Društvo

Varljivo leto 2009.

Vojislav Stojković RSS / 08.07.2009. u 13:31

Dok su u Srbiji, onomad, rušili socijalizam ljudi su znali da kapitalizam nije društvo jednakih, ali verovali su da svi imaju bar jednake šanse. Iz iskustva su znali da ni socijalizam nije bilo  društvo jednakih.  I u socijalizmu su oni na vlasti bili malo više jednaki od svih ostalih građana. Sigurno je, ipak, da nisu znali da će se tako mali broj Srba baš toliko mnogo obogatiti, a toliko velik broj Srba baš toliko mnogo osiromašiti. Jer, da jesu znali, možda bi 5.oktobra ostali u svojim kućama.

Kada su, krajem šezdesetih godina prošlog veka, prvi pripadnici Yu radničke klase napuštali fabričke krugove i legalno, preko ondašnjih zavoda za zapošljavanje, odlazili u Zapadnu Nemačku i druge zemlje trulog kapitalizma, njihove kolege manje sklone riizicima, na sve načine pokušavali su da ih odgovore i zadrže. Nigde nema Juge, a radnici nigde na svetu nemaju veća prava, ni sigurniji život, govorili su im.

Već idućeg leta prvi gastarbajtei dolazili su u Jugu, na godišnji odmor, svojim kolima. Nisu to, doduše, bila nova kola, već polovni opeli i stare mečke, ali bila su njihova, od njihovog novca kupljena. A i oni sami, odeveni nekako drugačije, modernije i lepše, delovali su zadovoljno i sigurno. Poneki su se i razmetali dojčmarkama, napadno se hvalisali i neumereno čašćavali svoje staro fabričko društvo.

Na pitanje kako je tamo, odgovarali su da se mnogo radi, ali se dobro i zaradi.

Možda je i tako, sada dok ste mladi i zdravi i dok možete dobro da zapnete, ali kada više ne budete mogli, kada vam kapitalističke gazde popiju krv, kada se razbolite i ostarite, vratićete se u Jugu, nama na grbaču, u naše bolnice i naše staračke domove, ne bez zluradosti govorili su im dojučerašnji drugovi.

Godine su prolazile. Gastarbajteri su u zemljama trulog kapitalizma izrabljivani, a radnici u socijalističkoj Jugi su samoupravljali. Svako je dočekao svoju penziju (ako je dočekao). Izrabljivani su se vratili u svoja sela i gradove, od ušteđevine kupili lepe stanove ili izgradili lepe kuće, i sa svojom još lepšom penzijom u evrima, uživaju. Radnici samoupravljači, od svoje penzije jedva sastavljaju kraj sa krajem, a od besplatnog zdravstvenog osiguranja ni traga ni glasa. Penzionisani gastarbajteri danas deluju malđe i zdravije, a penzioneri samoupravljači prilično iscrpljeno, kao da je njima, a ne njihovim kolegama, neko čitav radni vek pio krv. Igrajući domine ili šetajući parkom penzionisani samoupravljači priznaju svojim ispisnicima, bivšim gastarbajterima : Bili ste u pravu, kapitalizam je bolji.

A onda je i u sve exYu države stigao kapitalizam. U Srbiju je prilično okasnio, stigao je tek u oktobru 2000. godine. Ako je srećno nije kasno, kaže narodna poslovica. Da li je, i kome je, kapitalizam doneo sreću, ko i kako danas živi u Srbiji, moguće je videti i ovog poslednjeg leta prve dekade kapitalizma na srpski način.

Radnički protesti u Beogradu, Kuršumliji i Kruševcu....štrajkovi glađu radnika u Kragujevcu,  Subotici.... blokade pruga, autoputeva, a raskrsnica Nemanjine i Knez Miloševe u Beogradu retko kad je prohodna. Sve češći su i radikalni oblici protesta samopovređivanjem ( Novi PazarProkuplje ...).Radnici sa juga Srbije, rezervisti i ratni veterani najavljuju svoj pohod na Beograd i žestoke  proteste pred Vladom Srbije.

 

 

Sve je više i korisnika narodnih kuhinja u Srbiji.


 

 

Ipak, nije sve tako crno kao što izgleda. Dovoljno je skoknuti  do jadranskih marina u kojima se okuplja srpski džetset i lično se uveriti. A tamo možete videti:

image.jpg?imageId=44043&thumb=1

image.jpg?imageId=44045&thumb=1

 image.jpg?imageId=44046&thumb=1

image.jpg?imageId=44047&thumb=1

Na sansiker predatoru 82 obučava se i  budući morski vuk Marko Mišković.

Kad su u Srbiji, onomad, rušili socijalizam ljudi su znali da kapitalizam nije društvo jednakih, ali verovali su da svi imaju bar jednake šanse. Iz iskustva su znali da ni socijalizam nije društvo jednakih.  I u socijalizmu su oni na vlasti bili malo više jednaki od ostalih građana. Sigurno je, ipak, da nisu znali da će se tako mali broj Srba baš toliko mnogo obogatiti, a toliko velik broj Srba baš toliko mnogo osiromašiti. Jer, da jesu znali, možda bi 5.oktobra ostali u svojim kućama.

Zbilja, ako je kapitalizam društvo jednakih šansi, da li su oni na jahtama baš toliko sposobni, vredni, štedljivi i pametni, a velika većina građana Srbije nesposobna, lenja, rasipna i glupa, ili je nešto drugo u pitanju?


 

Atačmenti



Komentari (166)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

libkonz libkonz 13:45 08.07.2009

Najvažnije

je kupiti par političara koji će ti otvoriti sva vrata i zaštiti te od bilo kakvog krivičnog gonjenja.
edit: zaboravih ipak najvažnije: imati dobar stomak, da možeš da gaziš preko leševa, a da te nije briga za to.
d_sandic d_sandic 13:47 08.07.2009

Re: Najvažnije

libkonz
je kupiti par političara koji će ti otvoriti sva vrata i zaštiti te od bilo kakvog krivičnog gonjenja.


Još bolje, ne kupovati ih. To je skupo. Znati njihove saradničke DB nickove...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:30 08.07.2009

Re: Najvažnije

libkonz
je kupiti par političara koji će ti otvoriti sva vrata

Eh, da je samo par političara u pitanju.
Ako ulažeš ozbiljno i na duge staze, moraš ih kupiti gotovo sve. I one na vlasti i one u opoziciji.
A i roba je prilično kvarljiva.
Pojedini srpski biznismeni su upravo zbog toga osnivali svoje partije. Činilo im se da je to jeftinije.


mixailo92 mixailo92 21:53 08.07.2009

Re: Najvažnije

Samo što je druga strana na vreme to u korenu sasekla. Mala bara da se pojavi još jedan krokodil. A verujem da ni drugim tajkunima ne bi to odgovaralo, pošto bi ovaj radio samo za svoj račun i ne bi ga interesovalo da namešta poslove njima.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 07:51 09.07.2009

Re: Najvažnije

d_sandic
libkonz
je kupiti par političara koji će ti otvoriti sva vrata i zaštiti te od bilo kakvog krivičnog gonjenja.


Još bolje, ne kupovati ih. To je skupo. Znati njihove saradničke DB nickove...

Scientia potestas est.
d_sandic d_sandic 08:03 09.07.2009

Re: Najvažnije

Scientia potestas est


Bilo i biće!
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:06 09.07.2009

Re: Najvažnije

mixailo92
Mala bara da se pojavi još jedan krokodil.


gušteri i krokodili repove menjaju, ali ćud nikada.
antonacci antonacci 13:59 08.07.2009

Ni ovo ni ono

Niti je kapitalističko društvo - društvo jednakih, niti je ovo što postoji u Srbiji kapitalizam.


Preporuka za tekst.
drug.clan drug.clan 15:07 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

antonacci
Niti je kapitalističko društvo - društvo jednakih, niti je ovo što postoji u Srbiji kapitalizam.


Preporuka za tekst.


Kapitalizam naravno nije drustvo jednakih, jos manje je drustvo ljudi sa istom sansom a u poslednjih par decenija nije ni demokratsko.

Ovo kod nas jeste pravi kapitalizam - izvorni. U nemackoj i vecini drugih evropskih drzava ne postoji vise pravi kapitalizam vec nega cudna socijal-kapitalisticka varijanta! Obrnuse se stvari!
antonacci antonacci 15:35 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

Ovo kod nas jeste pravi kapitalizam - izvorni.


Izvorni kapitalizam je pravi kapitalizam koliko je i ovaj savremeni u Americi. Razlike postoje, ali je to i dalje kapitalizam. Kao što se i demokratija razvila od one originalne ideje iz Perikleove Atine u predstavničku demokratiju kakavu danas imamo (ne mi u Srbiji, dodupe), tako se i koncept kapitalizma promenio od svog nastanka do danas. Zato se ne bih složio da pravog kapitalizma danas nema. A ovo što postoji u Srbiji bih nazvao primitivnim kapitalizmom, divljim.

drug.clan drug.clan 15:46 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

antonacci
Ovo kod nas jeste pravi kapitalizam - izvorni.

Zato se ne bih složio da pravog kapitalizma danas nema. A ovo što postoji u Srbiji bih nazvao primitivnim kapitalizmom, divljim.


Pa ja kazem da ga ima - pravog kapitalizma i to kod nas u Srbiji. A taj primitivni i divlji kapitalizam jeste onaj pravi bez emocija, bez humanosti samo interes!
antonacci antonacci 16:14 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

bez humanosti samo interes!


Možda se nisam baš najsrećnije izrazio, ali hajde ovako: kapitalizam ne mora nužno da bude takav. To hoću da kažem kad mislim da se kapitalizam od tog divljeg pa sve do danas promenio, postao je malo soc. I meni se to sviđa, jedino tako mi je prihvatljiv.
bocvena bocvena 16:19 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

ne mi u Srbiji, dodupe

Znam da je slučajna greška, ali je savršena! Uklapa se u temu.
cult cult 16:23 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

bocvena
ne mi u Srbiji, dodupe

Znam da je slučajna greška, ali je savršena! Uklapa se u temu.





perfect!
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:36 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

bocvena
ne mi u Srbiji, dodupe

Znam da je slučajna greška, ali je savršena! Uklapa se u temu.


lapsusi nišu slučajni, rekao je:


angie01 angie01 17:07 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

drug.clan

antonacci
Ovo kod nas jeste pravi kapitalizam - izvorni.Zato se ne bih složio da pravog kapitalizma danas nema. A ovo što postoji u Srbiji bih nazvao primitivnim kapitalizmom, divljim.Pa ja kazem da ga ima - pravog kapitalizma i to kod nas u Srbiji. A taj primitivni i divlji kapitalizam jeste onaj pravi bez emocija, bez humanosti samo interes!


pa, zar nije tu kljuchno, kako je kapitalista doshao do kapitala!???

U kapitalizmu, je prvo pradeda zapocheo sa malom radnjom, npr., pa je deda to razvio, prvo radeci i uchechi kod oca, pa je sin opet nastavio, pa unuk i sada je praunuk na chelu firme i u odnosu na okolnosti, vodi biznis sa dugom tradicijom,....ili imash odlichnu ideju, napravish biz plan, odesh u banku, odobre ti kredit-pa ti pochnesh da gradish svoju impreiju.

Kod nas je drushtvena svojina, pljachkom preshla u ruke par ljudi bliskih vlasti, koji su podelili plen, mahom su veshtachki unishtena preduzeca, kupovali za male pare, kao kapital za buducu prodaju pravim kupcima, umedjuvremenu, otpustili radnike i zaustavili proizvodnju, a da za njih drzava nije imala pripremljen plan- kako da reshi problem njihove egzistencije- mahom su to ljudi vec u godinama, za koje je tesho organizovati neku prekvalifikaciju, koji su ceo radni vek proveli u jednoj firmi i na kraju ostali prevareni, sa nekim besmislenim--ako je ih uposhte bilo- ciframa za isplatu akcija, koje su im, kao u to ime podeljene- ili u ime radnog staza,...

novac za radni staz, u nekada najvecoj uvozno-izvoznoj firmi-GENEX, do danas nije isplacen radnicima, iako su im prevarom upisali neke minimalne cifre, mnogi su vec pomrli, i josh uvek se ne znam, da li i kada ce se ta suma isplatiti-ochigledno uzeta od nekog treceg, a da nikada nece ni odgovarati-da li ima neko ko tekve stavri supervizira i sankcionishe?

Novokomponovani kapitalisti , koji su preko noci pljachom stekli svoje bogatstvo i nemaju neki normalan odnos prema redu stvari, te su sada bahati u odnosu na radnike koje zaposhljavaju, bez da su uspostavili bilo kakav balans u tim odnosima,..ne znam da li ovi silni nezavisni sindikati rade u stvari kao NGO?!

dragoljub92 dragoljub92 17:29 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

Ovo kod nas jeste pravi kapitalizam - izvorni. U nemackoj i vecini drugih evropskih drzava ne postoji vise pravi kapitalizam vec nega cudna socijal-kapitalisticka varijanta! Obrnuse se stvari!

druže seti se šta je onaj reko da samo razvijene kapitalističke zemlje mogu da pređu ....itako dalje.zar norveška švedska pa i nemačka pa i holanfija 80 ih nisu ličile na to ,danas su koliko čujem,i one počele da koračaju unazad što se socijalnih davanja tiče.za holandiju znam za ostale ne mogu da tvrdim ali ....
drug.clan drug.clan 18:02 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

U kapitalizmu, je prvo pradeda zapocheo sa malom radnjom, npr., pa je deda to razvio, prvo radeci i uchechi kod oca, pa je sin opet nastavio, pa unuk i sada je praunuk na chelu firme i u odnosu na okolnosti, vodi biznis sa dugom tradicijom,....ili imash odlichnu ideju, napravish biz plan, odesh u banku, odobre ti kredit-pa ti pochnesh da gradish svoju impreiju.


Ovo je potpuno idealizovana slika poput one o komunizmu u kome uzima svako koliko mu treba. Imas neki primer gde se kapitalisticka klasa - burzoazija tako formirala a ne na otimanju, placki i uceni. Ima naravno i pojedinaca koji su tako uspeli ali takvi ne cine ni 10% klase.

dragoljub92
Ovo kod nas jeste pravi kapitalizam - izvorni. U nemackoj i vecini drugih evropskih drzava ne postoji vise pravi kapitalizam vec nega cudna socijal-kapitalisticka varijanta! Obrnuse se stvari!

druže seti se šta je onaj reko da samo razvijene kapitalističke zemlje mogu da pređu ....itako dalje.zar norveška švedska pa i nemačka pa i holanfija 80 ih nisu ličile na to ,danas su koliko čujem,i one počele da koračaju unazad što se socijalnih davanja tiče.za holandiju znam za ostale ne mogu da tvrdim ali ....


To vracanje unazad nije posledica moci vec volje. U nedostatku demokratije sa kojim se i zapadni svet sada suocava ide se unazad voljom vladajuce klase. Mogle bi te drzave preziveti socijalizam i vecih razmera ali "nekome" to ne odgovara.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:08 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

angie01


pa, zar nije tu kljuchno, kako je kapitalista doshao do kapitala!???

U kapitalizmu, je prvo pradeda zapocheo sa malom radnjom, npr., pa je deda to razvio, prvo radeci i uchechi kod oca...

.. a onda je počeo nekakav rat, pa se sin enermno obogatio ratnim liferacijama.

U Srbiji je to išlo po skraćenom postupku, preskočena je paradodevska i dedovska faza, pa bi priča mogla glasiti ovako:
Neki očevi su započeli rat, a njihovi su se sinovi enormno obogatili.


dragoljub92 dragoljub92 18:14 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

Mogle bi te drzave preziveti socijalizam i vecih razmera ali "nekome" to ne odgovara.

ja mislim da je toliki stepen socijalizacije njihovih društava bio iznuđen korak zbog postojanja sovjeta.tako da je ovo noirmalana reakcija koja ,nažalost,sad smanjuje i ona davanja koja su normalna.sve u svemu 50 ak godina koračanja unazad je pred svima nama.dok se sindikati na zapadu ne reorganizuju as i pojave mladi sociolozi i filozofi koji će da pokrenu stvar.al za nas nema veze jer će dotle neki drugi narodi da naseljavaju ove prostore. pošto će naš kapitalistički udarnici da nas sve izmore glađu,.nas koji smo matori da odemo a ovi mlađi že sami da pobegnu.pa će tako da ispadne da nam je upravo kapitalizam došo glave a ne komunizam.
angie01 angie01 18:18 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

.. a onda je počeo nekakav rat, pa se sin enermno obogatio ratnim liferacijama.


nemo' si taki,..nosilo dete gajbice na specijalan, do tada nikada izumljen nachin, pa je sve svojim zuljevima stvorio,...a i lep je,..kako kaze njegova majka, pa je valjda i to pomoglo!
angie01 angie01 18:20 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

Imas neki primer gde se kapitalisticka klasa - burzoazija tako formirala a ne na otimanju, placki i uceni. Ima naravno i pojedinaca koji su tako uspeli ali takvi ne cine ni 10% klase.


pa sad, ako govoish o Americi i kako je tamo sve pochelo, mozda taj procenat i stoji,..mada ne znam stvarno koliko bi to bio odnos snaga, a u Evropi bash i nisam sigurna da je tas pretegao na tu stranu.

Izrabljivanje radnika- stoji!

pa i danas , kada ti kao kupac kupish neshto jeftinije, to je na rachun satnice onog radika na traci, u pogonima dalekih Azijskih zemalja, u velikoj vecini sluchajeva.
ivana23 ivana23 18:33 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

Vojislav Stojković
...a onda je počeo nekakav rat, pa se sin enermno obogatio ratnim liferacijama.


Dok je rat u Evropi doneo teske zrtve i opustosenu privredu, SAD I njenim monopolima doneo je nova bogatstva; privreda i narocito industrija jos vise su se razvile, dok se spoljna trgovina u odnosu na stanje pre rata uvecala cetiri puta; uz to je tokom rata najveci deo evropskog zlata presao u trezore americkih banaka, pa je opustosena Evropa od nekadasnjeg kreditora postala duznik SAD: evropske drzave dugovale su im posle rata oko 10 milijardi dolara. Otad SAD postaju I finansijski centar sveta, otimajuci finansijsko prvenstvo u svetu Velikoj Britaniji, kao sto su joj krajem XIX veka otele industrijsko prvenstvo; vise od polovine svetskih rezervi zlata nalazi se otad u SAD. Razume se da je cela ova koncentracija svetskih bogatstava u SAD obogatila u prvom redu americke monopole, sto se najbolje vidi iz toga da se koncentracija kapitala u SAD posle rata toliko povecala da je 1% stanovnika drzao u rukama 50% svih bogatstava SAD. Posle rata, nastojale su da privredno-finansijsku snagu pretvore u svetsku politicku moc, pa u tom cilju znatno jace ucestvuju u svetskim zbivanjima nego ranije; u odnosu na Evropu, SAD su nastojale da jos tokom rata sprece neke osvajacke planove Antante, radi cega je Vilson 1917. objavio "14 Vilsonovih tacaka". SAD su odmah posle rata nastojale da se izgradi sistem posleratne bezbednosti koji se ne bi zasnivao na velikom preimucstvu evropskih pobednika (Francuska I Engleska), sto bi omogucilo jaci politicki uticaj SAD u Evropi.
drug.clan drug.clan 19:29 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

angie01
Imas neki primer gde se kapitalisticka klasa - burzoazija tako formirala a ne na otimanju, placki i uceni. Ima naravno i pojedinaca koji su tako uspeli ali takvi ne cine ni 10% klase.


pa sad, ako govoish o Americi i kako je tamo sve pochelo, mozda taj procenat i stoji,..mada ne znam stvarno koliko bi to bio odnos snaga, a u Evropi bash i nisam sigurna da je tas pretegao na tu stranu.

U Evropi bas to stoji. Pre samo 65 godina u Evropi niko nista nije imao sve je bilo unisteno i onda su preko noci opet pojavili kapitalisti koji poseduju sve.

angie01

pa i danas , kada ti kao kupac kupish neshto jeftinije, to je na rachun satnice onog radika na traci, u pogonima dalekih Azijskih zemalja, u velikoj vecini sluchajeva.

Istina svi zive na ledjima azijskog radnika koji zaradjuje 10c na sat. Ali nece ni oni jos dugo hteti da rade, zato je kriza i izbila.
Preostaju dva resenja: da ih zapadnjaci silom nateraju da rade ili da sami pocnu da rade (ovo drugo je malo verovatno)
angie01 angie01 19:43 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

U Evropi bas to stoji. Pre samo 65 godina u Evropi niko nista nije imao sve je bilo unisteno i onda su preko noci opet pojavili kapitalisti koji poseduju sve.


a da nisi malo pojednostavio i gurnuo sve u isti dzak- jer bash nije bilo sve tako jednostavno i na isti nachin, a svakako ne bez rada i znata!
drug.clan drug.clan 19:58 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

angie01
U Evropi bas to stoji. Pre samo 65 godina u Evropi niko nista nije imao sve je bilo unisteno i onda su preko noci opet pojavili kapitalisti koji poseduju sve.


a da nisi malo pojednostavio i gurnuo sve u isti dzak- jer bash nije bilo sve tako jednostavno i na isti nachin, a svakako ne bez rada i znata!


Nisam ja nista pojednostavio. Posle WWII Evropa je bila potpuno razrusena, narod je skoro besplatno (za hranu samo) radio i obnovio sve to, mnoge stvari su bile nacionalizovane i onda se odjednom posto je sve bilo sredjeno sve to opet pretvorilo u privatnu imovinu veoma male burzoaske klase.

kako? pamecu burzoazije? njihovim radom na obnovi?
angie01 angie01 21:32 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

kako? pamecu burzoazije? njihovim radom na obnovi?


ako je ovo ironija, bash i nije neka, jer,

Evropa i Japan su se razvijali brzim koracima skoro 20 godina posle Drugog svetskog rata, uz pomoć SAD. Evropa je sustigla američki nivo proizvodnje, a japan proizvodi duplo manje od njih. Marksova akumulacija kapitala je evidentna, i stvoreni su uslovi za sledeću fazu razvoja društva: koncentraciju i centralizaciju kapitala.
[/i

a evo i drugachijih primera:

[i]Prvi češki bogataš koji se pojavio na listi milijardera časopisa Forbz je 41-godišnji Petr Kelner, koji je otvorio biznis kada je vlada u Pragu 1992. godine, započela privatizaciju državnih kompanija. On je za svoj mali biznis za kancelarijske potrepštine dobio zajamn od milion dolara i taj novac je uložio u većinu akcija najvećeg osiguravajućeg društva u zemlji, koje sada vredi 2 milijarde i sedam stotina miliona dolara. Od tada, Kelnerova kompanija je investirala u Kazahstanu i planira da se proširi na Ukrajinu i Rusiju. Kelner je tipičan primer nove generacije kapitalista u centralnoj i istočnoj Evropi, koja je u ekonomskom smislu bila jedan od najuspešnijih regiona tokom protekle decenije. I dok je prosečan godišnji ekonomski rast u Zapadnoj Evropi u proteklim godinama ostao na oko dva posto, neke evropske ekonomije u tranziciji napreduju bar dvostruko brže.

drug.clan drug.clan 21:41 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

angie01
kako? pamecu burzoazije? njihovim radom na obnovi?


ako je ovo ironija, bash i nije neka, jer,

[i]Evropa i Japan su se razvijali brzim koracima skoro 20 godina posle Drugog svetskog rata, uz pomoć SAD. Evropa je sustigla američki nivo proizvodnje, a japan proizvodi duplo manje od njih. Marksova akumulacija kapitala je evidentna, i stvoreni su uslovi za sledeću fazu razvoja društva: koncentraciju i centralizaciju kapitala.
[/i

znam ja kako se akumulirao kapital posle drugog svetskog rata u evropi i kako se kontinent obnovio i proizvodnja narasla ali me zanima kako je taj kapital redistribuiran tako da su se samo nakon nekoliko decenija pojavili veoma krupni kapitalisti koji posle rata nisu nista imali jer je sve bilo unisteno.
angie01 angie01 22:02 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

tako da su se samo nakon nekoliko decenija pojavili veoma krupni kapitalisti


radili ljudi,..Nemci su pravi primer,..rintali, rintali i podigli se iz pepela.
drug.clan drug.clan 22:31 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

angie01
tako da su se samo nakon nekoliko decenija pojavili veoma krupni kapitalisti


radili ljudi,..Nemci su pravi primer,..rintali, rintali i podigli se iz pepela.



Pa to i ja kazem. Svi nemci rintali a samo nekolicina postala bogata!
angie01 angie01 23:11 08.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

Pa to i ja kazem. Svi nemci rintali a samo nekolicina postala bogata!



pa oni koji su imali znanje, ideju, sredstva za rad, pa organizovali proizvodnju,trgovinu, gradnju,..oni su se obogatili,..prvo su bili mali, zaposlili malo radnika, pa kad se naprvio prvi novac, oni povecali firmu i tako,.....
mara92 mara92 03:22 09.07.2009

Истине ради...

Ово око Немачке и "подизања из пепела"...немојте да заборавимо како су многе фабрике очуване: остале и опстале све време рата и после, а у погонима су радили робови - људи из концентрационих логора и ратни заробљеници...
...Познајем двоје старих људи који су чудом преживели пакао Јасеновца и Градишке, одакле су у сточним вагонима транспортовани у Немачку (раздвојени од родитеља) и радили су по немачким фармама, а убрзо и у да л "Опелу" или "Мерцедесу"...све време током рата, да би их Амери ослободили и пустили онако "ај' сад ви кући, а ово да заборавимо"....
Тако да - није баш Немачка спаљена (не овај део који су држале западне силе...Руси су опет, друга крајност: где би они прошли, ту ни трава после није расла дуго дуго)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 07:56 09.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

antonacci
Niti je kapitalističko društvo - društvo jednakih, niti je ovo što postoji u Srbiji kapitalizam.

U Srbiji se i kapitalizam, a i demokratija teško primaju. Uspevaju jedino maline , ali kada dobro ponesu ne znamo šta sa njima. Protestuju i malinari iz Arilja.


margos margos 12:17 09.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

Neki očevi su započeli rat, a njihovi su se sinovi enormno obogatili.

Znala sam da treba da preskočim ovaj tekst - ionako danima imam problem sa želucem...
Ako ove tvoje surove istine legnu k'o ljuta trava na ljutu ranu i iscele me, vodim te na piće. :)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:21 09.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

margos margos 14:32 09.07.2009

Re: Ni ovo ni ono

Meni bi ovo prijalo, za stomačić:

g.radicevic g.radicevic 14:03 08.07.2009

pa el ti vidish...

da shto je g-din "bizMismen" stariji
to i jahta skuplja
npr Kole shecerash je 8 godina duzze "shtedeo"
od mr Pinka.
A mi ostali .......
Mi smo izgleda "malci",
tedoh reci maloletni
pa kad porastemo....
samo ce nam se ka'sti
Unfuckable Unfuckable 18:30 08.07.2009

Re: pa el ti vidish...

mislim da većini ovde ne bi smetala veličina nečije jahte kada bi sami imali dovoljno za pristojan život, u tome je problem
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:33 08.07.2009

Re: pa el ti vidish...

U sridu, unf.
Meni je trebao čitav post da bih to isto rekao.
angie01 angie01 18:51 08.07.2009

Re: pa el ti vidish...

mislim da većini ovde ne bi smetala veličina nečije jahte kada bi sami imali dovoljno za pristojan život,


i da su ih pomenuti zradili!

a pri tome, sprega izmedju velichine njihovih plovila i manjakvosti ostalih da prezive je kljuchna!
Unfuckable Unfuckable 19:20 08.07.2009

Re: pa el ti vidish...

ok, ima tu svega i svačega :
i "snalažljivih plivača u nemirnim vodama tranzicije" sa jedne strane
i "samoupravnih kapitalista" koji žele kapitalističke zarade ali pod samoupravnim uslovima, pošto ja - mada jesam duduk za ekonomiju i sav taj džez, priznajem u startu - stvarno ne znam šta da mislim o ovakvom zahtevu osim da fali i - muzička želja:

"Osim odgovarajuće cene, proizvođači traže da država obezbedi sredstva i da robne rezerve otkupe sav rod 2009. godine, ili makar polovinu, zatim da država zabrani uvoz pšenice, i da naloži ovlašćenim skladištima da prime sav rod bez uslovljavanja."
izvor

a da mi na pamet ne padne šta će biti jednog dana kada se tržište potpuno otvori, a i to ćemo doživeti
drug.clan drug.clan 19:23 08.07.2009

Re: pa el ti vidish...

Unfuckable

a da mi na pamet ne padne šta će biti jednog dana kada se tržište potpuno otvori, a i to ćemo doživeti

valjda ce im tada dati da izvoze
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 23:20 08.07.2009

Re: pa el ti vidish...

Unfuckable

a da mi na pamet ne padne šta će biti jednog dana kada se tržište potpuno otvori, a i to ćemo doživeti


Hebiga, kad čovek malo bolje razmisli, ispada da leto 68, iako varljivo, i nije bilo tako loše:


Vojislav Stojković Vojislav Stojković 08:48 09.07.2009

Re: pa el ti vidish...

g.radicevic

Mi smo izgleda "malci",
tedoh reci maloletni
pa kad porastemo....
samo ce nam se ka'sti


Ribarčeta san

Al' se nebo osmehiva!
Al' se reka plavi!
A ribarče u čun sniva,
Jasno k'o na javi.

On hitnuo udičicu,
Ribicu je stek'o,
Metnuo na žeravicu,
Pa je tako pek'o.

''Žeravice, de se trudi,
Nemoj tako sporo!''...
Ribica mu veće rudi,
Gotova je skoro.

Rudi riba - jošte malo -
Sad mu je pečena!
Srce mu je zaigralo:
''Amo sad, milena!

''Dole ćemo jako sesti;
Al' će da se sladi!
Mor'o bih te, ribo, jesti
I da nije gladi!''

Pa je uze, pa njom brže
Da primakne k usti -
Čun se ljuljnu - on se trže -
Ode sanak pusti!


B. Radičević
cult cult 14:04 08.07.2009

Čemu

stvarnost kad nam kradu Obilić Miloša?

I da se nastavim na svetlu nam istoriju
mislim da je najsposobniji Sorab od Dušana Silnoga
pa do danasnjeg dana
Mišković Miroslav ot Kipra
jedini pobednik ratova koje mozda jesmo, a mozda nismo vodili
i jedini pravi pobednik Petog oktobra.
Nije se mnogo dvoumio, te izabra carstvo zemaljsko
a nama prepusti ono nebesko
(za sada).
dunja73 dunja73 14:15 08.07.2009

Re: Čemu

stvarnost kad nam kradu Obilić Miloša?

zuriknjavaju za Majku Terezu

kod nas je "nezreli kapitalizam "
i ceka se da "sazreli"
cult cult 14:54 08.07.2009

Re: Čemu

dunja73
stvarnost kad nam kradu Obilić Miloša?

zuriknjavaju za Majku Terezu

kod nas je "nezreli kapitalizam "
i ceka se da "sazreli"



Hmmm...kod nas je na delu zločinačko udruživanje u cilju sticanja protivpravne dobiti izmedj tajkuna i političke kaste:

Ja tebi monopol na sve što poželiš, ti meni procenat u stranačke i naše džepove. Vi ih derite (Serblje) monopolističkim cenama, mi ćemo porezom. Gradsko zemljiste ti ne naplaćujemo, idemo na procenat od prodaje stanova, cene nekretnina drzacemo visoko visoko preko našeg malog u NarodnojBanci, odvalice referentnu kamatnu stopu da ce sve da se pusi. Naravno, javne nabavke idemo lapo-lapo.

Majka Tereza?
Dobra ideja kao vendetta za Obilic Milosa.
dunja73 dunja73 16:11 08.07.2009

Re: Čemu

Hmmm...kod nas je na delu zločinačko udruživanje u cilju sticanja protivpravne dobiti izmedj tajkuna i političke kaste

AK
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:30 08.07.2009

Re: Čemu

Z. D.O.O. (zločinačko društvo sa ograničenom odgovornošću).
jinks jinks 14:17 08.07.2009

Socijalizam i kapitalizam

Od šestorice navedenih najmanje četvorica su bilo sinovi bilo nećaci vrlo visokih funkcionera iz doba socijalizma.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:43 08.07.2009

Re: Socijalizam i kapitalizam

jinks, zaboravio si šta je izjavio jedan od sinova:

Nekada ste kritikovali decu političara što ništa ne rade, a sada kritikujete mene koji radim.
I nastavio da nosi gajbice, ne samo prazne, već i pune, sve dok nije zaradio :



i još mnogo toga.
ivana23 ivana23 14:34 08.07.2009

Sve to skromno...

naspram:




´Abramovich' yacht "Pelarus" - 32 slike

ivana23 ivana23 14:39 08.07.2009

Jedna skromnija...

izostavljena, a "nasa"...







Ime vlasnika necu navesti.
cult cult 14:45 08.07.2009

Re: Jedna skromnija...

ivana23
izostavljena, a "nasa"...

Ime vlasnika necu navesti.


Hmmm. A zašto?
ivana23 ivana23 14:51 08.07.2009

Re: Jedna skromnija...

cult

ivana23
izostavljena, a "nasa"...
Ime vlasnika necu navesti.

Hmmm. A zašto?

Diskretna sam osoba.
cult cult 15:01 08.07.2009

Re: Jedna skromnija...

ivana23
cult

ivana23
izostavljena, a "nasa"...
Ime vlasnika necu navesti.

Hmmm. A zašto?

Diskretna sam osoba.







P.S.
ona treca slika...sexy.
libkonz libkonz 15:09 08.07.2009

Re: Jedna skromnija...

Diskretna sam osoba

To je tvoja, priznaj!
ivana23 ivana23 15:17 08.07.2009

Re: Jedna skromnija...

libkonz
Diskretna sam osoba.

To je tvoja, priznaj!

Moja nije.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:58 08.07.2009

Re: Sve to skromno...

ivana23
naspram:
´Abramovich' yacht "Pelarus" - 32 slike

Velika je Rusija, tako da su im i jahte veće.
Dakle, postoji izvesna proporcija.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:00 08.07.2009

Re: Jedna skromnija...

ivana23
izostavljena, a "nasa"...
Ime vlasnika necu navesti.


Skromno, ali sa ukusom.
drug.clan drug.clan 15:04 08.07.2009

malo ranije

A onda je i u sve exYu države stigao kapitalizam. U Srbiju je prilično okasnio, stigao je tek u oktobru 2000. godine. Ako je srećno nije kasno, kaže narodna poslovica. Da li je i kome je doneo sreću, ko bolje i srećnije živi, moguće je videti i ovog poslednjeg leta prve dekade kapitalizma u Srbiji.


Mislim da si se malo presao oko datuma (bar 10 godina)!

Kapitalizam i to onaj najgori najnoviji liberalni je u Srbiju usao krajem 80-tih kada je pocela kradja tj. brutalna akumulacija kapitala!
SPS i Sloba su bili socijalisti koliko i nacional-socijalisticka partija nemacke i Hitler.
aurelije aurelije 16:46 08.07.2009

Re: malo ranije

Ne samo tu, već i u delu da su se gastarbajteri vratili kao penzioneri pre raspaa ExYu.

E pa to ni u teoriji nije bilo moguće, osim ako su metuzalemi odlazili u gastarbajtovanje, a nisu, ne bi ih primili. Evo na primer moja tetka je otišla 1971. sa 22 godine. I to preko crnogorskog biroa jer srbijanski još nije puštao u inostranstvo. I radila je i otišla u invalidsku penziju ali ne pre raspada Jugoslavije.

A to da se neko vratio je čista utopija. Vratio se onaj ko nije moga da se prilagodi. Ima par ljudi u mom selu, jedan izdržao koliko da zaradi za motornu testeru pa se vratio iz Francuske da čuva ovce kraj zelene jove. Moja tetka je planirala povratak, merkala je i kuće oko Kraljeva... Iako je bila povukla na antikomunizam pod nemačkom propagandom odavala je priznanje Titi jer je sklopio ugovor po kojem ko se penzioniše u Nemačkoj dobija full penziju i u Jugi. Dok bedne države poput Portugalije i Grčke nisu mogle da isposluju tako povoljan ugovor.

Ali desilo se čudo pa su se Grci i Portugalci delimično vratili i uložili znanje i kapital u svoje zemlje iako su primali 60-70 % nemačke penzije, a kod nas neće ni naši da dođu. I ono jednom godišnje kad svrate, deru ih. Od carine, policije, drumarine, te svake godine pasoš, te lična karta... A i rod rođeni ih dere, kukumavče za sve i svašta. Navikao sve da dobije bez nažuljka... Šta da kažem, svi znamo kolika smo stoka.

A ovo što je kod nas je gore i od onog komunizma. Komunizam je bar organizovano slao radnu snagu, a posla bez izrabljivanja je bilo i zemlji. Retko ko je osim ekonomskog razloga imao neki drugi za odlazak. Ja ako odem iz zemlje, a ozbilno razmišljam od kad sam završio IT faks, radio i ostao bez posla, neće to biti samo zbog više para, već zato što mi se zgadilo ovo društvo i što ne želim da zasnivam porodicu u njemu.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:53 08.07.2009

Re: malo ranije

drug.clan
A onda je i u sve exYu države stigao kapitalizam. U Srbiju je prilično okasnio, stigao je tek u oktobru 2000. godine. Ako je srećno nije kasno, kaže narodna poslovica. Da li je i kome je doneo sreću, ko bolje i srećnije živi, moguće je videti i ovog poslednjeg leta prve dekade kapitalizma u Srbiji.


Mislim da si se malo presao oko datuma (bar 10 godina)!

Kapitalizam i to onaj najgori najnoviji liberalni je u Srbiju usao krajem 80-tih kada je pocela kradja tj. brutalna akumulacija kapitala!
SPS i Sloba su bili socijalisti koliko i nacional-socijalisticka partija nemacke i Hitler.

Ono krajem osamdesetih, pa do 5.oktobra 2000. g. nema i ne može imati ime.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:08 08.07.2009

Re: malo ranije

aurelije
Ne samo tu, već i u delu da su se gastarbajteri vratili kao penzioneri pre raspaa ExYu.

Jedan broj njih se vratio čim je dovoljno uštedeo da uloži zarađeni novac u zanatske radnje i mala preduzeća, sve im je to propalo devedesetih.
Inače, krajem šezdesetih nisu odlazili samo mladi ljudi. Nemačkoj su bili potrebni radnici sa iskustvom. Vrsni majstori su napuštali svoja radna mesta, a deo njih se vratio sa ino-penzijom i pre i posle raspada.
dragoljub92 dragoljub92 17:24 08.07.2009

Re: malo ranije

Evo na primer moja tetka je otišla 1971. sa 22 godine. I to preko crnogorskog biroa jer srbijanski još nije puštao u inostranstvo.

neznam odakle ti taj podatak pošto je moja sestra te godine otišla u holandiju preko niškog zavoda
dragan7557 dragan7557 13:32 09.07.2009

Re: malo ranije


Ono krajem osamdesetih, pa do 5.oktobra 2000. g. nema i ne može imati ime.

Ima, gradnja temelja na kojoj je postavljena sadašnja straćara. Za finije 'uvod u ovo sada' itd.

dragan7557 cerski
aurelije aurelije 16:40 09.07.2009

Re: malo ranije

dragoljub92
Evo na primer moja tetka je otišla 1971. sa 22 godine. I to preko crnogorskog biroa jer srbijanski još nije puštao u inostranstvo.
neznam odakle ti taj podatak pošto je moja sestra te godine otišla u holandiju preko niškog zavoda


Podatak od tetke. Ona nije otišla ni preko raščanskog ni nekog obližnjeg (pazarskog, kaljevačkog) već preko rožajskog zavoda. Moguće je samo da je otišla godinu-dve ranije, jer znam da je od '71. u Nemačkoj, a pominjala je nešto i Francusku pa je moguće da je prvo tamo bila nešto kratko pa onda u Nemačku.
aurelije aurelije 07:59 10.07.2009

Re: malo ranije

Vojislav Stojković
aurelije
Ne samo tu, već i u delu da su se gastarbajteri vratili kao penzioneri pre raspaa ExYu.

Jedan broj njih se vratio čim je dovoljno uštedeo da uloži zarađeni novac u zanatske radnje i mala preduzeća, sve im je to propalo devedesetih.
Inače, krajem šezdesetih nisu odlazili samo mladi ljudi. Nemačkoj su bili potrebni radnici sa iskustvom. Vrsni majstori su napuštali svoja radna mesta, a deo njih se vratio sa ino-penzijom i pre i posle raspada.


Moguće je da ima takvih ali izuzetno retkih slučajeva. Obično ljudi koji nisu zasnovali porodicu vani. I moja tetka je htela da se vrati zato što nema dece. Eto baš sam pitao tetku, starosna granica za odlazak je bila 35 godina.

Onaj ko se vratio posle raspada Jugoslavije ili je budala ili neki žešći ultranacionalista (što se opet svodi na ono prvo).
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 09:00 10.07.2009

Re: malo ranije

Znam ih nekoliko i oni su, na izvestan način, i bili povod za ovaj tekst.
Nisu budale, a ni nacionalisti.
Jednostavno su želelli da ostatak života prožive u Srbiji iz koje potiču.
aurelije aurelije 18:36 10.07.2009

Re: malo ranije

Vojislav Stojković
Znam ih nekoliko i oni su, na izvestan način, i bili povod za ovaj tekst.
Nisu budale, a ni nacionalisti.
Jednostavno su želelli da ostatak života prožive u Srbiji iz koje potiču.


Divim im se, iskreno. Moja tetka koja je maštala da se vrati, koja nema dece, muž Nemac je umro pre 5 godina, prima obe penzije i nema više nikakvu nameru da se vrati ni sad kad smo se bar malo upristojili...
halman halman 15:17 08.07.2009

Video, ali...

Ko je taj Bojan Milivojević, za ostale sam čuo... Baš sam neobavešten...
ivana23 ivana23 15:21 08.07.2009

Re: Video, ali...

halman
Ko je taj Bojan Milivojević, za ostale sam čuo... Baš sam neobavešten...

Bojan Milivojević, bivši jugoslovenski reprezentativac u hokeju na ledu i bivši vlasnik „Marbo produkta"



Kako se na čipsu moze dobro zaraditi...
halman halman 15:25 08.07.2009

Re: Video, ali...

ivana23

halmanKo je taj Bojan Milivojević, za ostale sam čuo... Baš sam neobavešten...Bojan Milivojević, bivši jugoslovenski reprezentativac u hokeju na ledu i bivši vlasnik „Marbo produkta"Kako se na čipsu moze dobro zaraditi...

... mora da je igrao u NHL ligi ili kako se već zove... Ivana23 svaka ti čast na informisanosti... BRAVO...
bocvena bocvena 16:24 08.07.2009

Re: Video, ali...

bivši jugoslovenski

bivši vlasnik

A čime se ovaj bivši sada bavi? Mislim, kad ne plovi...
janica janica 00:06 09.07.2009

Re: Video, ali...

bocvena
bivši jugoslovenski
bivši vlasnik
A čime se ovaj bivši sada bavi? Mislim, kad ne plovi...


pa sta bi ti radio da imas par desetina miliona evara?

e to radi i on...
halman halman 13:10 10.07.2009

Re: Video, ali...

pa sta bi ti radio da imas par desetina miliona evara?

e to radi i on...


Nije sporno neka čovek radi šta hoće, ali ne treba da se k...či !!!!!
ivana23 ivana23 13:35 10.07.2009

Re: Video, ali...

halman
pa sta bi ti radio da imas par desetina miliona evara?e to radi i on...
Nije sporno neka čovek radi šta hoće, ali ne treba da se k...či !!!!!


Ocigledno ne radi to.
Evo, ti npr. do pre dva dana nisi ni cuo za njega.
Blade Runner Blade Runner 15:18 08.07.2009

Počelo je to davno, davno pre

sećam sa još iz doba kad je socijalizam carovao i pre svih inflacija vesti iz novina o broju milionera u SFRJ. Moji roditelji su primali platu od nekoliko hiljada dinara i ja sam pokusavao da izracunam koliko godina treba da rade da bi zaradili prvo milionče. I eto, ljudi štedeli ostavili potomcima i sad se ima
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:21 08.07.2009

Re: Počelo je to davno, davno pre

A onda smo svi postali milijarderi.
mirelarado mirelarado 16:39 08.07.2009

Re: Počelo je to davno, davno pre

Vojislav Stojković
A onda smo svi postali milijarderi.



Управо тада су неки од ових са јахтама такође постали милијардери - само девизни...


Blade Runner Blade Runner 16:57 08.07.2009

Re: Počelo je to davno, davno pre

A onda smo svi postali milijarderi.

Kao u bajci
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:48 08.07.2009

Re: Počelo je to davno, davno pre

mirelarado
Vojislav Stojković
A onda smo svi postali milijarderi.



Управо тада су неки од ових са јахтама такође постали милијардери - само девизни...



Blade Runner
A onda smo svi postali milijarderi.

Kao u bajci


Baš tako.
jednatanja jednatanja 15:39 08.07.2009

Nisam

protiv bogataša, poznanik je otvorio firmu u Vojvodini i zaista sopstvenim radom, kreativnošću i upornošću uspeo da se obogati. Radnike super plaća, pomaže kome može, izgradio je sportsku dvoranu u gradu, svaka mu čast. Sumnjam da su se svi gore obogatili "časno", i što je još gore, "nečasni" su šefovi hiljadama ljudi, kako to može da izađe na dobro, ne znam (?)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:46 08.07.2009

Re: Nisam

slažem se, jednatanja, niko razuman ne može biti protiv bogatih ljudi, koji su svoj kapital stekli svojim radom i sposobnostima.
Socijalističke zemlje su se urušile upravo zbog toga što u tom sistemu nije vrednovan rad, znanje, sposbnosti, a nije se moglo ulagati u privatni biznis.
Ipak, kad je reč o enormnom bogatstvu stečenom za kratko vreme, uz istovremeno siromašenje većine, stvari stoje drugačije.
jesen92 jesen92 18:29 08.07.2009

Re: Nisam

..preporuka za odlican tekst Jeremija.....Nego, meni pada nesto u oci, godine ovih bogatasa....Ispada da je Zeljko Mitrovic pocetkom devedesetih imao dvadeset i neku...kriza bila velika a on mnogo pametan....propala "srednja klasa" i sa velikim skolama i iskustvom zato sto nista nije mogla da se doseti..a mladjani Zelljko se setio....Ja se secam nekih snimaka iz devedesetih(sa pinka), ne znam bas dal je prva ili druga polovina tog desetleca, kako se Zeljko vozika sa nekim zenskama na nekoj jahti po crnogorskom moru....manekenke, pevacice sa pinka i slicno drustvo.....znaci on je covek genije, brzomisleci i brzopotezni tj sve ostvaruje sad i odma....
drug.clan drug.clan 19:04 08.07.2009

Re: Nisam

Vojislav Stojković
slažem se, jednatanja, niko razuman ne može biti protiv bogatih ljudi, koji su svoj kapital stekli svojim radom i sposobnostima.
Socijalističke zemlje su se urušile upravo zbog toga što u tom sistemu nije vrednovan rad, znanje, sposbnosti, a nije se moglo ulagati u privatni biznis.
Ipak, kad je reč o enormnom bogatstvu stečenom za kratko vreme, uz istovremeno siromašenje većine, stvari stoje drugačije.


Niko nije toliko sposobniji, pametniji i radniji od proseka da bi za svoga veka mogao zaraditi 1000 puta vise od prosecnog coveka. Niko nije pametniji i radniji od hiljadu prosecnih ljudi stog ispadne da u kapitalizmu nije bas sve (ni veci deo) u pameti i radu!
Doctor Wu Doctor Wu 07:48 09.07.2009

Re: Nisam

Vojislav Stojković
slažem se, jednatanja, niko razuman ne može biti protiv bogatih ljudi, koji su svoj kapital stekli svojim radom i sposobnostima.
Socijalističke zemlje su se urušile upravo zbog toga što u tom sistemu nije vrednovan rad, znanje, sposbnosti, a nije se moglo ulagati u privatni biznis.
Ipak, kad je reč o enormnom bogatstvu stečenom za kratko vreme, uz istovremeno siromašenje većine, stvari stoje drugačije.

Ovo je potpuno pogrešna logika i pokazuje zašto ste napisali ovaj blog pun zavisti. Naime, slobodna tržišta ne nagrađuju one koji su pametni ili lepi nego one koji su spremni da rizikuju. Hoće se reći, da se niko nije obogatio od sedenja u sobici, razmišljanja o svetu (ili, kao drug član, propagiranja staljinizma iz srca Amerike), ma koliko da je citirao Platona, Kjerkegora ili Sartra. Samo oni koji su spremni da rizikuju, ulože sopstveni kapital (pare, kuću, život,...) pokušavajući da (mnogim) ljudima prodaju ono što su oni spremni da kupe (Pink, drogu, šećer, na primer), mogu se, možda, jednog dana, nadati nekakvim jahtama.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 08:34 09.07.2009

Re: Nisam

Doctor Wu

Ovo je potpuno pogrešna logika i pokazuje zašto ste napisali ovaj blog pun zavisti..


Ne znam, Doctore, gde si ti video moju zavist, a pogotovo čitav blog pun zavisti.

Pokušao sam da tekst napišem iz ugla prosečnog građanina Srbije, koji vidi enormno bogatstvo pojedinaca, na jednoj strani, i bedu brojne sirotinje, na drugoj.
Ljudi u bivšoj Yu (ja ih uslovno zovem samoupravljači) su se dugo opirali kapitalizmu zbog snažne ideološke propagande u socijalizmu (u školama, medijima...). Na kraju su, pritisnuti činjenicama, prihvatili da je kapitalizam bolji sistem od socijalizma. A kad je taj kapitalizam postao vladajući sistem odnosa u Srbiji, oni žive još gore nego u socijalizmu.

Doctor Wu
. Naime, slobodna tržišta ne nagrađuju one koji su pametni ili lepi nego one koji su spremni da rizikuju. Hoće se reći, da se niko nije obogatio od sedenja u sobici, razmišljanja o svetu.

Naravno da je tako. U mom tekstu spremnost na rizik (i još ponešto) definisano je kao sposbnost.

Zbilja, ako je kapitalizam društvo jednakih šansi, da li su oni na jahtama baš toliko sposobni, vredni, štedljivi i pametni, a velika većina građana Srbije nesposobna, lenja, rasipna i glupa, ili je nešto drugo u pitanju?

Ne može se poreći da takvu sposbnost današnji najbogatiji građani Srbije imaju, bez obzira šta sve taj pojam u sebi sadrži, a sadrži mnogo više od spremnosti na rizik.
niccolo niccolo 09:10 09.07.2009

Re: Nisam

Naime, slobodna tržišta ne nagrađuju one koji su pametni ili lepi nego one koji su spremni da rizikuju. Hoće se reći, da se niko nije obogatio od sedenja u sobici, razmišljanja o svetu (ili, kao drug član, propagiranja staljinizma iz srca Amerike), ma koliko da je citirao Platona, Kjerkegora ili Sartra. Samo oni koji su spremni da rizikuju, ulože sopstveni kapital (pare, kuću, život,...) pokušavajući da (mnogim) ljudima prodaju ono što su oni spremni da kupe (Pink, drogu, šećer, na primer), mogu se, možda, jednog dana, nadati nekakvim jahtama.

Odlično primećeno, a naročito u vezi sa ovom primedbom
A kad je taj kapitalizam postao vladajući sistem odnosa u Srbiji, oni žive još gore nego u socijalizmu.
Obično se priča o povezanosti krupnog kapitala i politike, i bez poricanja tih činjenica ja postavljam drugo pitanje. Koliko je tih koji žive gore izdvojio vremena da se dodatno obrazuje i to ne mislim na neke formalne oblike obrazovanja, nego prosto da pokuša da čitanjem knjiga, putem interneta i na sličan način se upozna sa načinom funkcionisanja stvari u kapitalističkim državama? Koliko njih radi na sebi? Ja bih rekao da su skoro svi ostali sa navikama nastalim za vreme socijalizma (obrazovanje je završeno trenutkom završetka škole, a na poslu treba raditi što manje je moguće) i onda im nije jasno što ne mogu da se snađu u sasvim suprotnom sistemu. A ubacimo u celu priču i pitanje političkih odluka građana donošenih na izborima poslednjih dvadeset godina a koje imaju veoma bitan uticaj na ekonomiju i inače, a pogotovo u ovoj zemlji...
Evo jednog primera o onome što govorim, da ja sad napišem tekst tipa Albanci su recimo ubice i silovatelji imao bih bar jedno 600 komentara, a da napišem tekst tipa Promene poreskog tretmana prodaje udela u privrednom društvu najnovijim izmenama Zakona o porezima na imovinu ako bih skupio 40 komentara mogao bih da pevam. To govori šta je ljudima bitno - iz nekog razloga im je u životima ključna stvar ko je u pravu a ko u krivu u ratovima 90tih, a nije im bitno da li će plaćati više ili manje poreza...Prilično sam ubeđen da je onima sa slika iz teksta prioritet obrnut, tj. da se mnogo više brinu za porez nego za Albance...Pa zašto onda nije jasno što neki ljudi imaju mnogo a ostali nemaju ništa?

Ono što hoću da kažem jeste da ne možete očekivati da vam neko pomogne dok sami ne pomognete sebi
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 09:23 09.07.2009

Re: Nisam

niccolo


Ono što hoću da kažem jeste da ne možete očekivati da vam neko pomogne dok sami ne pomognete sebi

U glavama najvećeg dela onih koje nazivamo radničkom klasom, a sada su zaposleni u privatizovanim preduzećima, ništa se nije promenilo. Oni i dalje traže pare od države.
No, to je složena i opširna tema.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 09:59 09.07.2009

Re: Nisam

jesen92
...Ispada da je Zeljko Mitrovic pocetkom devedesetih imao dvadeset i neku...kriza bila velika a on mnogo pametan...


Do pre samo mesec dana izgledalo bi kao vic, ali ipak ispade da je uticaj frizure Mire Marković na srpsku medijsku scenu veći nego što je iko mogao da pretpostavi. Sve dok Željko Mitrović nije pomenuo kako je Aleksandar Tijanić onomad nameštao Mirin cvet u kosi,
šire
niccolo niccolo 11:17 09.07.2009

Re: Nisam

No, to je složena i opširna tema.

Slažem se...
ivana23 ivana23 11:36 09.07.2009

Re: Nisam

niccolo
No, to je složena i opširna tema.
Slažem se...

Previse cak.
Htela sam da napisem svoje vidjenje na komentar Doctor Wu-a i niccola, ali sam shvatila da bi to bio preglomazan tekst. Mnogo je to pojednostavljeno glediste koje oni zastupaju, u realnom zivotu nije tako jednostavno kao sto to njih dvojica vide.
Uostalom, tesko je voditi pisani dijalog, kada bi se nekim slucajem sreli, mogli bi argumentovano da obrazlozimo svoje teze.
niccolo niccolo 11:46 09.07.2009

Re: Nisam

Uostalom, tesko je voditi pisani dijalog, kada bi se nekim slucajem sreli, mogli bi argumentovano da obrazlozimo svoje teze.

Opet se slažem
ivana23 ivana23 11:47 09.07.2009

Re: Nisam

niccolo
Uostalom, tesko je voditi pisani dijalog, kada bi se nekim slucajem sreli, mogli bi argumentovano da obrazlozimo svoje teze.

Opet se slažem

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:50 09.07.2009

Re: Nisam

ivana23
niccolo
No, to je složena i opširna tema.
Slažem se...

Previse cak.
Htela sam da napisem svoje vidjenje na komentar Doctor Wu-a i niccola, ali sam shvatila da bi to bio preglomazan tekst. Mnogo je to pojednostavljeno glediste koje oni zastupaju, u realnom zivotu nije tako jednostavno kao sto to njih dvojica vide.
Uostalom, tesko je voditi pisani dijalog, kada bi se nekim slucajem sreli, mogli bi argumentovano da obrazlozimo svoje teze.


Ili napiši blog, ili da osnujemo debatnu grupu (kružok, kako se govorilo nekad, odnosno radionicu, kako mnogi danas vole da kažu).
ivana23 ivana23 12:01 09.07.2009

Re: Nisam

Vojislav Stojković
Ili napiši blog, ili da osnujemo debatnu grupu (kružok, kako se govorilo nekad, odnosno radionicu, kako mnogi danas vole da kažu).

niccolo
Uostalom, tesko je voditi pisani dijalog, kada bi se nekim slucajem sreli, mogli bi argumentovano da obrazlozimo svoje teze.
Opet se slažem


Niccolo i ja smo se slozili, pismena forma je neprikladna. Nikada ne moze u potpunosti da zameni razgovor, bar kod ovako kompleksnih tema.
ines08 ines08 12:22 09.07.2009

Re: Nisam

Pitanja kao što su:
- poreklo "sopstvenog" kapitala, tj (ne)zakonsko sticanje i raspolaganje
- povezanost krupnog kapitala i politike
- dodatno obrazovanje, što formalno što neformalno, tj stalno usavršavanje i učenje
- lični prioriteti,
ne mogu se samo ovako površno provući i izvući zaključak da smo sami krivi, i da nam niko neće pomoći ako ne pomognemo sami sebi.
Kao što kaže ivana23, vrlo kompleksno i komplikovano za pisanu formu diskusije.
Kazezoze Kazezoze 12:34 09.07.2009

Re: Nisam

Naime, slobodna tržišta ne nagrađuju one koji su pametni ili lepi nego one koji su spremni da rizikuju.

da, sloboda trzhishta nagradjuje uglavnom one koji su sposobni da rizikuju tudje zhivote, koji su sposobni da u datom momentu iz ljudske naivnosti izvuku najvecu korist. rat i posledice rata im dodje kao siguran dobitak na lotu...
drug.clan drug.clan 13:25 09.07.2009

Re: Nisam

Doctor Wu
Hoće se reći, da se niko nije obogatio od sedenja u sobici, razmišljanja o svetu (ili, kao drug član, propagiranja staljinizma iz srca Amerike), ma koliko da je citirao Platona, Kjerkegora ili Sartra. Samo oni koji su spremni da rizikuju, ulože sopstveni kapital (pare, kuću, život,...) pokušavajući da (mnogim) ljudima prodaju ono što su oni spremni da kupe (Pink, drogu, šećer, na primer), mogu se, možda, jednog dana, nadati nekakvim jahtama.


Drug clan nije bogacenje ni imao u planu. I onoga sto je zaradio u zivotu drug se vec dobrim delom oslobodio. Zanimljivo je kako mladi neoliberalni srbi misle samo na bogatstvo, vise nego i na seks (sto je nenormalno osim ako nisu aseksualni kako kaze v. petrovic)! Uzbude se kada vide dolare, evre ... Misle da ce im to resiti sve zivotne probleme i naciniti ih srecnim.

U zabludi ste i ako mislite da se bogate oni koji rizikuju. Rizikuje sirotinja koja pokusava da se obogati. Njih 99% ne uspe a onih jedan posto koji kao uspeju sluzi da se navuce nova sirotinja.
Bogati nista ne rizikuju oni imaju informaciju i posto vladaju drzavama i svetom menjaju sistem tako da odgovara njihovom poslu. Tu nema rizika.
Kocka je kockanje jedino ako je kockica postena (ima 6 brojeva koji se pojavljuju sa istom verovatnocom)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana