude, ali zato ostvarenje feminističkih čežnji.

Kada Ona u izlogu drogerije ugleda reklamu s natpisom: „Muče li Vas pjege?“, smatra neophodnim da jasno izrazi svoje mišljenje: „Ne, mene NE MUČE pjege!“. „Ali, dijete drago, tvoje lice je puno pjegica!“ „Da, znam“, uzvraća Ona samouvjereno, „ali mene one ne muče. Meni se one SVIĐAJU. Želim Vam ugodan dan!“

Ona je snažna, odvažna, samopouzdana, nepterećena stereotipima, zabavna, buntovna, šarmantno anarhična. Ona je postala princeza feminističkih bajki i izvor nadahnuća u borbi za jednakost spolova.

Astridlindgren.jpg

Kroz lik Pippilotte Viktualie Rullgardine Krusmynte Efraimsdotter Longstrump, Astrid Lindgren potakla je u Švedskoj ´40tih godina val prosvjeda protiv fizičkog kažnjavanja djece, te veliki doprinos razvoju anti-autoritarnih pedagoških koncepata širom svijeta.

Inger%2520Nilsson.jpg Inger Nilsson, koja je šarmantnoj nevaljalici posudila svoje lice i privatnost, nikada se nije uspjela osloboditi identifikacije s njom. Nakon što je prestala glumiti Pipi Dugu Čarapu, nije dobijala ponude za druge uloge sve do 1989. Poslije toga je igrala još u dva filma i trenutno u njemačkoj krimi-seriji „Der Kommissar und das Meer“.



Komentari (98)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

dunjica dunjica 21:36 08.06.2007

Test

Pri prvom postavljanju mi se izgubilo pola teksta i sve slike, pa provjeravam da li je sada OK.
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 21:48 08.06.2007

Re: Test

Dobrodosla !!!
Mnogo, mnogo je OK !
Pozdrav !
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 21:49 08.06.2007

Re: Test

samo da te pozdravim
a sad idem da citam!
Coco Rosie Coco Rosie 21:50 08.06.2007

dunjice

dobrodosla! evo sad cu da citam tek.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 21:49 08.06.2007

e pa dunjice

dobordošla.
a od mene VIDEO:
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 21:53 08.06.2007

Re: e pa dunjice

evo jos drugara koji nece da odrastu!

angie angie 21:58 08.06.2007

Re: e pa dunjice

a meni? Meni nishta video????
dunjica dunjica 22:01 08.06.2007

Re: e pa dunjice

Nama, bijaše. Svima.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 22:04 08.06.2007

Re: e pa dunjice

UPS!
evo trčim odmah .... malo sam rasejan od posla u poslednje vreme.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:08 08.06.2007

Re: e pa dunjice

a evo i pipi za velike dechake ;-)
(sorry za velicinu slike, jos to nisu popravili...damn!)

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 22:10 08.06.2007

Re: e pa dunjice

angie
a meni? Meni nishta video????


uz izvinjenje: http://blog.b92.net/text/112/Boze%20pomozi%21/#k4464
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 22:11 08.06.2007

Re: e pa dunjice

Dobra je velicina. Dobra je. Dobra !
dunjica dunjica 22:13 08.06.2007

Re: e pa dunjice

Hehehehehe, Bebo, Bebo von Töpfer!

Odlazi u kupovinu u do poda dugačkoj haljini-spavaćici, sa šeširom veličine mlinskog žrvnja i predimenzioniranim kopčama na cipelama koje ne čine nogu nimalo erotičnom. Ona definitivno nije objekt muške požude, ali zato ostvarenje feminističkih čežnji.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:17 08.06.2007

pa sta mogu :-)

kad sam ukucala Pippi u google, jedna od prvih slika je ta sa guzom

ali ova dole je ubedljivo najsladja slika pippi koju sam videla!

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 22:25 08.06.2007

Re: pa sta mogu :-)

google? aha...
dunjica dunjica 22:31 08.06.2007

Re: pa sta mogu :-)

Ova je potpuno u duhu današnje estetike za djecu. Jaaaako je slatka. Dunja i MJ će se veseliti sutra da je vide.
G r o f G r o f 22:32 08.06.2007

Re: e pa dunjice

Priznajem da na mene ova slika deluje erotično. Zapravo, kad je erotika u pitanju, mislim da dunjica greši.
Nema "do poda dugačka haljina" mnogo veze sa erotikom ali ona nezaustavljiva sloboda kojom zrači taj lik, ima.
Divlje i slobodno je uvek erotično.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:40 08.06.2007

e pa onda

za milanicu i dunjicu (praaaavu dunjicu jos jedna, kao da su je klinci crtali.

dunjica dunjica 23:07 08.06.2007

Re: e pa dunjice

Slažem se za erotiku 100%! I mijenjam moje objašnjenje za tvoje ;-)
Milan Novković Milan Novković 23:35 08.06.2007

Re: e pa dunjice

evo jos drugara koji nece da odrastu


I meni to neodrastanje lepo ide osim u regionima potiljka i stomaka, tako da na tome sad radim :)
Milan Novković Milan Novković 23:38 08.06.2007

Re: e pa dunjice

a evo i pipi za velike dechake ;-)
(sorry za velicinu slike, jos to nisu popravili...damn!)


Još će nam Google ispasti najbolji prijatelj. Veličina je ok - možda to oko veličine i nije pokvareno, pa čemu popravljati :)
dunjica dunjica 23:39 08.06.2007

@Milan N.

Jelica Greganović Jelica Greganović 21:53 08.06.2007

A u Sloveniji

Pika Nogavička

ima i njen festival ovde, sa konjem na tačke i crvenim kikicama svuda okolo
dunjica dunjica 22:02 08.06.2007

Re: A u Sloveniji

Da, čula sam. Voljela bih kada bi društvo dojavljivalo kako je na drugim jezicima...
pipi duga čarapa pipi duga čarapa 23:39 08.06.2007

Re: A u Sloveniji

Jelica me preduhitrila, ali zato (mislim da) znam puno ime Pika Polonica Marjetica Zmagodlava Evrazija Nogavička. Možda sam malo i ispremeštala - nisam pažljivo pratila čas, uglavnom čitam blog dok ćerka gleda Piku).

U vikipediji ima na milion jezika: http://en.wikipedia.org/wiki/Pippi#Other_language_titles. Pogledajte turski:) A i Francuski i Grčki.
A evo ga i link na biografiku Astrid Lindgren: http://en.wikipedia.org/wiki/Astrid_Lindgren. Napisala je strašno mnogo knjiga za decu, a najbolje mi je bilo kad sam medju brojnim naslovima ("Sia lives on Kilimanjaro", "Noy Lives in Thailand" naletelja na "Marko Lives in Yugoslavia"!

Predpostavljam da je suvišno da napominjem da me je ovaj post oduševio :)
dunjica dunjica 23:41 08.06.2007

Re: Pipi Duga Čarapa

Od tebe nisam manje ni očekivala ;-))

Meni je turski naziv za Pipi jasan kao dan. Balkanka se sjeća turskog ;-)
Gothsa Gothsa 21:56 08.06.2007

Zivela Pipi!

Obozavala sam da je gledam kao devojcica. Sada je gleda moja devojcica i stalno me pita kako je Pipi tako snazna?
dunjica dunjica 22:18 08.06.2007

Re: Zivela Pipi!

Živjela! Mojih oboje (i Dunja i Milan Jernej) su veliki Pipini fanovi. Ja sam zbog toga sretna, pa se sjetim vremena moga djetinjstva, posebno prije toga, kada se samo ekstra-liberalni roditelji nisu opirali novoj slici dječje samosvojnosti i samopouzdanja.
dunjica dunjica 21:56 08.06.2007

HVALA VAM SVIMA na dobrodošlici!

Ovako svečani doček nisam očekivala )
Lektorka Lektorka 21:57 08.06.2007

Dobrodošla!

I gde me nađe!!! Nijednu božju epizodu nisam propuštala! :))

A na youtube nađoh, na svoju veliku žalost, samo ovo:



Pozdrav, J.
dunjica dunjica 22:09 08.06.2007

Re: Dobrodošla!

Ma, koja te žalost spopala! Ovo je jako lijep isječak.

Nego, znaš li da je "Pipi među piratima" snimljen na Mljetu i oko Dubrovnika? Sve se lijepo vidi.
Lektorka Lektorka 22:17 08.06.2007

Re: Dobrodošla!

žalost, kako ne bi bila žalost, kad nigde ne nalazim ama ni minut iz neke od originalnih epizoda...

to za mljet nisam znala - ma znao je svet pre i bolje od nas kakva je ta obala!
dunjica dunjica 22:21 08.06.2007

Originalne epizode

Pogledaj na ebay, ja sam tako sve ili barem skoro sve nabavila (na zalost - nadsinhronizirano, buuuu). U Hrvatskoj, također ima za kupiti i kao video i kao dvd, na engleskom, s BHS titlovima.
dunjica dunjica 22:22 08.06.2007

Pogledaj Srdjanov youtube komentar gore,

tamo mozes vidjeti sav izbor clipova s youtubea.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 22:23 08.06.2007

Re: Pogledaj Srdjanov youtube komentar gore,

ali prvo moras da odgleda insert do kraja, pa ce se na kraju pojaviti mali klipovi...
angie angie 21:57 08.06.2007

ja dunjice

Wilhelm Bush i Max und Moric, pa sa njima sam odrasla!
dunjica dunjica 22:24 08.06.2007

Max und Moritz

zar ih je bilo kod nas? Ili misliš negdje vani? Ja se samo sjećam Struwwelpeter iz djetinjstva. Još nosim traume od slika gdje mu režu prste škarama, a krv lipti... Uuuuuu...

Nego, da li držiš da su utjecali na tvoj ukus za humor i, općenito, poglede na svijet?
angie angie 22:51 08.06.2007

Re: Max und Moritz

bilo ih je kod nas, tako shto je moja baka Nemica imala svoju bibljoteku:)

A po njim je posle radjen serijal Bim I Bum, koji je izlazio i kod nas, ali mnogo loshiji crtez i humor.

Pa uticali su na moju percepciju svakako, posle sam postala strastveni stripofil-mnogo zeshci nego neki dechaci, a crtez mi je omiljeni deo profesije i umetnosti uopshte.
Gothsa Gothsa 23:02 08.06.2007

Re: I[quote]Nego, da li držiš da su utjecali na tvoj ukus za humor i, općenito, poglede na svijet?[/quote]

Izvini sto upadam sa svojom digresijom ali sad sam se setila jedne svoje ne bas retke nemarnosti a mozda ima veze sa Pipi. Naime vrlo cesto obuvam razlicite carape-soknice. U mojoj okolini to ljudi primecuju i ja znam da se to vidi ali ne hajem.
dunjica dunjica 23:12 08.06.2007

Re: I[quote]Nego, da li držiš da su utjecali na tvoj ukus za humor i, općenito, poglede na svijet?[/quote]

Moja prijateljica Milana, koja živi u ekološkoj komuni na Johanhishoehe kod Dresdena SAMO tako nosi čarape. Često puta jedna npr. vunena, druga pamučna i sl. potpuno lude kombinacije. To joj dođe neki stav, zaštitni znak, kaže.
ceda_urosevic ceda_urosevic 22:04 08.06.2007

Pipi

rules!
dunjice, WELCOME!
Nemoj sad da se uobrazis pa da kao 'autor' promenis stil pisanja/komentarisanja.....

(vazi za sve koji su mukotrpnim radom zasluzili da pisu na blogu kao autori i to koliko im se prohte i sta im padne na pamet)
pozdrav
Milos
dunjica dunjica 22:11 08.06.2007

Re: Pipi

E, pa, nisam uvijek bila Milocveće, a i stil se ne može tek tako sakriti. Šta god to značilo.

Hvala na riječima ohrabrenja,
Duška
pufna pufna 22:36 08.06.2007

caos pipi ovde karlson!

eh i ti pises )) sad su svi meni interesantni blogeri presli na onu stranu reke. Nekako vratite se vi nama 'amo. :)
E da - na ruskom je ПИППИ ДЛИННЫЙЧУЛОК...
i da dodam sto se tice novih, nenasilnih, metoda vaspitavanja dece. Sedamdesetih je u Svedskoj po statistikama preko 70 posto roditelja smatralo normalnim da se batinama deca uce sta se sme a sta ne sme da se radi. Dvadeset godina po usvajanju i PRIMENI zakona i edukacije zasto je isti dobar, se taj procenat smanjio na svega 17 posto. Eto pozitivnog uticaja drzave na porodicu. Bravo za svedjane!
Podjednako mi je drago sto Pipi daje i drugu sliku devojcica, a da je pozitivna. Ko kaze da sve moraju da vole roze boju i cekaju princa na belom konju, puste suzu na romanticnu pricicu...

Gothsa Gothsa 22:45 08.06.2007

Re: roze boja

Sizim od roze boje a Barbiku mrzim. Srecna sam sto dete nije ludo za barbikom vec za Krtekom.
pufna pufna 22:49 08.06.2007

Re: roze boja

girl power!
ali opet bitno je se ima pravo na izbor, pa i na roza boju sa barbikom... :)
samo sto cemo mi mame, malo da usmerimo kako treba
pozdrav
Gothsa Gothsa 23:07 08.06.2007

Re: roze boja

Pozdrav Pufno!
dunjica dunjica 23:17 08.06.2007

Re: roze boja

Slažem se da je najvažnije imati izbor. Ako je stvar slobodnog izbora (ah, da li to postoji uopće?), onda je meni OK. Ja sam mojoj Dunji rekla da se meni Barbie ne sviđa, ali ona treba vidjeti šta se njoj sviđa, a ne zato što to tako misle njene prijateljice. Sada ih ona misionira, hehehehe.

Ali, ali, avaj ali, pojavio se Winx Club. Ja sada samo cekam da ove karikature Barbie završe u ropotarnici prošlosti:
dunjica dunjica 23:30 08.06.2007

Re: caos pipi ovde karlson!

Znaš i sama: trava je uvijek zelenija na drugoj strani obale!

Ovo na ruskom izgleda neizgovorivo, meni barem ;-) A brojke koje navodiš za 70te u Švedskoj su prijeteće. Kako li je još dan-danas drugdje po svijetu, gdje djecu ne štite ni zakoni ni običaji?!
Gothsa Gothsa 23:37 08.06.2007

Re: roze boja

Bratzike, Barbike, Selike, Winksice(prvi put cujem)...strahota . Igrala sam se sa lutkama a odecu sam sama " sila" od krpica kojim me je snabdevala mamina krojacica. Danas postoji Bratz album i lepis slicice sa odecom. Totalna glupost.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:44 08.06.2007

ovo su bile moje junjakinje





...a taj grasak mi i dalje smeta ;;;-)
vucko vucko 23:49 08.06.2007

Ole

Sa Oletom Spavaljkom si očigledno bila na ratnoj nozi - slabo ti nešto svraća, prema vremenima kad pišeš ovde

Gothsa Gothsa 23:51 08.06.2007

Re: ovo su bile moje junjakinje

A Pipi? Jedina prepoznatljiva i jedinstvena junakinja. Ove ostale su sve bile princeze koje je neko gnjavio, od baba koje treba otrebiti od buva preko vestica, mada se mora priznati da je grasak fenomenalan zaplet.
dunjica dunjica 23:59 08.06.2007

Re: ovo su bile moje junjakinje

Laura isto ima problema sa spavanjem. Plus, ništa ne prepušta slučaju. Plus, tata čuva djecu doma dok mama gradi muzičku karijeru. Empfehlenswert!

pufna pufna 00:02 09.06.2007

Re: caos pipi ovde karlson!

PIPI DLjINIJCHULOK ...
Ovde u Francuskoj se razvila polemika oko vaspitne tuce dece, pa su uvek rigidni francuzi skocili u odbranu stare dobre cuske po guzi, te je zena iz neke organizacije pocela da baca cifre na sto. Bese to pre dosta godina, ni dete nisam imala, ali sam zapamtila cifre- napravila mi ta rasprava utisak.
Nenasilna metoda vaspitavanja zahteva strasan rad na sebi, prvenstveno, potom opustenost i veru u promene, tj. da su one moguce. Hvala bogu da ljudi imaju ( a narocito deca) dosta prilagodljiv nervni sistem, inace se ne bi mogle prebroditi tolike nepravde pretrpljene u zivotu.
mala disonantna nota - psihijatri znaju da se nasale na novi sveprisutni talas prevelikog popustanja deci ( koji je samo druga krajnost problema nerespektovanja decije licnosti) i dozvoljavanju da deca budu kraljevi u porodici sa 4-5 godina ( kad im je ta potreba da vladaju uzrastno odredjena) pa nadalje-" ko ne bije svoju decu, kasnije ih tuku u zatvorima." Stvarno se misli samo na postavljanje granica i jedan stav da ni jedna cuska nije toliko strasna naspram psihicke torture koju slabiji trpe od odraslih- tu ima mnogo razlicitih poruka "NELJUBAVI" tipa-
tako si stidljiva ( nista ne mozes dobro da uradis)
stalno gresis, uvek si trapava...
Kao da je najteze verovati u svoju decu i u lepotu njihove razlicitosti!
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 00:10 09.06.2007

Re: ovo su bile moje junjakinje

meni je grasak vrh! pa bio je neki nikolica s prikolicom ali nemam pojma o cemu se tu radi. za pipi sam znala ali samo kako izgleda (u to vreme). devojcica sa shibicama mi je citana pred spavanje (baka!) tako da i danas lezem da spavam tek kad svane ;-) a palchica?! ja sam bila fascinirana njenom velicinom, pa sve te bubice koje su toliko velike spram nje! a Maja?!?!?! Maja mala mama, Maja leti avionom, Maja je bolesna, Maja kuvarica, Maja balerina...?!?!? ja ni ne znam da li je Maja nasa ili necija druga? i ko je sve radio te ilustracije i ko ih sada radi?



ps. paaaa.....ja sam od onih romanticnih divljakusa (trep).

dunjica dunjica 00:18 09.06.2007

Re: caos pipi ovde karlson!

Jednom prilikom sam čitala izlaganje jedne pedagoginje i dječje psihologinje na tu temu liberalno vs. autoritarno, koji je nacin "pravi" i sl. Dopao mi se veoma njen argument. Rekla je da da nije, u suštini, važno da li smo manje ili više popustljivi ili strogi. Da postoje 3 kriterija za koje je otkrila da su zajednički djeci koja izrastaju ili su izrasla u psihički, fizički, emotivno i duševno stabilne i zdrave osobe:
1 - roditelji / staratelji su im stvorili prostor da se kreativno izražavaju
2 - roditelji / staratelji su postavili granice, ali NE djeci, nego su definirali svoje granice, dokle dijete može ići, a da to poštuje autonomnost i integritet njihove osobe. Znači, ne ograničavati djecu, nego naučiti da poštuju granice susrećući druge pojedince.
3 - roditelji / staratelji su prakticirali neuvjetovanu ljubav.

Po mojoj opservaciji, hvalenje određenih metoda odgoja kao najboljih i najispravnijih se mijenja u, otprilike, desetogodišnjim ciklusima. Kao: 10tak godina se svi "napredni" i "osvješteni" takmiče u liberalnosti, pa onda dođe period kada se svi dokazuju u održavanju discipline.

A sada da se pohvalim: Kada sam s klincima dolazila u moj rodni grad dok su bili manji, prohodali tek, zafrkavalo me domaće društvo da djeci sve dozvoljavam osim da upadnu u rijeku. nekima to bilo prepopustljivo, nekima se dopalo. Danas samo klimaju glavom i kažu: "tako dobru djecu imaš, sicipliniranu, balablabla, ..." A zaboravljaju da su jučer još kritikovali tu moju apstinenciju od "disciplinskih mjera" i "dopuštanje SVEGA". Ih, ta nemijte kasti!
dunjica dunjica 00:24 09.06.2007

Re: ovo su bile moje junjakinje

Maja je francuska. Ne znam kako se u originalu zove, ali na engleskom je Debbie. Dunja s vremena na vrijeme upada u te Maja/Debbie faze. Ako...

A ovo su bili još moji junaci:




vucko vucko 00:27 09.06.2007

Nikolica

Nikolica je Ćopićev junak, iz "Orlovi rano lete".

A devojčica sa šibicama je baš mračna. Do duše, ima on gore - pesmu "Umiruće dete".

BebaOdLonchara BebaOdLonchara 00:33 09.06.2007

Re: ovo su bile moje junjakinje

sad vidim i ja da je maja francuskinja. ja sam se lozila i na hajdi ali ne na crtani vec na onu zlatokosu hajdi iz knjigica. mislim, prica mi se dopala. jaaaao bre sto je lep post kapiram da je trebao da ode u jednu drugu stranu i malo ozbiljniju diskusiju ali nesto smo se svi raspilavili )))
dunjica dunjica 00:36 09.06.2007

Re: Umiruće dijete

Mojim je roditeljima prvo dijete, moja starija sestra, umrla na rukama na putu do bolnice. Moj tata kaže da mu je u tim trenucima u glavi jedino bio Goetheov "Erlkoenig". Ovdje u prepjevu Alekse Šantića:

VILENJAK

Tko jezdi tako pozno kroz noć i vjetar taj?
To otac s čedom svojim kroz pusti jaše kraj;
dok vije vihor bijesni i strašna siječe stud,
on dijete svoje grli, o toplu grije grud.

«Što, sine, skrivaš tako lice i pogled svoj?»
- Ne vidiš vilenjaka, oče, u noći toj?
Tog vilenjaka s krunom i njegov dugi skut?
«To, sine, noćne magle prelaze neba put.»

»»»O drago čedo, hodi i pođi sa mnom ti!
Prekrasne igre mnoge s tobom ću igrati;
po obalama cvijeće šareno ćemo brat;
majka će moja tebi zlaćano ruho dat.»»»

- O oče, zar ne čuješ vilenjak kako taj
sad mene tiho zove i mami u svoj kraj?
«Smiri se, čedo moje, to nije bio glas, --
iz suhog lišća vjetar pozdravlja šumom nas.»

»»»Hoćeš li, slatko čedo, hoćeš li kraju mom?
Tebe će moje kćeri s ljubavlju pazit svom;
one će noću plesat lagani tanac svoj
i ljuljat će te brižno i pjevat slatki poj!»»»

- O oče, zar ne vidiš otud u onaj mrak
da vilenjaka kćeri tamo mi daju znak?
«Da, čedo moje, vidim, ali tebe vara gled;
to noćni vjetar starih vrba povija red.»

»»»Ja volim čedo, tebe i lice što ti sja.
Nećeš li milom, silom odnijet ću tebe ja!»»»
- O oče, on me hvata, evo me grabi sad,
vilenjak mi, moj oče, zadade bol i jad!

Dubokom prožet jezom otac uspori gred,
u naručju mu sinak od boli jeca blijed;
a kad je pred dom stigo s mukom i jadom svim,
Mrtvo je čedo bilo na grudima njegovim.

JOHANN WOLFGANG GOETHE

prepjev: Aleksa Šantić
dunjica dunjica 00:38 09.06.2007

Re: ovo su bile moje junjakinje

kapiram da je trebao da ode u jednu drugu stranu i malo ozbiljniju diskusiju ali nesto smo se svi raspilavili


Bingo!!!
vucko vucko 00:41 09.06.2007

Ozbiljnija diskusija

Više sreće sledeći put :)
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 00:43 09.06.2007

Re: Nikolica

a ne taj nikolica! kad rece orlovi rano lete, ja sam bila zaljubljena u Peru kvrzicu :-p
ovo je neki nikolica budalica...?? pazi, pojma nemam. prijatelji mojih roditelja su imali seriju starih slikovnica gde sam upoznala i palchicu pa i tog nikolicu. kazu mi da sam ga jako volela. ko zna? ali pera kvrzica - vrh! eh, pa sta da vam kazem, sa Ogromnim nestrpljenjem ocekujem poslednji nastavak harija potera sad ne znam da li odmah da se uclanim u Izgubljene decake ili da osnujemo 'zensku momchad' na istu temu, m?
dunjica dunjica 00:47 09.06.2007

Ženska momčad

Ovdje se radi o mješovitoj, "Wilde Kerle", 4 nastavka do sada. Klinci se ovdje pale na to samo tako.

nsarski nsarski 01:18 09.06.2007

Re: Nikolica

BoL,
u pitanju je cuven "Nikolica s prikolicom" iz "Orlova". Pa pisu pismo u stihu: Dva decaka poljar Lijan, poprilicno neobrijan, i na zalost mnogo pijan. Garantovano skinuto sa Rjepinove slike "Zaporoski Kozaci pisu pismo sultanu": (evo linka, slika je velika, a ne moze da se smanji standardnim metodama)

link
pipi duga čarapa pipi duga čarapa 17:44 09.06.2007

Re: ovo su bile moje junjakinje

Da, da, ona predivna zlatokosa Hajdi. Ja sam imala dve knjžice kad sam bila mala, ali sam zato ćerki kupila jedno 10 (sve koje su bile u knjižari). Jedino, još uvek ne smem da joj čitam moju omiljenu pre spavanja, uvek se rasplače kad Petar gurne Klarina kolica niz liticu i u grcanju dočeka da Klara prohoda. Zato se to čita danju, vikendom.
I maja je predivna, a imamo samo jednu, Maja se prerušava. Nežno i poučno. Ua barbike i brecike i sve Diznijeve princeze-udavače!
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:17 09.06.2007

Re: ovo su bile moje junjakinje

a ja sam imala knjigu u koju su stale sve te knjizice mislim da sam je do pola znala napamet! a ta sa klarom je i danas za rasplakivanje, mislim meni danas to je onaj momenat kada hajdi hoce da klari pokaze polje nekog ljubicastog cveca i onda joj kao pomognu da dodje do njega i onda - mirikl! :-p
moja prva maja je bila Maja balerina...pa maja kuvarica, pa maja leti avionom (mislim da je bio Rim u pitanju), pa maja bolesna, gde su crtezi najjaci do sad!
pufna pufna 01:13 10.06.2007

Re: Umiruće dijete

jaoj Duska,
mi smo cesto izvodili tu pesmu (schubert), ali od kad imam dete ne mogu. Izbrisala sam je sa repertoara.
pufna pufna 01:16 10.06.2007

Re: Umiruće dijete

u pitanju je pesma - Der Erlkönig, D 328 by Franz Schubert
Aniram Aniram 22:37 08.06.2007

DD

Dobrodošla Dunjice = DD

baš si me obradovala.... danima čekam kad će tvoj blog, i evo ga - a tema pravo iznenađenje, plašila sam se da ćeš o nečemu za odrasle, a ono baš za nas! samo tako!
dunjica dunjica 22:40 08.06.2007

Re: DD

Hvala, hvala!

Nego, tema JESTE za odrasle, ali svi nešto zaplivali vodama sjećanja...
vucko vucko 22:40 08.06.2007

Politički nekorektna Pippi


Ko je ubio Pipi

Dunjice, dobrodošla u novoj ulozi!

Evo i moj prilog: na danskom se kaže Pippi Langstrømpe
dunjica dunjica 23:03 08.06.2007

Re: Politički nekorektna Pippi

Zanimljiva perspektiva autoričina. Čula sam puno kritika u zadnje vrijeme na račun PC. Djelomično su opravdane (kritike). No, ja smatram vrijednim pluralizam mišljenja, čak i kada se žestoko suprotstavljaju. Vremenom se amplitude (neslaganja) smanjuju i tako se dolazi do uravnoteženi(ji)h stavova i definicija.

Podsjetio me tekst na mnogo prisutne diskusije u njemačkoj javnosti na temu neprilagođenosti nastavnih metoda dječacima. Posebno, priča se, u osnovnom i srednjem školstvu. Kao, način rada, metodologija je više prilagođena djevojčicama, koje su, jelte, mirnije, imaju bolju koncentraciju, kreativnije, ... Dječaci su postali žrtve jednog oblika školstva koji, zapravo, otvara mnogo veće mogućnosti prijenosa i prezentacije znanja nego što je to bilo u prethodnim generacijama. Kako to može biti? Tu nešto ne štima.

Onda ja zavitlam njihalo/klatno na "moju" stranu i kažem:
Kada su djevojčice imale manje ili više ograničen pristup obrazovanju, malo tko se zbog toga "češkao". Samo one "divljakuše" sufražetkinje, pa feministkinje. Sada kada je, barem u zapadnom svijetu, ili da se ograničim na njemačko društvo; pristup obrazovanju otvoren svima bez obzira na spol (ali i ne po svim ostalim kriterijima), i kada djevojčice u prosjeku pokazuju bolje rezultate u školi, nastala velika zabrinutost. Mali dječaci ugroženi.

Ne branim današnje obrazovne metode. Dug nam put predstoji da metode prijenosa znanja i spoznaja, izgradnje ličnosti, socijalnih i emotivnih kompetencija kod djece postanu po njihovoj mjeri. Moj problem je što bi svi nešto mutili s PC (political correctness), pro i contra, a nisu uvijek baš dobro obaviješteni.

Howgh ;-) (presjecam zamršenu asocijativnu nit)
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 08:14 09.06.2007

Re: Politički nekorektna Pippi

In an era when Pippi Longstocking has been removed from primary-school reading lists because it includes terms deemed racially insensitive -- and when Peter Pan, Robinson Crusoe, Mary Poppins, and Babar the Elephant all have been called oppressive -- Sandra Stotsky believes multiculturalism is dumbing down kids.

Kao, način rada, metodologija je više prilagođena djevojčicama, koje su, jelte, mirnije, imaju bolju koncentraciju, kreativnije, ... Dječaci su postali žrtve jednog oblika školstva koji, zapravo, otvara mnogo veće mogućnosti prijenosa i prezentacije znanja nego što je to bilo u prethodnim generacijama. Kako to može biti? Tu nešto ne štima.

imam jednog klinca (sedmi razred, a u grupi je gde se radi gradivo iz srednje škole)...njega nastavnica engleskog neće voditi na takmičenje (iako mali razbija), izabrala je neke devojčice... Dečko nije ni znao da to ne znači da on ne može da učestvuje na škol. takmičenju iz eng.
Naravno da ne štima...nastavnici u glavnom ne bude kreativnost kod dece (čak, suprotno, suzbijaju je), jer ista podrazumeva osvešćivanje onih kojima se bavite, a samim tim i više truda, čitaj:muke, od strane predavača. Škola, kao sistem uporno radi na uniformisanju dece...a ja tako stezala ono moje knj'če sa Pipikom, radi lakše kontrole. Skoro mi je jedna profesorka, na pitanje o tome šta je njoj najteže kao profesoru odgovorila kratko i jasno: "Na žalost, srela sam se mnogo nepokorive dece, one koja će vas gledati pravo u oči, a vi ništa ne možete." (da ne pišem dalje, užasno je - ja očekivala odgovor tipa: kako prići svakom detetu, prilagoditi nastavu, kako prevazići sebe i kreirati sredinu u kojoj će sva deca osetiti da su appreciated, nemogdanadjemreč, i u tom smislu)
Ja. recimo od dece očekujem da me gledaju u oči, dobijaju poene kad nadju koju grešku (he, he) u mom izlaganju, kao i kad postavljaju pitanja, (to o postavljanju pitanja je čak pod obavezno), i nikada ne suzbijam ono što oni jesu...samo kanališem.
...još uvek stežem ono moje knji'če, sa kog mi se smešila, pegava i sa jednom smuljenom čarapom...
i kada djevojčice u prosjeku pokazuju bolje rezultate u školi, nastala velika zabrinutost. Mali dječaci ugroženi.

što je za mene još jedna igra reči/života - devojčice je, generalno, lakše ubaciti u obrazac, (a sve ono što su kao "kvaliteti" opisujem rečju submissive) i taj njihov dobar skor im u suštini, ništa ne donosi. I tu moram da ubacim...po sećanju "I would rather see a school produce a happy street cleaner than a neurotic scholar, but we haven't produced a single street cleaner so far"...(A.S.Neill)
Kroz lik Pippilotte Viktualie Rullgardine Krusmynte Efraimsdotter Longstrump, Astrid Lindgren potakla je u Švedskoj ´40tih godina val prosvjeda protiv fizičkog kažnjavanja djece, te veliki doprinos razvoju anti-autoritarnih pedagoških koncepata širom svijeta.

najlepše je kad ti deca utrčavaju u učionicu, puni priča, ovi moji, što menjaju zube, keze se ko blesavi da ja vidim, a ja se kao pravim da ne vidim...autoritet: "Je li, a je l' ti imaš samo te cipele? One su samo za ovde?", ili "Što ti bre smešna ta 'aljina" (ja nosila tuniku), ili "A, je'l ćeš sad da nas zezaš? 'Ajde da nas zezaš!!!"
...autoritet, (paradoksalno) raste sa slobodom koju nudite, pritom pokazujući koliko ste vešti, koliko umete...i transformiše se u poštovanje, razumevanje...
Meni se one SVIĐAJU. Želim Vam ugodan dan!


welcomenDunjajaŠKA...(da ti se ispuni želja)
što voleeem, kad na izgled različite stvari/teme/reči/ljudi/ govore isto...
dunjica dunjica 09:43 09.06.2007

Re: Politički nekorektna Pippi

Hvala, Snežana, na promišljenim, važnim i ilustrativnim riječima!

Kako sam razumjela iz tvog pisanja, slažemo se da način pristupa ima veze s uzajamnim poštovanjem, davanjem slobode i korištenjem svog prava na istu, neka vrsta saučesništva u poimanju svijeta i izgradnja autonomnih, mislećih, kreativnih pojedinaca. Ovdje u Njemačkoj je to, u odnosu na mnoge druge zemlje, dosta prisutna tema u javnim diskusijama. Takodjer je Njemačka pravi rasadnik tzv. alternativnih/slobodnih škola i nudi širok dijapazon mogućnosti za roditelje koji se ne zadovoljavaju rigidnim, usudila bih se reći - štetnim (po razvoj djece) pristupom odgoju i obrazovanju. Mi ovdje doista imamo veliki izbor, o Berlinu da i ne govorim.

Ono što mene "žulja", je ta buka oko zapostavljanja "muških" specifičnosti u nastavnoj metodologiji. Između redova saznajemo da su dječaci danas inferiorniji u svojim školskim rezultatima i postignućima zato što su diskriminirani. Jer im, se, kažu, ne poštuju njihove specifičnosti. Istovremeno zaboravljamo sva ona stoljeća koja su žene i djevojčice odvajala od mogućnosti (službenog) obrazovanja, kada im je pristup obrazovanju bio nemoguć ili gotovo nemoguć. Posebno visoko školstvo. Svjesnost o nepravdi se podupire kada je učinjena prema onima koji imaju veću društvenu moć, kojima je još uvijek put prema moći i novcu neuporedivo lakši. Pitam se, kada bi bilo obrnuto, kada iz nekog razloga nastavna metodologija bila "nepravedna" prema djevojčicama, da li bi i tada to bio problem?

Da se razumijemo, svaka diskriminacija i nepravda treba da bude ukinuta i da ukidanju svatko pojedinačno da svoj doprinos. Ja sam ovdje sada željela skrenuti pažnju na neravnopravnost spolova u smislu društvene svjesnosti o nepravdi/ama.

Oprosti zbog dužine. Izgleda da sam se zaplela kao pile u kučine.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 10:06 09.06.2007

Re: Politički nekorektna Pippi

Da se razumijemo, svaka diskriminacija i nepravda treba da bude ukinuta i da ukidanju svatko pojedinačno da svoj doprinos. Ja sam ovdje sada željela skrenuti pažnju na neravnopravnost spolova u smislu društvene svjesnosti o nepravdi/ama.

ma razumemo se skroz ...

Oprosti zbog dužine. Izgleda da sam se zaplela kao pile u kučine.

nesam primetila, al' opraštam...

kod nas ti je nastavna metodologija nešto po principu smuti pa prospi, ali je zaključak sviju je, da je sa devojčicama lakše - rade domaći, imaju lep rukopis, vrednije/urednije su, mirnije itd...i moj komentar se odnosio baš na to...meni to dodje kao zakukuljena i zamumuljena obična tralalajka...i ne vidim kako se tim istim devojčicama, koje su tooooliko više od dečaka naučile, bitno menja život. (opet mislim na situaciju ovde).
evo ti primer (malo je vantematski) - skoro mi je umrla baba. odem ja na sahranu, direkt na groblje (familija/odnosi itd ima o tomu na blogu gordanac) i čekamo da se pojave. Prvo vidim svoju sestru (ETF, živela u Londonu, putovala, udata za Irca), kako ide...čuj sad - o b u k l i su je svu u crno + zabradili, jer tako treba...ona prilazi i kaže mi "hvala što si došla"...strašno, ne znam šta mi je gore, da je gledam kako su je o b u k l i, ili da slušam kako mi se, čuj, zahvaljuje, ili da slušam šta su joj rekli da radi (žena ima 37 godina)...
ima neka matrica, i ne moš iz nje izaći...pa to ti je!!!! (al' ja još uvek stežem knji'če i nedam)

ps - sad ti izvini na dužini, kučinama i sl.
Milan Novković Milan Novković 10:55 09.06.2007

How to Kill Creativity

Slično je i u biznisu. I vrti se oko, pretpostavljam, zajedničke osnove koja se zove "intrinsic motivation".

Ova motivacija je jaka kod svih nas ali i ima naglašene subjektivne karakteristike pa je svaka osoba izazov.

U biznisu važe sledeći saveti - sve si već rekla samo ih mi formalizujemo tako da onaj ko ih primenjuje ne mora previše da razmišlja !!! Tačnije, da se pomogne onima koji menadžuju druge ljude, a instinkt im nije "politički" najkorektniji - jednostavno se drže pravila:

- Izazov koji se stavlja pred ljude - motivacija je velika kad je čovek suočen sa izazovnim poslom, naravno, izazov mora da bude unutar granica mogućnosti, inače može da ima potpuno suprotan efekat.

- Sloboda koju ljudi imaju unutar nekog procesa - Npr, tebe deca, pored mnogih drugih stvari, verovatno više cene zato što im daješ slobodu. Ja mislim da mi vrlo rano naučimo da se iza ograničavanja slobode krije slabost, u proseku, naravno, i nedostatak kvaliteta onih koji diktiraju pravila

- Način kako se definišu i menjaju radne grupe - jedva da treba komentarisati koliku razliku u inspiraciji i efikasnosti, na konkretnom poslu, može da donese promena jednog člana u timu.

- Nivo ohrabrivanja i podsticanja - ovo ume da bude kritično kad čovek zastane pred izazovom, iako je vačno all along. A završiti ili ne završiti izazovan posao ima posebno jak uticaj.

- Priroda organizacione podrške - bilo bi lepo, u IT eri, da se organizacija prilagođava pojedincima, a ne obrnuto, kao što si ti već pomenula kod devojčica i obrazaca.

Ovo što je Dunjica dole pomenula o dečacima i istorijskom kontekstu - treba biti posebno oprezan. Takav sentiment može svima da škodi. Jednostavno, socijalno, kulturološki mi smo poprilično pobegli biološkoj evoluciji. Ono što je problem je da smo u svojim željama pobegli još više. Ako ne kanališemo naše gender-divide želje kako treba samo rizikujemo da muškarci kasnije, kad u izazovnoj situaciji ne nađu pravi model, potegnu za ostalim "agencies" što su im na raspolaganju - hormonima i mišićima. Tj u oposanosti smo da, na kraju, ženama nudimo taktičku prednost a strategijsku štetu.
dunjica dunjica 13:08 09.06.2007

Re: How to Kill Creativity

Hvala, Milane, na paralelama i otvaranju novih vidika!

Mišljenja sam da su žene trenutno u strategijskoj prednosti, iako je taktički situacija prilično turbulentna. Nekako, tranziciona faza, za koju ne mogu pretpostaviti koliko bi mogla potrajati.

Zašto mislim da su žene u strateškoj prednosti? Zato što je jaz između socijalno-kulturološkog razvoja i biološke evolucije kod žena nešto manji. Zbog manjeg društvenog pritiska i očekivanja, žene su povijesno imale više vremena na raspolaganju da uštimuju ta dva razvoja, da im otvore manje-više jednaki prostor. Žene su išle, rekla bih, slower-path.

S druge strane, muškarci su pod pritiskom, posebno danas, da stalno ostaju na preticajnoj traci. Ne ostavlja im se vremena za refleksiju, za usaglašavanje i uštimavanje različitih instrumenata koji čine evolucijsku simfoniju. Istovremeno, stalno im se odašilju prturječne poruke, što je društveno poželjno ponašanje. "Softies" ili "machos" je npr. velika dilema u smislu očekivanog / poželjnog ponašanja. Mnogo im je sužen prostor slobodnog izbora. Ženama se, nekako, sve lakše "oprašta". Možda i zato što su očekivanja manja?

E sada opet dolazimo do resentiments priče...
Milan Novković Milan Novković 22:22 09.06.2007

Re: How to Kill Creativity

Ja mislim da je obrazovanje jedini pravi način. Neka to uključi i neku blagu regulativu, neke druge blage komponente, ali hard core je down to earth obrazovanje, sa razumevanjem i etikom uopšte u centru.

Sve ostalo, iako može da ima jače ili slabije strategijske konotacije, je tranzijentne prirode ili, možda infrastrukturalna, ili slična, podrška obrazovanju. Po mom mišljenju opet, naravno, ja malo znam o temi.

U opštijem smislu podela na polove, prisutna kod većine životinjskih vrsta, ima jake evolutivne osnove i prednosti. Iz neke critical theory perspective to možda ne izgleda tako, ali poslednjih 2000 godina nije ništa za evoluciju i podela ima svoje simetrije, i ima ih s razlogom.

Na tu simetriju ja gledam, npr, kroz jedanu misaonu paralelu: zamisli jednu ženu i jednog muškaraca u bestežinskom stanju i povezane nekim dužim ili kraćim kanapom - sve što taj par može je da se približavaju ili udaljavaju jedno od drugog oko nekog centra simetrije. Tj. jedino su jedno drugom oslonac - bez nekog systemic poremećaja sa strane, npr genetic inženjeringa, ili agresivne regulative, da se vratimo u klasičniji reference frame oni nemaju nikakav drugi oslonac. Ako misle da ga imaju onda je to, osećam, samo tranzijentna iluzija.

Žene i muškarci su "system" i pošto i neki systemic poremećaj može da dođe samo iz unutrašnjosti tog systema oni nemaju drugog izbora nego da se druže na zadacima.

Obrazovanje je osnova. Ako nemo opravdanog razloga sve ostalo je neka forma usporavanja, gubljenja vremena.
bravar bravar 22:43 08.06.2007

bez naslova

Dunjici pusa i slika dole, a Tebi veeliki pozdrav i dobrodosla u VIP.
dunjica dunjica 23:05 08.06.2007

Re: bez naslova

Hvala lijepo! Prepoznajem te po naslovu Nisam b92 VIP, ali ima nekoliko slatkiša kojima sam very VIP i to me šini sretnom. A i dobrodošlica prija.
bravar bravar 23:10 08.06.2007

Re: bez naslova

Ti si uvek VIP
Veoma
Interesantna
Persona
ili sta god :)
dunjica dunjica 23:24 08.06.2007

Re: bez naslova

BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:47 08.06.2007

Re: bez naslova

MMMila MMMila 00:29 09.06.2007

A te pilule...

... protiv odrastanja!!!
Mnoooogoooo mi se svidjaju!!!
:)
dracena dracena 02:08 09.06.2007

Draga Dunjice,

Srdačan pozdrav i dobrodošlica.
Vidim lepo se snalaziš. Društvo staro, odabrano. Samo napred! što kažu moje demokrate.
Doctor Wu Doctor Wu 13:06 09.06.2007

Duška,

prelepo ime.
dunjica dunjica 13:20 09.06.2007

Re: Duška,

Prelijepe slike i glazba. Drveće ima za mene veliku simboliku. Hvala najljepša!
Kazezoze Kazezoze 16:23 09.06.2007

Dunjice,

samo da ti pozhelim dobrodoshlicu :):):)

na holandskom je pippi langkouas!
AlexDunja AlexDunja 16:21 09.06.2007

dunjice

ne stigoh juce,samo da mahnem..:)))
poseban veliki pozdrav za Alex i Dunju
Radojicic Radojicic 20:14 09.06.2007

Dunjice

sto skide Cindy Sherman?
dunjica dunjica 09:57 10.06.2007

Cindy Sherman

nakon nekoliko sati bez komentara mi se učinilo da je tekst, sve sa slikama, ipak pretenciozan i da svojom čoškastošću narušava oblost trenutnog bloga.

Radujem se da je post ipak netko primjetio i da ti je, možda?, usfalio.
Radojicic Radojicic 19:34 10.06.2007

Re: Cindy Sherman

nije bio pretenciozan i coskast vec sam se iznenadio da se neko setio nje i bilo mi drago
mozda neki drugi put
dunjica dunjica 21:35 10.06.2007

Re: Cindy Sherman

Nakon tvog upita / podsjećanja, a zapravo - ohrabrenja, odlučila sam vratiti post. Vjerojatno neposredno pred otvaranje njene izložbe u Berlinu, čijim povodom je post, zapravo i nastao. Hvala ti!

Izložba se otvara u petak i traje do polovice septembra. Za sada pozdrav, uz veliku inscenatoricu:

Radojicic Radojicic 22:21 10.06.2007

Re: Cindy Sherman


da ne ispadne da trolujem evo jedna sto mozda malo podseca na Pipi
pozdrav i tebi
dunjica dunjica 22:45 10.06.2007

Re: Cindy Sherman

traži put do bloga. Nadam se da će uskoro stići...
Olga Medenica Olga Medenica 22:02 09.06.2007

Hej!

Nice to C U here!
Dobrodosla! (glupo reci ali ne znam nista pametnije).
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 15:39 10.06.2007

E pa Dunjice ...

... BAS si oduvek bila Milocvece ... i Sonnenschein ... i Secerkovic Pa je bilo i za ocekivati da se zoves Dusica ili Duska, ili tako nekako ... lepo

Dobrodosla (po stoti put:
veliki dechak Vasilije

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana