Društvo

Varljivo leto 2009.

Vojislav Stojković RSS / 08.07.2009. u 13:31

Dok su u Srbiji, onomad, rušili socijalizam ljudi su znali da kapitalizam nije društvo jednakih, ali verovali su da svi imaju bar jednake šanse. Iz iskustva su znali da ni socijalizam nije bilo  društvo jednakih.  I u socijalizmu su oni na vlasti bili malo više jednaki od svih ostalih građana. Sigurno je, ipak, da nisu znali da će se tako mali broj Srba baš toliko mnogo obogatiti, a toliko velik broj Srba baš toliko mnogo osiromašiti. Jer, da jesu znali, možda bi 5.oktobra ostali u svojim kućama.

Kada su, krajem šezdesetih godina prošlog veka, prvi pripadnici Yu radničke klase napuštali fabričke krugove i legalno, preko ondašnjih zavoda za zapošljavanje, odlazili u Zapadnu Nemačku i druge zemlje trulog kapitalizma, njihove kolege manje sklone riizicima, na sve načine pokušavali su da ih odgovore i zadrže. Nigde nema Juge, a radnici nigde na svetu nemaju veća prava, ni sigurniji život, govorili su im.

Već idućeg leta prvi gastarbajtei dolazili su u Jugu, na godišnji odmor, svojim kolima. Nisu to, doduše, bila nova kola, već polovni opeli i stare mečke, ali bila su njihova, od njihovog novca kupljena. A i oni sami, odeveni nekako drugačije, modernije i lepše, delovali su zadovoljno i sigurno. Poneki su se i razmetali dojčmarkama, napadno se hvalisali i neumereno čašćavali svoje staro fabričko društvo.

Na pitanje kako je tamo, odgovarali su da se mnogo radi, ali se dobro i zaradi.

Možda je i tako, sada dok ste mladi i zdravi i dok možete dobro da zapnete, ali kada više ne budete mogli, kada vam kapitalističke gazde popiju krv, kada se razbolite i ostarite, vratićete se u Jugu, nama na grbaču, u naše bolnice i naše staračke domove, ne bez zluradosti govorili su im dojučerašnji drugovi.

Godine su prolazile. Gastarbajteri su u zemljama trulog kapitalizma izrabljivani, a radnici u socijalističkoj Jugi su samoupravljali. Svako je dočekao svoju penziju (ako je dočekao). Izrabljivani su se vratili u svoja sela i gradove, od ušteđevine kupili lepe stanove ili izgradili lepe kuće, i sa svojom još lepšom penzijom u evrima, uživaju. Radnici samoupravljači, od svoje penzije jedva sastavljaju kraj sa krajem, a od besplatnog zdravstvenog osiguranja ni traga ni glasa. Penzionisani gastarbajteri danas deluju malđe i zdravije, a penzioneri samoupravljači prilično iscrpljeno, kao da je njima, a ne njihovim kolegama, neko čitav radni vek pio krv. Igrajući domine ili šetajući parkom penzionisani samoupravljači priznaju svojim ispisnicima, bivšim gastarbajterima : Bili ste u pravu, kapitalizam je bolji.

A onda je i u sve exYu države stigao kapitalizam. U Srbiju je prilično okasnio, stigao je tek u oktobru 2000. godine. Ako je srećno nije kasno, kaže narodna poslovica. Da li je, i kome je, kapitalizam doneo sreću, ko i kako danas živi u Srbiji, moguće je videti i ovog poslednjeg leta prve dekade kapitalizma na srpski način.

Radnički protesti u Beogradu, Kuršumliji i Kruševcu....štrajkovi glađu radnika u Kragujevcu,  Subotici.... blokade pruga, autoputeva, a raskrsnica Nemanjine i Knez Miloševe u Beogradu retko kad je prohodna. Sve češći su i radikalni oblici protesta samopovređivanjem ( Novi PazarProkuplje ...).Radnici sa juga Srbije, rezervisti i ratni veterani najavljuju svoj pohod na Beograd i žestoke  proteste pred Vladom Srbije.

 

 

Sve je više i korisnika narodnih kuhinja u Srbiji.


 

 

Ipak, nije sve tako crno kao što izgleda. Dovoljno je skoknuti  do jadranskih marina u kojima se okuplja srpski džetset i lično se uveriti. A tamo možete videti:

image.jpg?imageId=44043&thumb=1

image.jpg?imageId=44045&thumb=1

 image.jpg?imageId=44046&thumb=1

image.jpg?imageId=44047&thumb=1

Na sansiker predatoru 82 obučava se i  budući morski vuk Marko Mišković.

Kad su u Srbiji, onomad, rušili socijalizam ljudi su znali da kapitalizam nije društvo jednakih, ali verovali su da svi imaju bar jednake šanse. Iz iskustva su znali da ni socijalizam nije društvo jednakih.  I u socijalizmu su oni na vlasti bili malo više jednaki od ostalih građana. Sigurno je, ipak, da nisu znali da će se tako mali broj Srba baš toliko mnogo obogatiti, a toliko velik broj Srba baš toliko mnogo osiromašiti. Jer, da jesu znali, možda bi 5.oktobra ostali u svojim kućama.

Zbilja, ako je kapitalizam društvo jednakih šansi, da li su oni na jahtama baš toliko sposobni, vredni, štedljivi i pametni, a velika većina građana Srbije nesposobna, lenja, rasipna i glupa, ili je nešto drugo u pitanju?


 

Atačmenti



Komentari (166)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

dragan7557 dragan7557 13:38 09.07.2009

Re: Nisam

Niko nije toliko sposobniji, pametniji i radniji od proseka da bi za svoga veka mogao zaraditi 1000 puta vise od prosecnog coveka. Niko nije pametniji i radniji od hiljadu prosecnih ljudi stog ispadne da u kapitalizmu nije bas sve (ni veci deo) u pameti i radu!


dragan7557 cerski
dragan7557 dragan7557 13:50 09.07.2009

Re: Nisam

Naime, slobodna tržišta ne nagrađuju one koji su pametni ili lepi nego one koji su spremni da rizikuju.

Ne znam kako ti zamišljaš tržišta ali da ova nekog ili bilo koga nagrađuju je najveća glupost koju pročitah u ovom blogu.
(Pink, drogu, šećer, na primer), mogu se, možda, jednog dana, nadati nekakvim jahtama.

Droga je naravno isto što i šećer koji se prodaje malverzacijama prepakivanja.

Nagrada za ove hrabre biznismene dogom je u pojedinim neslobodnim tržištima smrtna kazna.

I sigurno je da takve heroje to tvoje Sveto tržište nagrađuje.
Ovo je potpuno pogrešna logika i pokazuje zašto ste napisali ovaj blog pun zavisti.

Gde se tebi pričinjava zavist?

dragan7557 cerski
dragan7557 dragan7557 13:58 09.07.2009

Re: Nisam

Kazezoze
Naime, slobodna tržišta ne nagrađuju one koji su pametni ili lepi nego one koji su spremni da rizikuju.

da, sloboda trzhishta nagradjuje uglavnom one koji su sposobni da rizikuju tudje zhivote, koji su sposobni da u datom momentu iz ljudske naivnosti izvuku najvecu korist. rat i posledice rata im dodje kao siguran dobitak na lotu...

i preporuka
dragan7557 cerski
margos margos 13:59 09.07.2009

Re: Nisam

Bogati nista ne rizikuju oni imaju informaciju i posto vladaju drzavama i svetom menjaju sistem tako da odgovara njihovom poslu. Tu nema rizika.

Naprave 'domino slagalicu' pa je samo pokrenu, a ona obiđe Globus za par meseci i preliju parice iz jednog džepa u drugi, uz profit, svakako.
ivana23 ivana23 14:18 09.07.2009

Re: Nisam

Kazezoze
da, sloboda trzhishta nagradjuje uglavnom one koji su sposobni da rizikuju tudje zhivote, koji su sposobni da u datom momentu iz ljudske naivnosti izvuku najvecu korist. rat i posledice rata im dodje kao siguran dobitak na lotu...

Sinoc je po ko zna koji put na TV-u prikazan film JFK. Dovoljno je pogledati sekvencu kada na klupi u Vasingtonu, sa Linkolnovim obeliskom u pozadini - govori g. X (koga igra Donald Saterlend) o tome kako je ratno-profiterski lobi kljuc svih desavanja.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:58 09.07.2009

Re: Nisam

Rat je otac svemu, svemu kralj, govorio je odavno onaj Mračni iz Efesa..
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:11 09.07.2009

Re: Nisam

ines08

Kao što kaže ivana23, vrlo kompleksno i komplikovano za pisanu formu diskusije.

slažem se.
Doctor Wu Doctor Wu 20:24 09.07.2009

Re: Nisam

Gde vidim zavist? Pa u tome što slikama srpskih bogataša suprotstavljate gladne, narodne kuhinje, štrajkove a ne pominjete one radnike koji su svoje vlasništvo nad pivarom u Apatinu, na primer, zamenili vlasništvom nad Audijima, ili radnicima Zastave kojima ništa nije smetalo da kroz 90-te dobijaju od Miloševića svojih 50-ak maraka a da žive od svojih okućnica i onoga što su prodavali svojim gradskim kolegama koje tu okućnicu nemaju. Pored toga, mislim da je malo zlonamerno pričati kako je u Srbiji večina osiromašila posle 5. oktobra (ili ja to pogrešno tumačim značenje rečenice Jer, da jesu znali, možda bi 5.oktobra ostali u svojim kućama.).

Istina je da u Srbiji nikada pre 5. oktobra nije bilo moguće uzeti hipotekarni kredit za kupovinu velikog stana ili kuće, da su mnogi pametni i vredni 30-godišnjaci i 40-godišnjaci po prvi put u životu došli do svog krova nad glavom (a da mi ga nije dodelio neki Radnički savet), da nikada zemlja nije bila otvorenija prema inostranstvu, da nikada ljudi nisu imali više mogućnosti da u zemlji i napolju pošteno naplate ono što umeju i znaju (nije dobro, ali je bolje nego ikad). E sad, niko Srbiji nije kriv što, na primer, ima manjak programera i kvalitetnih inženjera, a višak pesnika, dramaturga, filozofa, političkih kibicera i što većina više voli da se treska uz Grand parade nego da radi na sebi.

Tema je prekompleksna za ovaj medij i stvarno me čude ovi vaši pozivi na socijalizam (drug član me ne čudi jer sam na njegovo licemerje i hipokriziju već navikao- više puta sam mu predlagao da ličnim primerom pokaže svoju veru u staljinizam koji propagira i da nam svoje mudrosti umesto iz nazadne Amerike deli iz sociijalističke i napredne severne Koreje, Kube ili makar Venecuele- tamo mu čak ne bi bilo ni hladno. Pogađate, pozivi su bez odjeka, a drug član uporno nastavlja da plaća svoj internet nekom Verizonu i da se baškari u svom kondou pozivajući na krvave revolucije u zemlji iz koje je glavom bez obzira pobegao u jeku socijalizma).
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:46 09.07.2009

Re: Nisam

Oni iz Apatina bili su vlasnici pivare, baš kao i poštari Pošte. Pivari su dobili audije, a poštari ništa ... .i da ne idemo dalje.
Ne zavidim bogatima, ne propagiram socijalizam, ali crno-beli kolorit srpskog tranzicionog kapitalizma bode oči i to je bila tema mog teksta.

Slažemo se oko toga da je ta tema prekompleksna za ovaj medij.
niccolo niccolo 21:03 09.07.2009

Re: Nisam

E sad, niko Srbiji nije kriv što, na primer, ima manjak programera i kvalitetnih inženjera

Uzmimo recimo primer Gorana Vučkovića koji je sa ortacima ovde napravio uspešnu firmu za bankarski softver...Ali je zaista manje takvih nego filozofa...
Oni iz Apatina bili su vlasnici pivare, baš kao i poštari Pošte. Pivari su dobili audije, a poštari ništa ...

Poenta u priči o ljudima iz Apatina je da su oni pokupovali potrošna dobra a maltene niko od njih nije uložio u neki biznis pa da pokuša da zaradi...

Slažemo se oko toga da je ta tema prekompleksna za ovaj medij.

Pošto smo se svi složili oko ovoga predlažem da nam B92 organizuje neku emisiju gde bismo suočili stavove
ivana23 ivana23 21:04 09.07.2009

Re: Nisam

Istina je da u Srbiji nikada pre 5. oktobra nije bilo moguće uzeti hipotekarni kredit za kupovinu velikog stana ili kuće,

Ako nisu imali ni stan, ni kucu, na sta su stavili hipoteku?
da su mnogi pametni i vredni 30-godišnjaci i 40-godišnjaci po prvi put u životu došli do svog krova nad glavom (a da mi ga nije dodelio neki Radnički savet

A sta je falilo generacijama kojima je krov nad glavom dodeljivao Radnicki savet? Mozda to sto nisu morali da ga otplacuju?
da nikada zemlja nije bila otvorenija prema inostranstvu, da nikada ljudi nisu imali više mogućnosti da u zemlji i napolju pošteno naplate ono što umeju i znaju

U vreme starog crvenog pasosa i te kako je bila otvorenija. A tek sta je nasih i radnika i strucnjaka radilo po svetu. I dobro to naplatilo.

* I sve navedno nije zal za socijalizmom vec realnost.
drug.clan drug.clan 21:23 09.07.2009

Re: Nisam

Doctor Wu
Gde vidim zavist? Pa u tome što slikama srpskih bogataša suprotstavljate gladne, narodne kuhinje, štrajkove a ne pominjete one radnike koji su svoje vlasništvo nad pivarom u Apatinu, na primer, zamenili vlasništvom nad Audijima, ili radnicima Zastave kojima ništa nije smetalo da kroz 90-te dobijaju od Miloševića svojih 50-ak maraka a da žive od svojih okućnica i onoga što su prodavali svojim gradskim kolegama koje tu okućnicu nemaju. Pored toga, mislim da je malo zlonamerno pričati kako je u Srbiji večina osiromašila posle 5. oktobra (ili ja to pogrešno tumačim značenje rečenice Jer, da jesu znali, možda bi 5.oktobra ostali u svojim kućama.).

Istina je da u Srbiji nikada pre 5. oktobra nije bilo moguće uzeti hipotekarni kredit za kupovinu velikog stana ili kuće, da su mnogi pametni i vredni 30-godišnjaci i 40-godišnjaci po prvi put u životu došli do svog krova nad glavom (a da mi ga nije dodelio neki Radnički savet), da nikada zemlja nije bila otvorenija prema inostranstvu, da nikada ljudi nisu imali više mogućnosti da u zemlji i napolju pošteno naplate ono što umeju i znaju (nije dobro, ali je bolje nego ikad). E sad, niko Srbiji nije kriv što, na primer, ima manjak programera i kvalitetnih inženjera, a višak pesnika, dramaturga, filozofa, političkih kibicera i što većina više voli da se treska uz Grand parade nego da radi na sebi.

Tema je prekompleksna za ovaj medij i stvarno me čude ovi vaši pozivi na socijalizam (drug član me ne čudi jer sam na njegovo licemerje i hipokriziju već navikao- više puta sam mu predlagao da ličnim primerom pokaže svoju veru u staljinizam koji propagira i da nam svoje mudrosti umesto iz nazadne Amerike deli iz sociijalističke i napredne severne Koreje, Kube ili makar Venecuele- tamo mu čak ne bi bilo ni hladno. Pogađate, pozivi su bez odjeka, a drug član uporno nastavlja da plaća svoj internet nekom Verizonu i da se baškari u svom kondou pozivajući na krvave revolucije u zemlji iz koje je glavom bez obzira pobegao u jeku socijalizma).



Mogao se uzeti stambeni kredit 70-tih a i 80-tih. A to da li je bolje da vam ga daje radnicki savet sacinjen od ljudi sa kojima radite i koje znate ili neka do lakata u krvi banka vi sami procenite.

Sto se vaseg sledeceg komentara tice on samo pokazuje vasu ostrascenu nedemokratsku prirodu u kojoj niko, ni jedan gradjanin ne moze imati prava da kritikuje sistem u kome zivi vec redovno prozivate i pozivate da svako onaj ko ne misli kao vi i vladajuca elita biva proglasen za izdajnika i mora da napusti zemlju.

Ja od kapitalizma nisam dobio nista sve sam zaradio i to radeci samo 20% vremena za sebe, 50% za kapitalistu vlasnika i 30% za drzavu (jer od njega skoro niko nista i ne dobija osiv vladajuce klase kojoj ni vi ni ja ne pripadamo) te imam prava da ga kritikujem dok bi sa druge strane vi mogli pre nego sto pocnete kritiku socijalizma da vratite sve ono sto je socijalizam dao vama: od porodiljskog bolovanja za vasu majku i bolnickih toskova, preko troskova lecenja vas kao deteta, do besplatnog obrazovanja, subvencioniarnog gradskog prevoza, bazena, sporta i svega drugog u cemu ste uzivali.

Zasto se samo u mom slucaju stan zove kondo a u ostalim stan?

Srusice se ubrzo i vasi snovi o "jednakoj sansi", "american dream-u", "idelnom sistemu" ... postacete i vi jednog dana komunista. I ono sto je najgore i tada cete biti ostrasceni komunista koji ce progoniti njegove kriticare.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:42 09.07.2009

Re: Nisam

ivana23


* I sve navedno nije zal za socijalizmom vec realnost.


a nije ni propaganda, već činjenica.
Doctor Wu Doctor Wu 21:54 09.07.2009

Re: Nisam

Ako nisu imali ni stan, ni kucu, na sta su stavili hipoteku?

Pobogu, pa znaš valjda kako radi hipoteka? Mada ja pre mislim da me zezaš, ne mogu da verujem da me ti pitaš ovako glupo pitanje.
A sta je falilo generacijama kojima je krov nad glavom dodeljivao Radnicki savet? Mozda to sto nisu morali da ga otplacuju?

Falilo je toliko stvari da ih je teško i nabrojati. Ali, hajde da navedemo najveću falinku: fallili su fer kriterijumi po kojima su se dodeljivao stambeni prostor koga, gle čuda, nije bilo u neograničenim količinama. Racionalna i efikasna alokacija ograničenih resursa je i inače osnovni problem socijalističkih društava.
U vreme starog crvenog pasosa i te kako je bila otvorenija. A tek sta je nasih i radnika i strucnjaka radilo po svetu. I dobro to naplatilo.

Da, ali ne zato što je YU bila socijalistička nego zato što nije bila deo Sovjetskog bloga. Kad je nestalo bloka, i pretnje, socijalizam i crveni pasoš su ostali, ali su prilike da i radnici i strućnjaci naplate svoje usluge po svetu nestali. Tvoja konstatacija je brkanje uzročnosti i korelacije: nije se u YU živelo dobro prvih pet godina sedamdesetih zbog socijalizma, nego zbog jeftinih kredita koje je Tito dobijao od američkih banaka. Problemi su nastali kad su krediti došli na naplatu.
drug.clan drug.clan 22:19 09.07.2009

Re: Nisam

Doctor Wu

Da, ali ne zato što je YU bila socijalistička nego zato što nije bila deo Sovjetskog bloga. Kad je nestalo bloka, i pretnje, socijalizam i crveni pasoš su ostali, ali su prilike da i radnici i strućnjaci naplate svoje usluge po svetu nestali. Tvoja konstatacija je brkanje uzročnosti i korelacije: nije se u YU živelo dobro prvih pet godina sedamdesetih zbog socijalizma, nego zbog jeftinih kredita koje je Tito dobijao od američkih banaka. Problemi su nastali kad su krediti došli na naplatu.


Opet podvaljujes.

Zivelo se dobro i 60-tih i 70-tih a to nije bilo zbog kredita jer kao sto znas SFRJ je tada bila jedna od najmanje zaduzenih drzava u evropi.
Zivelo se dobro bas zbog socijalizma koji se pokazao kao vrlo konkurentan u svetu zato je i morao biti unisten

Falilo je toliko stvari da ih je teško i nabrojati. Ali, hajde da navedemo najveću falinku: fallili su fer kriterijumi po kojima su se dodeljivao stambeni prostor koga, gle čuda, nije bilo u neograničenim količinama. Racionalna i efikasna alokacija ograničenih resursa je i inače osnovni problem socijalističkih društava.


A krediti se na zapadu dobijaju na osnovu fer kriterijuma? I kamata se odredjuje na osnovu fer kriterijuma? Zboga racionalne i efikasne alokacije resursa (u kome 1% ljudi poseduje 80% imovine) i fer kriterijuma je taj savrsen sistem sada nezabelezeno krahirao.
ivana23 ivana23 22:25 09.07.2009

Re: Nisam

Doctor Wu
Ako nisu imali ni stan, ni kucu, na sta su stavili hipoteku?
Pobogu, pa znaš valjda kako radi hipoteka? Mada ja pre mislim da me zezaš, ne mogu da verujem da me ti pitaš ovako glupo pitanje.

Zato sto vecina ovdasnjih novosagradjenih stanova nema regulisane sve papire. Znam sta hoces da kazes, stave hipoteku na stan za koji uzimaju kredit. E, pa u vecini slucajeva nije moguce. Jer stan bez svih regularnih papira ne postoji.
Onda stavis hipoteku na roditeljski stan (dodeljen od strane Radnickog saveta) ili trazis zirante sa dobrom platom koji ce garantovati za tebe.
O kamatama i visini rate u odnosu na platu necu ovom prilikom.
Doctor Wu Doctor Wu 22:55 09.07.2009

Re: Nisam

Zivelo se dobro i 60-tih i 70-tih a to nije bilo zbog kredita jer kao sto znas SFRJ je tada bila jedna od najmanje zaduzenih drzava u evropi.

E, vidi ga sad, mator čovek a tako bezočno laže! Pa kako se dobro živelo kad je već 1965. bila prva velika denominacija dinara zbog hiperinflacija (kada je crvendać preko noći iz 10000 prekršten u stodinarku- iako mu je naziv 10-hiljadarka ostao sve do osamdesetih)? Kada su se 1968. studenti sa Mićunovićem na čelu bunili protiv "crvene buržoazije"? Kad su Albanci prvi put počeli sa tiradama Trepča radi, Beograd se gradi? Kad su Slovenci tražili svoj deo za puteve od Svetske banke? Ljudi do 1963. nisu znali šta je čokolada, farmerke su se do 1980. kupovale po komisionima, pola GDP-ja se trošilo po Trstu (naravno, dok je bilo američkih kredita) na farmerke i italijanske cipele, koliko je cvetala slobodna trgovina.

E kad su prestali krediti i kad su prestale da pristižu doznake od onih 2 miliona gastosa koje je Tito uvalio Nemcima, Švajcarcima i Francuzima, onda je pukla i ta država. Branko Horvat je prozivao YU političare još 70-tih da se dozovu pameti, upozoravao ih je na dužničku krizu, na neefikasnu ekonomiju, neodrživu i skupu vojsku, ali su ovi tvoji srljali i doveli do toga do čega su doveli. Kinezi kažu da se samo budala dva puta sapliće o isti kamen; nekima u Srbiji, na žalost, nije, izgleda, ni sto puta.

Ali, znam ja da ti to znaš i da si kvaran jer smatraš da ljudi u Srbiji ne treba da uživaju blagodeti u kojima ti sada uživaš. Samo ne znam koji su ti motivi za to: čista zloba, neki nezalečeni kompleksi, neka korpa koju si popio dok si živeo u Srbiji, ili nešto četvrto. Briga i želja da ljudima tamo bude bolje svakako nije.
drug.clan drug.clan 00:06 10.07.2009

Re: Nisam

Doctor Wu
Zivelo se dobro i 60-tih i 70-tih a to nije bilo zbog kredita jer kao sto znas SFRJ je tada bila jedna od najmanje zaduzenih drzava u evropi.

E, vidi ga sad, mator čovek a tako bezočno laže! Pa kako se dobro živelo kad je već 1965. bila prva velika denominacija dinara zbog hiperinflacija (kada je crvendać preko noći iz 10000 prekršten u stodinarku- iako mu je naziv 10-hiljadarka ostao sve do osamdesetih)? Kada su se 1968. studenti sa Mićunovićem na čelu bunili protiv "crvene buržoazije"? Kad su Albanci prvi put počeli sa tiradama Trepča radi, Beograd se gradi? Kad su Slovenci tražili svoj deo za puteve od Svetske banke? Ljudi do 1963. nisu znali šta je čokolada, farmerke su se do 1980. kupovale po komisionima, pola GDP-ja se trošilo po Trstu (naravno, dok je bilo američkih kredita) na farmerke i italijanske cipele, koliko je cvetala slobodna trgovina.

E kad su prestali krediti i kad su prestale da pristižu doznake od onih 2 miliona gastosa koje je Tito uvalio Nemcima, Švajcarcima i Francuzima, onda je pukla i ta država. Branko Horvat je prozivao YU političare još 70-tih da se dozovu pameti, upozoravao ih je na dužničku krizu, na neefikasnu ekonomiju, neodrživu i skupu vojsku, ali su ovi tvoji srljali i doveli do toga do čega su doveli. Kinezi kažu da se samo budala dva puta sapliće o isti kamen; nekima u Srbiji, na žalost, nije, izgleda, ni sto puta.

Ali, znam ja da ti to znaš i da si kvaran jer smatraš da ljudi u Srbiji ne treba da uživaju blagodeti u kojima ti sada uživaš. Samo ne znam koji su ti motivi za to: čista zloba, neki nezalečeni kompleksi, neka korpa koju si popio dok si živeo u Srbiji, ili nešto četvrto. Briga i želja da ljudima tamo bude bolje svakako nije.


Vidim ti se bolje secas 60-tih od mene ili si to citao u neoliberalim medijima.
To sto farmerki nije bilo i sto su studenti demonstrirali moglo bi da se poredi sa time da Volga nije mogla da se kupi u USA i da su tamo ubijali studente demonstrante (da ne pominjem obavezu crnaca da ustanu belcima u autobusu). To sto je dinar sa 10000 pao na 100 nema nikakvog znacaja osim emocionalnog i matematickog to je lako moglo da se desi i liri kada vec spominjes trst. Osim toga ko kaze da je slobodna trgovina izmedju drzava dobra pa da to uzimas kao zamerku sistemu.

O duznickoj krizi bolje nemoj pocinjati jer je SFRJ bila u boljoj poziciji po tom pitanju od bilo koje napredne liberalno kapitalisticke sta bi lib-kap Irci sa pola miliona duga po glavi mogli reci?

Ja ljudima u srbiji zelim bolje jer ce tvojim i slicnim zalaganjem dobiti liberalni kapitalizam koji ce ih osiromasiti a posto srbija nema najjacu vojsku na svetu nece moci da zive na tudj racun kao sto to rade ameri. Kapitalizam za koji se ti zalazes moze ljudima da obezbedi podnosljiv zivot samo ako je drzava dovoljno mocna da mnogo otima po svetu pa malo od toga da i narodu da se ne budi. Tako se u svakom sistemu moze solidno ziveti.
aurelije aurelije 08:13 10.07.2009

Re: Nisam

Problem u državi je nastao nakon uvođenja zakona o udruženom radu, kad je učitelj Kardelj počeo da se meša u ekonomiju, oblast o kojoj nema pojma... Pre toga je svako preduzeće imalo obavezu da ostvari neki minimlanu dobit (prihod - rashod) i tu dobit vrati fondu koji je osnovao preduzeće. Tako se kapital "oplođavao" (stvarala se akumulacijia) fondovi su rasli i ulagali u uspešne firme i projekte. Tad smo imali rast privrede na nivou rasta Kine u ovo doba. Onda je Kardelj uveo dogovornu ekonomiju.

To je značilo sledeće: na radničkom savetu 10 000 radnika preduzeća, mahom polukvalifikovanih odlučuje šta će da radi sa profitom. Da li da ulože u nove tehnologije, proizvode, pogone, zamenu mašina... Ili će se taj profit podeliti radnicima. I šta misliš da su radnici uglavnom glasali Ako nema akumulacije jedini izvor sredstava ostaju krediti, pa od tad kreće masovno zaduživanje, pa kad su oni stali sve je otišlo u 3 lepe.

vladimir petrovic vladimir petrovic 09:52 10.07.2009

Re: Nisam

Vojislav Stojković
... U glavama najvećeg dela onih koje nazivamo radničkom klasom,

E pa kad pominješ RADNIČKU KLASU, sada ću ja malo da trolujem.

Već sam rekao da ovih dana čitam jednu knjigu o Vladimiru Dedijeru (rekao sam o njemu, ne od njega). Na jednom mestu citirane su ove reči Dedijera (nešto što mi je odavno ležalo "na vrh jezika", ali sam voleo da to neko drugi kaže):

"Napravljen je oreol za Njegovo Kraljevsko Veličanstvo Proletarijat. Ne zaboravimo da je seljaštvo iznelo revoluciju, na prvom mestu, inteligencija na drugom, pa tek onda, na kraju, radništvo. A ispalo je ovako: ko je proleter, bio je čovek s pedigreom. Nekadašnji seoski kovači i potkivači pisali su se kao metalci kako bi u životnoj trci startovali sa deset metara fore. To favorizovanje proletarijata donelo je monopol vlasti, počelo je da razara Partiju i da zaustavlja društveni napredak, jer nisu najsposobniji dolazili na odgovorna mesta. I nije se cenila vrednost čoveka prema pameti i odanosti idejama napretka nego po vernosti onima iznad njega. Tako se Partija oslanjala na osrednjost i one ispod osrednjosti".

Stvarno mi je muka kada se pominje "radnička klasa" u smislu da se može shvatiti kako je to najvažniji segment jednog društva. NIJE. A pogotovu nije onako kako su to komunisti radili gradeći socijalističku Jugoslaviju, posle WWII.

U poslednjih pedesetak godina značaj radničke klase je pogrešno postavljan, ona je bila precenjena, a to joj nije mnogo pomoglo, na kraju krajeva... Ponavljam, radništvo je samo jedan segment društva. Toga moramo biti svesni.

Skinimo radničku klasu sa trona na kome joj nije mesto (i na kome se i ona sama loše oseća).
Zaboravimo način na koji su naši očevi, u socijalizmu, razmišljali. Umrlo je staro.
halman halman 13:15 10.07.2009

Re: Nisam

Niccolo i ja smo se slozili, pismena forma je neprikladna. Nikada ne moze u potpunosti da zameni razgovor, bar kod ovako kompleksnih tema.


Naravno, ali to već nije BLOG....
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:59 10.07.2009

Re: Nisam

vladimir petrovic
Vojislav Stojković
... U glavama najvećeg dela onih koje nazivamo [b]radničkom klasom[/b],

E pa kad pominješ RADNIČKU KLASU, sada ću ja malo da trolujem.
.....
Skinimo radničku klasu sa trona na kome joj nije mesto (i na kome se i ona sama loše oseća).
Zaboravimo način na koji su naši očevi, u socijalizmu, razmišljali. Umrlo je staro.

Vidiš da sam bio oprezan (boldovano).:)

Socijalizmu su više pasovali radnici od seljaka, jer su radnici najdirektnije bili zavisni od vlasti (države, partije) preko plata (ličnog dohodka), a seljaci su bili vlasnici svoje zemlje, na njoj radili i od nje se hranili. Koliko god da im država razreže porez ili obavezu, oni uvek prežive. S njima se nije moglo manipulistai kao sa radnicima.
Da bi se umanjila moć seljaštva selo je socijalizam pokušao da uništi obaveznim udruživanjem u radne zadruge, ali to nije uspelo, pa se prešlo na industrijalizaciju i pretvaranje seljaka u industrijske radnike p formuli:
elekrifikacija+industralizacija=socijalizam. Seljaci su masovno odlazili u gradove, zemlja je ostajala neobrađena, a sela se ispraznila.

Radnička klasa je samo formalno bila vodeća snaga, njom se manipulisalo. Ona to objektivno i nije mogla biti, čak ni u soc. zemljama, a kamoli danas.

Malo si okasnio, vladimire, sa skidanjem raničke klase sa trona, ona tamo nikad nije ni bila, sem jednog šlosera.
drug.clan drug.clan 14:21 10.07.2009

Re: Nisam

Vojislav Stojković
vladimir petrovic
Vojislav Stojković
... U glavama najvećeg dela onih koje nazivamo [b]radničkom klasom[/b],

E pa kad pominješ RADNIČKU KLASU, sada ću ja malo da trolujem.
.....
Skinimo radničku klasu sa trona na kome joj nije mesto (i na kome se i ona sama loše oseća).
Zaboravimo način na koji su naši očevi, u socijalizmu, razmišljali. Umrlo je staro.

Vidiš da sam bio oprezan (boldovano).:)

Socijalizmu su više pasovali radnici od seljaka, jer su radnici najdirektnije bili zavisni od vlasti (države, partije) preko plata (ličnog dohodka), a seljaci su bili vlasnici svoje zemlje, na njoj radili i od nje se hranili. Koliko god da im država razreže porez ili obavezu, oni uvek prežive. S njima se nije moglo manipulistai kao sa radnicima.
Da bi se umanjila moć seljaštva selo je socijalizam pokušao da uništi obaveznim udruživanjem u radne zadruge, ali to nije uspelo, pa se prešlo na industrijalizaciju i pretvaranje seljaka u industrijske radnike p formuli:
elekrifikacija+industralizacija=socijalizam. Seljaci su masovno odlazili u gradove, zemlja je ostajala neobrađena, a sela se ispraznila.

Radnička klasa je samo formalno bila vodeća snaga, njom se manipulisalo. Ona to objektivno i nije mogla biti, čak ni u soc. zemljama, a kamoli danas.

Malo si okasnio, vladimire, sa skidanjem raničke klase sa trona, ona tamo nikad nije ni bila, sem jednog šlosera.


Svaka vlast pa i zapadne kapitalisticke pokusavaju da uniste nezavisnost seljaka i naprave ga zavisnim od drzave jer je seljak u svojoj sustini selfsuficient tj. slobodan sto naravno drzavi ne odgovara. To nije izum socijalizma vec drzave kao institucije samo su metode razlicte na zapadu se radi subvencijama i visokim porezima na zemlju a na istoku se radilo zadrugama - sustina je ista.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:03 10.07.2009

Re: Nisam

I ako nije izum socijalističkih država, one su bile mnogo uspešnije u njegovoj primeni.
drug.clan drug.clan 15:54 10.07.2009

Re: Nisam

Vojislav Stojković
I ako nije izum socijalističkih država, one su bile mnogo uspešnije u njegovoj primeni.


U ovo bas nisam siguran. Kapitalisticke zemlje su mnogo vise potisnule poljoprivredu, umanjile uticaj seljaka i nacinile ga veoma zavisnim, a subvencijama skoro prisilile seljake da rade za drzavu. U USA npr. poljoprivreda je svedena na zanamerljivih 0.9% GDP-a, seljak se iskljucivo oslanja na drzavu dobijajuci subvencije skoro u vidu plate.
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:51 10.07.2009

Re: Nisam

Vojislav Stojković
... Vidiš da sam bio oprezan (boldovano).:)

Izvini, nisam primetio ovu tvoju opreznost... A meni je bilo stalo da iznesem to što sam imao oko lažnih oreola pridavanih našem radništvu u ranijem periodu...

Bilo mi je dobrodošlo ono Dedijerovo mišljenje o radništvu, odnosno rangiranje onih koji su "izneli" rat, u kojem je radništvo bilo tek na trećem mestu. To me je ponelo pa sam, makoliko kasno

Malo si okasnio, vladimire, sa skidanjem raničke klase sa trona, ona tamo nikad nije ni bila, sem jednog šlosera.


hteo da ukažem na tu anomaliju.

Naravno, nadilazeći Dedijera, ja sam odmah mislio na Dansku koja se nije stidela da seljake stavi u prvi plan, i da bude jedna od najbogatijih i najorganizovanijih evropskih zemalja. A i malo mi je dosta onih priča Izraelaca i Japanaca, koji se navodno čudom čude kako to da pored tako velikog procenta obradivih površina i bogatstva vodama, naša poljoprivreda tavori.... Ona floskula da bismo mogli biti "tržnica Evrope" i tako to...

Zašto jednom ne stavimo seljake iliti poljoprivredne proizvodjače na tron? Hoćemo li i kada?
Ustvari, dok ovo pišem shvatam da su i radnici i seljaci samo "moneta za potkusurivanje" onog trećeg segmenta - intelektualaca, ako tako možemo nazvati političare, jer političari su krivi za sve naše zaostajanje, he, he, he...

N. B. Sa ove vremenske distance, čini mi se da i nije tako loše baciti pogled na stavove V. Dedijera. Bilo bi pogrešno da čekamo da prodje još 50 godina...
Doctor Wu Doctor Wu 22:25 10.07.2009

Re: Nisam

To je značilo sledeće: na radničkom savetu 10 000 radnika preduzeća, mahom polukvalifikovanih odlučuje šta će da radi sa profitom. Da li da ulože u nove tehnologije, proizvode, pogone, zamenu mašina... Ili će se taj profit podeliti radnicima. I šta misliš da su radnici uglavnom glasali

Pa, naravno, uvek je postojao neki pakosni drug član koji bi podbunio zlobu tupavih radničina (kao što danas sve koji im se suprotstavljaju zovu libertarijancima tako su i tada svoje protivnike nazivali tehnoliberalima i kako sve ne). A to što posle nisu imali posla i nisu imali platu jer su bili nekonkurentni, ko te pita.

Naravno, naš drug član je do tada već zdimio daleko... da dalje podbunjuje, izaziva zlu krv i podilazi najnižim porivima.
drug.clan drug.clan 23:50 10.07.2009

Re: Nisam

Doctor Wu
To je značilo sledeće: na radničkom savetu 10 000 radnika preduzeća, mahom polukvalifikovanih odlučuje šta će da radi sa profitom. Da li da ulože u nove tehnologije, proizvode, pogone, zamenu mašina... Ili će se taj profit podeliti radnicima. I šta misliš da su radnici uglavnom glasali

Pa, naravno, uvek je postojao neki pakosni drug član koji bi podbunio zlobu tupavih radničina (kao što danas sve koji im se suprotstavljaju zovu libertarijancima tako su i tada svoje protivnike nazivali tehnoliberalima i kako sve ne). A to što posle nisu imali posla i nisu imali platu jer su bili nekonkurentni, ko te pita.

A shareholder su pametni, obrazovani, divni i vode racuna o firmi vise od radnika koji rade u njoj i nemaju nikakav drugi interes osim da kompanija uspe (interes tipa da stave kompaniju u veliki rizik, falsifikuju knjige kako bi prodali sutra po vecoj ceni)
Milan Novković Milan Novković 01:16 12.07.2009

Re: Nisam

Ne može se poreći da takvu sposbnost današnji najbogatiji građani Srbije imaju, bez obzira šta sve taj pojam u sebi sadrži, a sadrži mnogo više od spremnosti na rizik.

Vojislave, uzimati najbogatije kao primer, verovatno u većini zemalja na svetu, ne služi mnogo čemu drugom do ponovnog pokazivanja kako su politika i biznis povezani, kako ima mnogo korumpiranih ljudi, kako je za novac moguće svašta kupiti itd (a čak i među najbogatijima ima onih koji su tamo došli bez previše nemoralne improvizacije).

Ne treba to zaboraviti, naravno, ali ako je iole tema šansa koju donosi kapitalizam onda bi repove statističke distribucije trebalo zaboraviti.

Kao što reče Doctor Wu šansa je tu za sve koji su spremi da rizikuju, imaju strast za biznisom, cilj i koji su spremni da rade danonoćno prvih godina. Mnogi čak prođu i bez mnogo "razmišljanja", samo im proces onda duže traje i riskantniji je.

99% (brzo sam prošao kroz komentare) propalih inicijativa je skoro sigurno pogrešno - ugostiteljstvo se uzima kao primer poebnog rizika ovde u UK, npr, pošto u prvih 2 godine jedno 75-85% novih restorančića bankrotira (ne znam cifru, zaboravio, ali tu je negde). U proseku je slika mnogo bolja, a od onih koje ja znam da su ozbiljno pokušali ne manje od tri četvrtine je uspešno - i ta spremnost na rizik je često instiktivna, mnogi nikad ne bi počeli sa ličnim biznisom da su ozbiljnije napisali biznis plan u delu gde se iskreno radi sensitivity analiza.

Najbolje prođu oni što uredno odrade plan, a žar za biznisom im ne presahne.

Tako, dosta konstruktivan mentalni eksperimenat je zaboraviti na jahte od 20 miliona, a razmisliti o jednom milionu, ili pola miliona za sledećih 5 godina. Svet je sve uvezaniji, Srbija je još u tranziciji, jeftina a bliza mnogo bogatijem delu Evrope. Ima šansi koliko hoćeš.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:22 12.07.2009

Re: Nisam

Milan Novković
Ne može se poreći da takvu sposbnost današnji najbogatiji građani Srbije imaju, bez obzira šta sve taj pojam u sebi sadrži, a sadrži mnogo više od spremnosti na rizik.

Vojislave, uzimati najbogatije kao primer, verovatno u većini zemalja na svetu, ne služi mnogo čemu drugom do ponovnog pokazivanja kako su politika i biznis povezani, kako ima mnogo korumpiranih ljudi, kako je za novac moguće svašta kupiti itd (a čak i među najbogatijima ima onih koji su tamo došli bez previše nemoralne improvizacije).

Sve se slažem, Milane, ali mislim da to ne važi za exYu države, odnosno za one građane koji su se u kratkom periodu, dok je država bila u ratu, enormno obogatili.
Pri tom, ja im ne poričem sposbnost. Jer, u poziciji da se obogate (na vlasti ili bliski vlasti, direktori velikih firmi, etc) bili su mnogi, ali malo je njih uspelo. Lično im i ne zameram.

Milan Novković

Ne treba to zaboraviti, naravno, ali ako je iole tema šansa koju donosi kapitalizam onda bi repove statističke distribucije trebalo zaboraviti.

Kao što reče Doctor Wu šansa je tu za sve koji su spremi da rizikuju, imaju strast za biznisom, cilj i koji su spremni da rade danonoćno prvih godina.


Početna tema posta je bila enormne razlike.

Ako je reč o šansama, naravno da kapitalizam pruža šanse, ne svima jednake, ali ih pruža. A kad je reč o repovima statističke distribucije, onda je onaj rep u Srbiji na kome su siromašni mnogo, mnogo duži.


Milan Karagaća Milan Karagaća 17:54 08.07.2009

Srpski kapitalizam

Valjda smo zaboravili da je na ovim prostorima bio kapitalizam pre 2.svetskog rata pa krenuli da ga uvodimo na najsuroviji način kao u Engleskoj u doba prvobitne akumulacije kapitala, umesto da prepišemo savremeni kapitalizam kakav je u evropi gde nema ovoga i na ovaj način:
"Radnički protesti u Beogradu, Kuršumliji i Kruševcu....štrajkovi glađu radnika u Kragujevcu, Subotici.... blokade pruga, autoputeva, a raskrsnica Nemanjine i Knez Miloševe u Beogradu retko kad je prohodna. Sve češći su i radikalni oblici protesta samopovređivanjem ( Novi Pazar, Prokuplje ...).Radnici sa juga Srbije, rezervisti i ratni veterani najavljuju svoj pohod na Beograd i žestoke proteste pred Vladom Srbije, i sve je više i korisnika narodnih kuhinja u Srbiji."
Kad su u Srbiji, onomad, rušili socijalizam ljudi su znali da kapitalizam nije društvo jednakih, ali verovali su da svi imaju bar jednake šanse. Iz iskustva su znali da ni socijalizam nije društvo jednakih. I u socijalizmu su oni na vlasti bili malo više jednaki od ostalih građana. Sigurno je, ipak, da nisu znali da će se tako mali broj Srba baš toliko mnogo obogatiti, a toliko velik broj Srba baš toliko mnogo osiromašiti. Jer, da jesu znali, možda bi 5.oktobra ostali u svojim kućama.

Sada mnogi upravo to govore.
Rezultat naše kapitalističke petooktobarske revolucije je da su njih mali broj na sumnjiv način postali mnogo bogari a ogroman broj nesumnjivo siromašni.
Biće bolje,najavljuje se bespoštedna borba protiv kriminala i korupcije, gde valjda i spada i utvrđivanje otkud nekima toliko bogastvo. Možda će to ispitivanje upravo početi tako što
će skoknuti do jadranskih marina u kojima se okuplja srpski džetset i lično se uveriti. A tamo možete videti:

Valjda smo se 5.oktobra borili i za transparentnost.

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:23 08.07.2009

Re: Srpski kapitalizam

Dok su rušili socijjalizam, sinovi samoupravljača su u glavi imali američko-švedsko-norveško-japansko-zapadnonemačku verziju kapitalizma, a ne južnoameričko-afričko-azijsku verziju.
Zato sam u ovom postu i spominjao gastaajbartere i samoupravljače.

Međutim, kapitalizama, kao i naroda, ima raznih.
Milan Karagaća Milan Karagaća 21:16 08.07.2009

Re: Srpski kapitalizam

Dok su rušili socijjalizam, sinovi samoupravljača su u glavi imali američko-švedsko-norveško-japansko-zapadnonemačku verziju kapitalizma, a ne južnoameričko-afričko-azijsku verziju.

Da,to je u osnovi tačno,ali su se kasnije počeli sve više ponašati u stilu i praksi ove druge verzije.
dragan7557 dragan7557 14:03 09.07.2009

Re: Srpski kapitalizam

Biće bolje,najavljuje se bespoštedna borba protiv kriminala i korupcije, gde valjda i spada i utvrđivanje otkud nekima toliko bogastvo

Jel' ti zbilja veruješ u to ?
Valjda smo se 5.oktobra borili i za transparentnost.

Nikakve borbe nije ni bilo osim ako u "borbu" ne računaš upadanje naoružanih ljudi u ključne institucije države.

dragan7557 cerski
Milan Karagaća Milan Karagaća 14:41 09.07.2009

Re: Srpski kapitalizam

Jel' ti zbilja veruješ u to ?


taman posla.
Nikakve borbe nije ni bilo osim ako u "borbu" ne računaš upadanje naoružanih ljudi u ključne institucije države.

Pa sada pričaju neki kako su se borili protiv kominizma sve vreme,još dok su bili u pelenama,pa i dok su bili članovi SKJ,pa se nisu slagali sa roditeljima koji su bili članovi stranke, nisu se ni sa čim do 5.oktobra slagala. Svemu su pružali otpor čak i tome da uđu posle u vlast ali su eto morali da zamenu farmerke skupim odelima i zajedno sa društvom iz ulice, školskim drugovima i užom i širom rodbinom i prijateljima spremno "preuzeli odgovornost" u stilu "uzmi sve što ti život pruža" i "mi znamo svoj put".
aurelije aurelije 08:32 10.07.2009

Re: Srpski kapitalizam

Milan Karagaća
Valjda smo zaboravili da je na ovim prostorima bio kapitalizam pre 2.svetskog rata pa krenuli da ga uvodimo na najsuroviji način kao u Engleskoj u doba prvobitne akumulacije kapitala


Taj naš kapitalizam je bio toliko jak da je KPJ postala toliko snažna da su morali da je zabrane.

Kako je krenuo kapitalizam kod nas? U početku behu Turci. Oni ne behu samo Turci već uglavnom domaći muslimani. I oni imaše zemlju. Koja uglavnom ne beše njihova već državna (države Turske). A nešto beše i njihova nasledna. E onda dođoše braća Bosanci, znani kao Dahije, diže se ustanak. Napavi se prevrat.

Tu se posle peripetija Miloš-beg dočepa najivše zemljišta u Srbiji. Da li je mislio da je on Srbija, da li se plašio da deli sa ostalim knezovima kako bi sebi obezbedio sigurnu starost, ne zna se. Njegova politika je bila proterivanje domćeg muslimanskog stanovništva. Isto ono što su Ameri radili sa Indijancima i tako nastaju bogati Srbijanci (isključivo Srbi sa vezama).

Posle je bilo svačega, brzo se shvatilo da je politika unosna, korupcija u našoj srpskoj državi na zgražavanje stvarnih rodoljuba nije bila ništa manja nego u mrskoj nam Turskoj. A bilo je dinastičkih prevrata i previše, a to su prilike za lov u mutnom, za sjaši kurta da uzjaši murta.

Vladar se nafatirao para pri izgradnji pruge do Niša, vladaru su plaćali kurvaluke po Evropi. Svaki rat za oslobođenje Srbije je bio nova prilika za bogaćenje. U 1. sv. je bilo dobro biti ratni liferatn, prodavati brašno obogaćeno cementom vojsci... Seljaci su dobijali menice za volove koje predadoše, za hranu koju dadoše... Menice su potpuno bile obezvređene posle rata, pa su ih muvare kupovale za sitne pare. Priča se da su muvare radile za Kralja i otadžbinu, ovaj Pašića. Kad Pašić odluči da se isplate, tad menice ne behu kod sirotinje već kod guzonja koji se još više razguziše...

E tako teče priča o kapitalizmu. Svakako da je i tad bilo poštenih kapitalista kao i sada. Ali ovo što se sad viđa nije ništa novo.

I jedna priča iz mog sela. Gazda Avram koji je posedovao strašno mnogo zemlje je uzimao dosta nadničara da kopaju zemlju za njega. I jedno jutro pita gazda nadničare-seljake da li hoće odmah suvog 'lega ili da sačekaju malo nov, mek i topal i još sa medom. Seljaci se pogledaše i rekoše: Ako smo do sad čekali, sačekaćemo i taj svež sa medom. Posle nekoliko sati stiže gazda sa hlebom. Podeli hleb ali meda nigde. Pitaju ga: Je li gazda, a gde je med? A Avram odgovara: Kad ste ovoliko dugo čekali i ovaj će vam biti ko sa mednom
drug.clan drug.clan 13:15 10.07.2009

Re: Srpski kapitalizam

aurelije
Milan Karagaća
Valjda smo zaboravili da je na ovim prostorima bio kapitalizam pre 2.svetskog rata pa krenuli da ga uvodimo na najsuroviji način kao u Engleskoj u doba prvobitne akumulacije kapitala


Taj naš kapitalizam je bio toliko jak da je KPJ postala toliko snažna da su morali da je zabrane.

Kako je krenuo kapitalizam kod nas? U početku behu Turci. Oni ne behu samo Turci već uglavnom domaći muslimani. I oni imaše zemlju. Koja uglavnom ne beše njihova već državna (države Turske). A nešto beše i njihova nasledna. E onda dođoše braća Bosanci, znani kao Dahije, diže se ustanak. Napavi se prevrat.

Tu se posle peripetija Miloš-beg dočepa najivše zemljišta u Srbiji. Da li je mislio da je on Srbija, da li se plašio da deli sa ostalim knezovima kako bi sebi obezbedio sigurnu starost, ne zna se. Njegova politika je bila proterivanje domćeg muslimanskog stanovništva. Isto ono što su Ameri radili sa Indijancima i tako nastaju bogati Srbijanci (isključivo Srbi sa vezama).

Posle je bilo svačega, brzo se shvatilo da je politika unosna, korupcija u našoj srpskoj državi na zgražavanje stvarnih rodoljuba nije bila ništa manja nego u mrskoj nam Turskoj. A bilo je dinastičkih prevrata i previše, a to su prilike za lov u mutnom, za sjaši kurta da uzjaši murta.

Vladar se nafatirao para pri izgradnji pruge do Niša, vladaru su plaćali kurvaluke po Evropi. Svaki rat za oslobođenje Srbije je bio nova prilika za bogaćenje. U 1. sv. je bilo dobro biti ratni liferatn, prodavati brašno obogaćeno cementom vojsci... Seljaci su dobijali menice za volove koje predadoše, za hranu koju dadoše... Menice su potpuno bile obezvređene posle rata, pa su ih muvare kupovale za sitne pare. Priča se da su muvare radile za Kralja i otadžbinu, ovaj Pašića. Kad Pašić odluči da se isplate, tad menice ne behu kod sirotinje već kod guzonja koji se još više razguziše...

E tako teče priča o kapitalizmu. Svakako da je i tad bilo poštenih kapitalista kao i sada. Ali ovo što se sad viđa nije ništa novo.

I jedna priča iz mog sela. Gazda Avram koji je posedovao strašno mnogo zemlje je uzimao dosta nadničara da kopaju zemlju za njega. I jedno jutro pita gazda nadničare-seljake da li hoće odmah suvog 'lega ili da sačekaju malo nov, mek i topal i još sa medom. Seljaci se pogledaše i rekoše: Ako smo do sad čekali, sačekaćemo i taj svež sa medom. Posle nekoliko sati stiže gazda sa hlebom. Podeli hleb ali meda nigde. Pitaju ga: Je li gazda, a gde je med? A Avram odgovara: Kad ste ovoliko dugo čekali i ovaj će vam biti ko sa mednom


Jos samo da se doda diktatura Karadjordjevica izmedju dva rata i dinastiji bliski tajkuni kojih je bilo vise nego sada.
Milan Karagaća Milan Karagaća 17:58 08.07.2009

Dolazi jesen,dolazi zima??

posle svakog leta dolazi jesen. Ako nam je leto varljivo,bojati se tek kakva će na jesen biti.
I što negde pročita "Vlada kao vlada, opozicija je kao ruši a mi kao živimo"
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:39 08.07.2009

Biće bolje!

Ovo je dobra tema.
A ovo liči na zezanje
ako je kapitalizam društvo jednakih šansi

jer nema ekonomsko-društvenog sistema koje pruža jednake šanse svima.
I nikada ga neće biti.
Drugim rečima, uvek će biti bogatih i siromašnih, ili kao u našem slučaju, siromašnih i bogatih.

Nije bilo dovoljno da se Srbija zvanično deklariše za kapitalizam pa da počne da sve biva bolje.

Postoji onaj vic o srpskom skorojeviću-bogatašu, koji pravi engleski travnjak, ali i pored velikog truda travnjak ne biva baš - engleski. Pa pitao Engleza zbog čega je tako, a onaj mu je odgovorio: Pored dobrog semena trave, dobre zemlje, redovnog polivanja i košenja trave, i tako to iz godine u godinu, dok prodje jedno trista godina, pa da travnjak istinski postane - engleski travnjak.

Nama smetaju bogati. Mom ocu su smetali, za vreme socijalizma, socijalistički bogataši na Dedinju. A bilo ih je puno. I videlo se golim očima. A Vladimir Dedijer piše da je Tito imao - 38 rezidencija...
Dakle, nije valjalo ni ranije... iako je "socijalizam nudio svima iste šanse".

Bogate u Srbiji danas treba država da dobro oporezuje, ali opet da ih ne odjuri, jer ako su poreze prevelike, oni idu u Monte Karlo ili na Sejšele...

Ja sve vreme pevam pesmicu: I wish I were rich...

drug.clan drug.clan 19:55 08.07.2009

Re: Biće bolje!

vladimir petrovic
Ovo je dobra tema.
A ovo liči na zezanje
ako je kapitalizam društvo jednakih šansi

jer nema ekonomsko-društvenog sistema koje pruža jednake šanse svima.
I nikada ga neće biti.
Drugim rečima, uvek će biti bogatih i siromašnih, ili kao u našem slučaju, siromašnih i bogatih.

Nije bilo dovoljno da se Srbija zvanično deklariše za kapitalizam pa da počne da sve biva bolje.

Postoji onaj vic o srpskom skorojeviću-bogatašu, koji pravi engleski travnjak, ali i pored velikog truda travnjak ne biva baš - engleski. Pa pitao Engleza zbog čega je tako, a onaj mu je odgovorio: Pored dobrog semena trave, dobre zemlje, redovnog polivanja i košenja trave, i tako to iz godine u godinu, dok prodje jedno trista godina, pa da travnjak istinski postane - engleski travnjak.

Nama smetaju bogati. Mom ocu su smetali, za vreme socijalizma, socijalistički bogataši na Dedinju. A bilo ih je puno. I videlo se golim očima. A Vladimir Dedijer piše da je Tito imao - 38 rezidencija...
Dakle, nije valjalo ni ranije... iako je "socijalizam nudio svima iste šanse".

Bogate u Srbiji danas treba država da dobro oporezuje, ali opet da ih ne odjuri, jer ako su poreze prevelike, oni idu u Monte Karlo ili na Sejšele...

Ja sve vreme pevam pesmicu: I wish I were rich...


Bilo je bogatasa na dedinju ali sada jedan osrednji srpski bogatas poseduje vise nego svi ti sa dedinja u 60-tim zajedno. Istih sansi nema nigde ali postoji razlika.

A sto se tice bezanja od poreza u monte karlo: dozvolio bi im ja da idu (pomogao im cak) ali nista da ne mogu poneti sa sobom.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:04 08.07.2009

Re: Biće bolje!

vladimir petrovic
A Vladimir Dedijer piše da je Tito imao - 38 rezidencija...

Baš bi bilo lepo da neki novi dedjeri istraže kome danas pripadaju te silne rezidencije.
Sve češće čujem da ljudi govore da ono što je Tito izgradio, ovi današnji ne mogu ni da okreče.


vladimir petrovic vladimir petrovic 07:44 09.07.2009

Re: Biće bolje!

Vojislav
Sve češće čujem da ljudi govore da ono što je Tito izgradio, ovi današnji ne mogu ni da okreče.

Hm. Ne smemo zaboraviti da je Tito bio tako dugo na vlasti (skoro četiri decenije), a onaj kome danas mnogi daju ime Ken tek je započeo drugi mandatić, a i protivnik je čestih izbora (sve zbog ušteda, jer izbori gutaju narodne pare). Ako se on bude duže zadržao na čelnom mestu u Srbiji, sigurno nam ne gine da postanemo - ako ne baš Švedska a ono bar Norveška - u našem regionu.

Onaj koji ima dobre snove, treba da veruje da će se jednog lepog dana ispuniti.

P. S. A što se tiče nabrajanja ovih novih bogataša u Srbiji - ima to, verovatno, i dobru stranu. Takvi obično vremenom počnu da bivaju nekakve mecene i da poklanjaju kuće "svom otačastvu", kao što je nekada činio svinjski trgovac Miša.
Tek ćemo videti šta će Kole i ini ostaviti ovom narodu, odnosno potomstvu.... a nešto sigurno hoce, he, he, he...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 09:13 09.07.2009

Re: Biće bolje!

vladimir petrovic

P. S. A što se tiče nabrajanja ovih novih bogataša u Srbiji - ima to, verovatno, i dobru stranu. Takvi obično vremenom počnu da bivaju nekakve mecene i da poklanjaju kuće "svom otačastvu", kao što je nekada činio svinjski trgovac Miša.
Tek ćemo videti šta će Kole i ini ostaviti ovom narodu, odnosno potomstvu.... a nešto sigurno hoce, he, he, he...

Nove zadužbine srpskom otečestvu:






ivana23 ivana23 12:15 09.07.2009

Re: Biće bolje!

vladimir petrovic
Takvi obično vremenom počnu da bivaju nekakve mecene i da poklanjaju kuće "svom otačastvu", kao što je nekada činio
svinjski trgovac Miša
.Tek ćemo videti šta će Kole i ini ostaviti ovom narodu, odnosno potomstvu.... a nešto sigurno hoce, he, he, he...

Ako mislis na Misu Anastasijevica, izvini, on nije bio svinjski, vec je mogao biti svinjarski trgovac.
Medjutim, M.A. se bavio trgovinom solju.
drug.clan drug.clan 13:29 09.07.2009

Re: Biće bolje!

vladimir petrovic
Vojislav
Sve češće čujem da ljudi govore da ono što je Tito izgradio, ovi današnji ne mogu ni da okreče.

Hm. Ne smemo zaboraviti da je Tito bio tako dugo na vlasti (skoro četiri decenije), a onaj kome danas mnogi daju ime Ken tek je započeo drugi mandatić, a i protivnik je čestih izbora (sve zbog ušteda, jer izbori gutaju narodne pare). Ako se on bude duže zadržao na čelnom mestu u Srbiji, sigurno nam ne gine da postanemo - ako ne baš Švedska a ono bar Norveška - u našem regionu.

Onaj koji ima dobre snove, treba da veruje da će se jednog lepog dana ispuniti.

P. S. A što se tiče nabrajanja ovih novih bogataša u Srbiji - ima to, verovatno, i dobru stranu. Takvi obično vremenom počnu da bivaju nekakve mecene i da poklanjaju kuće "svom otačastvu", kao što je nekada činio svinjski trgovac Miša.
Tek ćemo videti šta će Kole i ini ostaviti ovom narodu, odnosno potomstvu.... a nešto sigurno hoce, he, he, he...


Tile je najvise napravio za prva dva mandata dok se ken nesto nije pokazao bas uspesnim u tom periodu pa ako je po jutru suditi....
dragan7557 dragan7557 14:10 09.07.2009

Re: Biće bolje!

Takvi obično vremenom počnu da bivaju nekakve mecene i da poklanjaju kuće "svom otačastvu", kao što je nekada činio svinjski trgovac Miša.

Ovi će ostaviti dužnički slom države jer moratorijum na dugove niko neće da prizna.

dragan7557 cerski
dragan7557 dragan7557 15:08 09.07.2009

Re: Biće bolje!

A Vladimir Dedijer piše da je Tito imao - 38 rezidencija...
Dakle, nije valjalo ni ranije... iako je "socijalizam nudio svima iste šanse".

Od kojih je ona u Zemunu srušena a ostale su sve i vraćene napaćenom sirotom narodu koji se borio protiv komunjarskog zla, rame uz rame sa "Otporom", demokratima i Udruženom Opozicijom.

Otpor je ovo demokratsko vraćanje Otpor je " Samo Gledao" čeličnog pretećeg pogleda u Novu Vlast a posle zaspao od silnog zurenja u blagodeti demokratije pa joj je dao vremena da nasleđeno zlo protera, na čelu sa viđenim drugovima otporašima u koje je narod imao najviše poverenja.

dragan7557 cerski
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:17 09.07.2009

Re: Biće bolje!

dragan7557
/quote]
dugove narodu, a sebi sve ostalo.


halman halman 13:29 10.07.2009

Re: Biće bolje!

Vojislav Stojković

vladimir petrovicP. S. A što se tiče nabrajanja ovih novih bogataša u Srbiji - ima to, verovatno, i dobru stranu. Takvi obično vremenom počnu da bivaju nekakve mecene i da poklanjaju kuće "svom otačastvu", kao što je nekada činio svinjski trgovac Miša.Tek ćemo videti šta će Kole i ini ostaviti ovom narodu, odnosno potomstvu.... a nešto sigurno hoce, he, he, he... Nove zadužbine srpskom otečestvu:


Ja bi voleo da se njima (oligarsima serbskim) što pre desi OVO:
mixailo92 mixailo92 22:02 08.07.2009

sposobni, vredni, štedljivi i pametni

Zbilja, ako je kapitalizam društvo jednakih šansi, da li su oni na jahtama baš toliko sposobni, vredni, štedljivi i pametni, a velika većina građana Srbije nesposobna, lenja, rasipna i glupa, ili je nešto drugo u pitanju?


Pa naravno da jesu. Evo, jedan od nabrojanih imao u džepu tri evra. Pametno ih investirao i obogatio se. Sad naravno, uživa u plodovima svog rada i vozi se jahtom.
cult cult 22:20 08.07.2009

Re: sposobni, vredni, štedljivi i pametni

dragan7557 dragan7557 15:12 09.07.2009

Re: sposobni, vredni, štedljivi i pametni

cult

Budite i vi,
pa iznajmljujete svoje pošteno stečene jahte.

Breeee, nesnalažljivog li naroda !

dragan7557
miloradkakmar miloradkakmar 00:26 09.07.2009

Šta je

sa gastarbajterima unutar bivše SFRJ ?
Slovenački samoupravljački kapitalizam mnogima nije bio jasan ni onda , a ni danas. Koliko radnika iz Srbije, koji su bili na privremenom radu u Sloveniji , još uvek čeka njihove penzije ?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 08:49 09.07.2009

Re: Šta je

Mislio sam da su ta pitanja već razrešena.
srdjan.pajic srdjan.pajic 03:56 09.07.2009

A vidi tek ovog sabana.





bocvena bocvena 07:39 09.07.2009

Re: A vidi tek ovog sabana.

A ima i rasnu mačku! Odakle mu?
dragan7557 dragan7557 14:15 09.07.2009

Re: A vidi tek ovog sabana.

bocvena
A ima i rasnu mačku! Odakle mu?

Pa, piše : ( $ 500 weekly rental). sa mačkom sigurno skuplje.

dragan7557 cerski
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:09 09.07.2009

Re: A vidi tek ovog sabana.

bocvena
A ima i rasnu mačku! Odakle mu?


Pa nosilo se gajbica..
Черевићан Черевићан 09:30 09.07.2009

данас јеси, сутра ко зна . . .

прочитах пажљиво састав г Стојковића те досадашње коментаре па ми се , незнам зашто, спонтано наметну афоризам г Баљак А.

- Истражни поступак је показао да је лепота пролазна.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 09:49 09.07.2009

Re: данас јеси, сутра ко зна . . .







mili92 mili92 17:29 09.07.2009

Letargijluk

Kad sve izadje na vidjelo, obicno je bespovratno kasno. Ili ti, nema nama spasa kad ga ocekujemo od drugoga. Kad nesto padne sa neba, kao sto i svi ocekujemo, to obicno mnogo i zaboli. Mi smo mnogo neke narcisoidne celije, tako i funkcionisemo, nikako kao cjelina, iskljucivo kao jedinke.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:23 09.07.2009

Re: Letargijluk

mili92
Kad sve izadje na vidjelo, obicno je bespovratno kasno.

Nikad ne izađe sve na videlo, vidi se samo vrh ledenog brega.
ivana23 ivana23 19:39 09.07.2009

Nesto razmisljam...

u sasvim drugom pravcu, ali se setih ovog teksta...

Noć u molitvi, 7. decembar 2000.

O elanu koji se topi

"Šta se sve u Srbiji promenilo a šta nije, šta je moglo brže a šta neće još zadugo. Izgleda da se ovim pomalo metafizičkim pitanjima bavi neobično mnogo ljudi i to ne samo u dokolici. To je lako objašnjivo, mnogo ljudi je uložilo izvestan napor i preuzelo rizik rušenja starog režima i sad gledaju svoje delo i ne znaju da li da budu zadovoljni brzinom, nezadovoljni sporošću ili očajni što se ništa nije promenilo. Niko ne veli da je ono bilo bolje, ali ta uteha nema naročito dug rok trajanja. Čini mi se da se famozni revolucionarni elan brzo topi a novi poredak sporo nastaje, tako da smo trenutno u stanju slobodnog lebdenja, bez pokretačke energije a i bez zakona kretanja i pravila ponašanja. Dakle, moglo bi se desiti da ona početna dilema o revolucionarnim ili legalnim sredstvima i metodima bude rešena ukidanjem. Ni ovako ni onako, nego nikako, to jest anemično i haotično. Snagom starosti i iskustvom mladosti. Ne znam, naravno, šta se dosad moglo uraditi drugačije i bolje. Možda je pravo čudo da je bilo ko bilo šta uradio i radi u zemlji toliko isceđenoj, opustošenoj, ostavljenoj bez para, volje, pameti, s tako malo nade, vrlina, dobrih navika i korisnih običaja. Možda je promenjeno sve što je bilo u ljudskoj moći, ali suštinski preokret još nije nastao jer u Srbiji još nije pobedila volja za životom. Kao da još traje čuveno jutarnje kolebanje, da se umijem ili da se ubijem, što će se na kraju svakako prelomiti u korist života, ali za sada na sve strane vidimo razne oblike umiranja i izraze besa, mržnje, svađe i svakakvog smrtoljublja."

Stojan Cerovic (1949–2005)


Prodje (od 2000-te) toliko godina i opet svako jutro isto pitanje...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:00 09.07.2009

Re: Nesto razmisljam...

Stojan Cerović je bio jedan od retkih koji je koncizno i jasno pisao ono što mnogi osećaju, a ne umeju da izraze.
Hvala na podsećanju, ivana.
margos margos 22:32 09.07.2009

Re: Nesto razmisljam...

što će se na kraju svakako prelomiti u korist života, ali za sada na sve strane vidimo razne oblike umiranja i izraze besa, mržnje, svađe i svakakvog smrtoljublja.

Tek kad (skoro svi) ispucamo sve besove, mržnje i samoljublja - moći ćemo da se osvrnemo, pa kao ona Ala iz vica da kažemo ''Jbt gde ja živim?'' pa da krenemo u izgradnju života.
Do tada, ako neko nešto i gradi, desetoro kritikuje...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 22:02 10.07.2009

Re: Nesto razmisljam...

margos

Tek kad (skoro svi) ispucamo sve besove, mržnje i samoljublja

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana