Vreme za Nobela

nsarski RSS / 10.10.2007. u 04:50

 

16NielsBohrogs%C3%B8n.jpg

Niels Bohr, Aage Bohr i Thomas Bohr (navedeni po starosti) pred tablom.

Ovih dana se, kao i svake godine od 1901., dodeljuje Nobelova nagrada (NN). Nagrade za medicinu, fiziku, hemiju, knjizevnost i ekonomiju se dodeljuju u Švedskoj, dok se nagrada za mir dodeljuje u Norveškoj.

Ove godine, nagrada je već najavljena za medicinu i fiziku, sutra (10.10.2007) , ili danas - već zavisi od toga gde ste sada - se dodeljuje za hemiju, 11.10. za knjizevnost, 12.10 za mir, a 15.10. za ekonomiju. O istorijatu Nobelove nagrade, laureatima, kao i druge informacije mogu da se nadju na sajtu Nobelove fondacije. O tehničkm detaljima, statistikama, itd., vezanim za Nobelovu nagradu se manje više sve zna, ili se moze pronaći, i zato o tome neće biti reči ovde. Mene više zanima sada osnovni koncept i njegova praktična primena. Ja cu se najvise koncentrisati na fiziku, jer mi je to najblize.

Da kazem na samom početku: ja mislim da je cela ideja Nobelove nagrade sjajna. Štaviše, ne znam da li bih mogao da zamislim današnji svet u kome NN, ili nešto slično njoj, ne postoji. Jednostavno, to je deo ove civilizacije, kao, recimo, doček Nove godine. Svake jeseni, nagradjuje se najuspešnije dostignuće u naučnoj/umetničkoj aktivnosti ljudi na planeti. Nešto kao Olimpijada, samo što se ovo radi jednom godišnje, a opet je ozbiljnija nego, primerice, dodela Oskara, barem po mom mišljenju.

U tom smislu, NN ima i pedagošku ulogu popularizacije onih vrsta aktivosti na koje čovečanstvo moze samo da bude ponosno - a mi zaista imamo malo stvari na koje se mozemo ponositi. Razume se NN, i ceo ceremonijal i postupak oko nje nije savršen, i ima ljudi koji smatraju da je koncept prevazidjen, da NN počinje da postaje sama sebi svrha, itd. Ovi argumenti nisu sasvim bez osnova, mislim, posebno kad je o nekim nobelovskim oblastima reč. Ali o tome kasnije.

Nobelova nagrada za fiziku je ove godine dodeljna Albertu Fertu i Peteru Grinbergu za otkriće gigantske magnetootpornosti (GMR). Ovo je fizička pojava na kojoj se zasniva rad hard diskova ili iPod-a, dakle nešto što je mnogima od koristi. U tom smislu, Nobelov komitet je ostao veran svojoj tradiciji. Najveći broj nagrada iz fizike je dodeljen za prakticna otkrića - recimo Ajnštajn je najpoznatiji po otkriću Teorije Relativnosti, ali mu je NN dodeljena za objašnjenje foto-električnog efekta. Foto-električni efekat je fizička pojava na kojoj se zasniva rad televizora.

NN iz fizike su takodje dobijali ljudi i za teorijska dotignuća, ali Nobelov komitet, s pravom po mom mišljenju, više "naginje" ka praktičnim, eksperimentalno utvrdjenim i potvrdjenim pojavama nego teorijskim konstruktima, koliko god ti konstrukti bili uverljivi. Konkretno NN je odeljena za ekperimentalno otkriće pozadinskog zračenja u kosmosu - dakle, eksperimentalnom otkriću zaostale "vatre" posle Velikog Praska, ali za teoriju Velikog Praska kao takvu još nije dodeljena.

Slična situacija je i sa fizikom elementarnih česticam - najveći broj nagrada je otišao ekperimentalnim fizičarima koji su konkretne elementarne čestice otkrili, a redje onima koji su ih teorijski predvideli. Recimo, W. Pauli je dobio 1945 NN za tzv. Paulijev princip - sasvim zasluzeno, jer pomoću tog principa razumemo zašto je materija koju oko sebe vidimo ovakve veličine i strukture - ali ne i za predvidjanje (1933) da postoji čestica zvana neutrino, od čijih osobina danas zavisi naše razumevanje kosmosa. NN za detekciju solarnih neutrina (onih koje emituju nuklearne reakcije u centru Sunca) je dodeljena tek 2002.

Dakle, u jednom opštem smislu, NN a fiziku je dodeljivana za "čvrsta" otkrića, u nešto manjoj meri za teorijska dostignuća, ali nekih većih "nobelovskih nepravdi" u fizici nema; barem ja tako mislim. Postoje prituzbe da su nagrade dodeljivane ljudima koji su više administratori nego naučnici (najupadljiviji primer C. Rubbia, direktor CERN instituta), i neke od njih zaista stoje. Ali, rekao bih, da su najveća i najvaznija otkrića u fizici, od nastanka NN, manje više pravedno nagradjena.

Još jedna od prituzbi je da je švedska akademija pristrasna prema oblastima u fizici kojima se najviše bave Švedjani (nisu sve oblasti u fizici svugde podjednako zastupljene - neke zemlje se više orientišu na jednu ili drugu stranu). Recimo, nesrazmerno veliki broj nagrada je dodeljen u oblastima kao što su elementarne čestice. S druge strane, ta oblast je decenijama na samom frontu istrazivanja u fizici i nije čudno da je onda i NN za tu vrstu istrazivanja češće dodeljivana. Ipak, jedna anegdota je ovde poučna.

Ja sam relativno dobro poznavao Per Bak-a, danskog fizičara, koji je danas najpoznatiji po otkriću samo-organizovanih sistema i teoriji koja je u vezi s tim razvijena (Per je podlegao bolesti pre tačno 5 godina) - bili smo nekoliko puta zajedno na letnjim školama, sretali smo se na seminarima, konferencijama, itd. U vreme kad smo se malo duze druzili, on je imao posao Kopenhagenu, ali se spremao da se preseli u Ameriku. On je tu svoju nameru objasnio time što je "jedini student vredan paznje u Danskoj Thomas Bohr", a on je odlučio da promeni oblast istrazivanja u fizici. Tomas Bohr je inače sin Aage Bohra koji je dobio NN 1975. za otkrića u nuklearnoj fizici, a Aage je sin Nielsa Bohr-a koji je 1922. dobio NN za objašnjenje strukture atoma.

Dakle, budući da je deda Niels, pa tata Aage, dobitnik, red bi bio i da unuk Thomas bude dobitnik kako bi odrzao porodicnu tradiciju (kakvo opterećenje samim rodjenjem!). I Thomas je zaista naučnik tog kapaciteta. Medjutim, on je došao do zaključka da članovi švedskog komiteta "ne vole" oblast fizike kojom je on počeo da se bavi pod mentorsvom P. Bak-a, i time mu se smanjuju šanse da dobije NN, te je odlučio da promeni oblast. Per Bak je zato odlučio da u Danskoj vise nema šta da trazi, i otišao u USA.

Jedna od ozbiljnijih "Nobelovskih nepravdi" koja se često navodi je i ne-dodeljivanje NN Stivenu Hokingu. Njegovo se ime najčesće vezuje za crne rupe (black holes). Medjutim, čini mi se da i u ovom slučaju nobelovska komisja ostaje verna svojoj tradiciji - oni se radije opredeljuju za eksperimentalno potvrdjena otkrića. Bez obzira koliko concept crnih rupa raspaljuje našu maštu (a raspaljuje je svakako!), za sada sve ostaje kao uverljiva teorija, a ne kao eksperimentalno, čvrsto potvrdjena pojava. Moguće da će za neku deceniju, kao u slučaju neutrina i Paulija, biti dodeljana NN nekom timu budućih istrazivača koji su direktno detektovali crnu rupu, a počeli su da se interesuju za fiziku čitajući Hokingove knjige. I to je, mozda, neka vrsta kosmičke pravde. Mozda nije.

Dakle, što se fizike tiče, NN nije neka idilična la-la zemlja idealne, andjeoske pravde, ali mislim da joj se ne moze ni mnogo zameriti.

Kad su druge oblasti u pitanju, primedbi ima mnogo više. O medicini hemiji ne mogu da sudim - prosto, suviše malo znam o tome. Ima mišljenja, na primer, da je R. Franklin nepravedno isključena iz NN za otkriće DNK - nagrada je dodeljena Watsonu i Crick-u, recimo. Po mom misljenju, ovde je zaista nacinjiena nepravda. Slicnih primera, verujem, ima jos.

Ali mnogi tvrde da je nagrada iz knjizevnosti i nagrada za mir "političke prirode", i da su tu "drugi interesi" osim idealne objektivnosti (stagod to značilo!) "u igri". Primera ima i da se potkrepi i da se obori ta tvrdnja.

Kad je o NN za knjizevnosti reč, tu moze da bude u pitanju ukus - ovaj termin koristim u nedostatku boljeg. Ja, na primer, mislim da je "Nobelovska nepravda" učinjena prema Kafki ili Borhesu, koji Nobelovu nagradu, neshvatljivo, nikad nisu dobili -a drugi će već naći svoje primere. Recimo, ima mesta primedbi da su pisci koji pisu na "malim" jezicima na poseban nacin "diskriminisani". To je mozda tacno - NN za knjizevnost je u pocetku nesrazmerno cesto dodeljivana piscima koji su pisali na skandinavskim jezicima, ali, mislim, da je sada ta "nepravda" sve manje prisutna.

O NN za mir, što manje rečeno tim bolje. Dovoljno je samo setiti se da su jedne godine i William Jefferson Clinton i Slobodan Milošević bili za nju istovemeno predlozeni. Ali, to je već drugi svet - tu nisu čiste stvari.

 

Nedelja dodele Nobelovih nagrada za 2007. je u toku. Uzivajte!

Koja je vasa novelovska pravda/nepravda?



Komentari (248)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

vucko vucko 22:23 10.10.2007

Re: ...


Recimo, Grigorij Perelman nije cak ni otisao da podigne ovogodisnjui nagradu koju je dobio za resenje Poenkareove hipoteze, i cak je prestao da se pojavljuje na Steklovu. Iscezao covek u svom znanju.

Jbg pečurke rodile neviđeno, gr'ota da propadne :)
Modesty Blaise Modesty Blaise 09:31 11.10.2007

Re: ...

Danasnja nauka je, s jedne strane, slicna nauci kakva se radila vekovima, ali, s druge, i jedna vrsta biznisa. Ne vredi imati dobru ideju ako nemate finansijera ko ce tu ideju podrzati. Znaci, treba privuci novac, dobiti grantove, ubediti one koji imaju sredstva da je to i njihova korist ako uloze u vase ideje, itd.
Ljudi u "akademiji" su najcesce losi trgovci. Dajte im dovoljno kafe i opreme koja im je potrebna, i oni ce raditi bez daljih stimulansa, a najveci broj nece mnogo pitati ko ima koristi od tog rada. To je i dobro i lose.
Recimo, Grigorij Perelman nije cak ni otisao da podigne ovogodisnjui nagradu koju je dobio za resenje Poenkareove hipoteze, i cak je prestao da se pojavljuje na Steklovu. Iscezao covek u svom znanju.


Nista ovo ne razumem.
Uzimas li ti ovde Perelmana kao primer? Za sta? Tvrdish li ti dragi N. ovde da je Perelman neuspesan?
I kakve veze ima on sa trgovinom?

U referentnom sistemu teorijskog matematicara tesko da se moze biti uspesniji od Grisenjke.
U referentnom sistemu naucnika-istrazivacha takodje.
U referentnom sistemu "ucitelja-onog koji prenosi znanje" stoji malo slabije jer se ne pojavljuje ali ko zna da li on sad negde sedi s mirom i pishe udzebenike iz matematike? Dodushe, mozda svira violinu i igra stoni tenis i nasmejan je 24-7.
U referentnom sistemu naucnika-menadzera nema teorijskih matematicara koji resavaju Poenkareovu hipotezu.
U referentnom sistemu petrogradskih nezenja koji zive sa mamom je verovatno velika zvezda...

Ne mogu bash da sagledam koji je tvoj referentni sistem.

nsarski nsarski 11:54 11.10.2007

Re: ...

MB, da ne komplikujemo: Ima ljudi koji su dobri naucnici i koji imaju sposobnost da se "plasiraju" i privuku novac (podrsku) za svoh rad. Ima ih koji ne mogu. Tu sposobnost sam ja nazvao "talenat za biznis", mozda ima i bolja rec.
Genijima kao sto je Perelman ta sposobnost, ocevidno nije potrebna. Tesli je bila, jer je za razvoj njegovih ideja bila potrebna i materijalna podrska koju nije mogao da dobije (govorim o njegovom kasnijem zivotu). Grisha zadovoljno zivi sakupljajuci pecurke. Tesla je nezadovoljno ziveo hraneci golubove. To je sve.
s56a s56a 12:25 11.10.2007

Re: ...

Ipak su se vremena promenila i danas ima dovoljno rizicnog kapitala za sulude projekte! Svaki deseti uspe ali se pare bogato povrate.

Geniji najcesce nadju zavetrinu na fakultetskim katedrama. U industriji izgledaju suludo, bas kao i Tesla
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 20:07 11.10.2007

Re: ...

Modesty Blaise

U referentnom sistemu teorijskog matematicara tesko da se moze biti uspesniji od Grisenjke.
U referentnom sistemu naucnika-istrazivacha takodje.
U referentnom sistemu "ucitelja-onog koji prenosi znanje" stoji malo
slabije jer se ne pojavljuje ali ko zna da li on sad negde sedi s mirom
i pishe udzebenike iz matematike? Dodushe, mozda svira violinu i igra
stoni tenis i nasmejan je 24-7.
U referentnom sistemu naucnika-menadzera nema teorijskih matematicara koji resavaju Poenkareovu hipotezu.
U referentnom sistemu petrogradskih nezenja koji zive sa mamom je verovatno velika zvezda...

Ne mogu bash da sagledam koji je tvoj referentni sistem.

Pa sad, tesko je sloziti se bas sa svim ovim - rekao bih da je NSarski nesto vise u pravu, pre svega zbog toga sto ne gleda na nauku iz perspektive onog sto je danas naucni rad, sto ne mora biti ni tipicno, ni prosecno, ni istorijski verifikovano, a bogami ni optimalno kao procedura za bavljenje naukom. Najjasnije na primerima: npr. ko je za Vas najznacajniji od sledece trojice (svi neosporno genijalni, da ne bude zabune!) matematicara: Al-Horezmi, Gaus ili Gedel? Stogod da odgovorite, videcete da se moze argumentovati drugacije. Jer, od pomenute trojice Gaus je bio neosporno najbolji "trgovac" (u generalizovanom smislu u kome je govorio NSarski) - on je aktivno radio na promociji svojih ideja, za razliku od jednog koji to iz kulturoloskih razloga nije uspeo (pa su mu i dela uglavnom izgubljena, a ovo sto je ostalo dovoljno je genijalno da ga svrsta u istu kategoriju) i drugog koji to uopste nije hteo da radi. Nije tesko utvrditi da je od trojice Gaus apsolutno najvise prisutan u prakticnom radu danasnjih matematicara, pa i fizicara, astronoma, itd. Da li iz toga sledi da je Gaus odista bio (a) matematicki sposobniji, (b) bolji istrazivac, (c) bolji "teorijski matematicar" od druge dvojice? Rekao bih da ne. Ali je isto tako nesporna cinjenica da ako neko zna za njega, a ne zna za drugo dvojicu (cest slucaj) to je *opravdano*! Kako da to razresimo, sem da utvrdimo, kao sto je cini mi se NSarski pokusao, da je "trgovina" sastavni deo rada naucnika, podjednako kao i racunanje i apstraktno razmisljanje?
mirkic mirkic 20:46 11.10.2007

Re: ...

nsarski
Ima ljudi koji su dobri naucnici i koji imaju sposobnost da se "plasiraju" i privuku novac (podrsku) za svoh rad. Ima ih koji ne mogu. Tu sposobnost sam ja nazvao "talenat za biznis", mozda ima i bolja rec...



teze da cete posle ovakvih izjava dobiti NN za ekonomiju
nsarski nsarski 21:01 11.10.2007

Re: ...

Hehe,
nema sanse! Ma ni u ludilu! Ja sam totalni moron za novac i finansije:))
Modesty Blaise Modesty Blaise 11:57 12.10.2007

Re: ...Milan M. Ćirković

nemam pojma o cemu pricas. ja sam samo pitala N. zbog cega je u svom komentaru kao primer za ono sto je pisao uzeo Perelmana.

on mi je odgovorio: Genijima kao sto je Perelman ta sposobnost, ocevidno nije potrebna.
posto se sa tim odgovorom u potpunosti slazem, mislim da mogu jos 2x da citiram domacina:

da ne komplikujemo
To je sve.


d j o l e d j o l e 09:47 11.10.2007

NN za Edisona i Teslu

s56a s56a 10:40 11.10.2007

Re: NN za Edisona i Teslu

Tesla had a greater financial need for the award than Edison: in 1916, he filed for bankruptcy.

Definitivno Srbin, inatdjija
nsarski nsarski 12:12 11.10.2007

Knjizevnost

Upravo javise: Doris Lesing je dobila NN za knjizevnost 2007.

Uz N. Gordimer (NN 1991) ona je druga zena iz Juzne Afrike koja je dobila nagradu za poslednjih 30 godina. Istina, ona se smatra za engleskog pisca jer se preselila u Evropu 1949.
s56a s56a 12:28 11.10.2007

Re: Knjizevnost

Lessing, who turns 88 in just over a week, was born to British parents who were living in what is now Iran. The family later moved to what is now Zimbabwe, where she largely grew up.

Nagrade na engleskom jeziku dobijaju pisci sa slicnim internacionalnim pedigrejem. Domace teme iscrpljene?
ivana23 ivana23 12:37 11.10.2007

Re: Knjizevnost

nsarski
Upravo javise: Doris Lesing je dobila NN za knjizevnost 2007.Uz N. Gordimer (NN 1991) ona je druga zena iz Juzne Afrike koja je dobila nagradu za poslednjih 30 godina. Istina, ona se smatra za engleskog pisca jer se preselila u Evropu 1949.

"Gde god pogledamo, vidimo brutalnost i glupost, dok ne počne da nam izgleda da i nema ništa drugo da se vidi do povratka u varvarizam, koji nismo u mogućnosti da zaustavimo". D.L.
nsarski nsarski 22:09 11.10.2007

Re: ...

Ma, da se ja nesto pitam ("ja bih ovaj autobus prevezao preko mosta..." - OK, nije:)), ja bih NN za mir dao drzavi Kostariki. Oni su, choveche, ukinuli vojsku. Nema vojske. Ne treba.
Ma, makar za primer da moze.
yu1bcd yu1bcd 22:26 11.10.2007

Re: ...

Al Gora su Englezi juce sudski potkacili zbog devet pogresnih klimatskih argumenata. Valjda je NN odluka vec donesena.

Pokusaj razresavanja Kosovskog cvora svakako zasluzuje NN. Finci to imaju dobro reseno sa Aaland ostrvima i Svedjanima. Nudjeno Krajini u okviru Z3 plana ali Martic & co. energicno odbacili.

Kostarika i mnoge druge drzave ne trebaju vojsku ali nije dobro imati samo jednu oruzanu silu u drzavi. To se lepo videlo kod pobune Crvenih Beretki. USA drze tuce tajnih sluzbi koje se medjusobno nadziru po principu zdrave konkurencije Tek posle 9/11 ustanovise Homeland Security.
nsarski nsarski 22:34 11.10.2007

Re: ...

USA drze tuce tajnih sluzbi koje se medjusobno nadziru po principu zdrave konkurencije


Pa najzverovitiji pobedi! Ura!
s56a s56a 23:03 11.10.2007

Re: ...

nsarski
USA drze tuce tajnih sluzbi koje se medjusobno nadziru po principu zdrave konkurencije Pa najzverovitiji pobedi! Ura!

U Kostariki je moguce pobediti bez borbe! Ponuda koja se ne moze odbiti...

nsarski nsarski 23:10 11.10.2007

Re: ...

Ponuda koja se ne moze odbiti? Wow.
Ne, naravno, ne moze se odbiti ako imas svest zveri.
Hej, people!, Kostarika nema vojsku! Ajd sad da je rastrgnemo! Cool.
Prijatelju, svet radi na vise od tvoje dve frekvence - il da te ubijem, il da me ubijes. Toliko si naucio u tvojoj Elektricnoj skoli. Spektar, prijatelju, spektar. Nijanse.
s56a s56a 23:39 11.10.2007

Re: ...

Dve politicke partije i dve naoruzane sile so dovoljne!

Za kompleksne sisteme odlucivanja pogledaj www.seas.com mog mentora sa ETF BGD/SFSU CA.

Upravo odradio 3 najteza nivoja sudoku u rekordnom vremenu. Malo li je za ceo dan blogiranja
nsarski nsarski 23:46 11.10.2007

Re: ...

Ziv ti nama bio! Samo tako.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 00:02 12.10.2007

Re: ...

yu1bcd

Kostarika i mnoge druge drzave ne trebaju vojsku ali nije dobro imati
samo jednu oruzanu silu u drzavi. To se lepo videlo kod pobune Crvenih
Beretki.

Pa bar da se stvarno videlo... Jedan sposoban covek bi bio ziv, jedan idiot bi gajio macke u svojoj vikendici i skrabao nekakve dosadne memoare, Srbija bi odavno dobila status kandidata za EU, neki ljudi mozda ne bi otisli odavde, i sveukupno bi nam bilo znatno bolje.
s56a s56a 00:18 12.10.2007

Re: ...

Milan M. Ćirković

yu1bcdKostarika i mnoge druge drzave ne trebaju vojsku ali nije dobro imatisamo jednu oruzanu silu u drzavi. To se lepo videlo kod pobune CrvenihBeretki. Pa bar da se stvarno videlo... Jedan sposoban covek bi bio ziv, jedan idiot bi gajio macke u svojoj vikendici i skrabao nekakve dosadne memoare, Srbija bi odavno dobila status kandidata za EU, neki ljudi mozda ne bi otisli odavde, i sveukupno bi nam bilo znatno bolje.

Nazalost ovo danas izgleda kao znastvena fantastika Mozda su se bar macke ovajdile...

Kazezoze Kazezoze 08:25 12.10.2007

Re: ...

U Kostariki je moguce pobediti bez borbe! Ponuda koja se ne moze odbiti...

pa ovaj radioaktivni amater je pravi natzi!!!
gadish mi se choveche.
s56a s56a 09:24 12.10.2007

Re: ...

Bice da vi ovde nesto debelo ne razumete! Kostarika nema vojsku i general policije odluci da izvede drzavni udar. Cesta pojava u Latinskoj Americi. Ko ce mu se suprostaviti? Checks & balances se to zove. Trust but verify po Reaganu. Ima jos puno jednoumlja u srpskim glavama...
nsarski nsarski 09:33 12.10.2007

Re: ...

Kostarika je u Centralnoj Americi.
Suprotstavice mu se miroljubiv narod i medjunarodna zajednica.
Regan je fasista, nemoj njega uzimati za orimer.
s56a s56a 11:08 12.10.2007

Re: ...

Mozda sam pogresno upotrebio izraz latinska za spansko/portugalsko govorece drzave?

Politicka situacija u Centralnoj Americi je gora od Juzne i meni se ideje Kostarike svidjaju ali se bojim posledica!

Olako upotrebljavas preteske reci (fasist) sto je cesta pojava na Balkanu! Valjda je i onaj sto te juce zeznuo na parkingu bio tako nesto?

Reagan je slomio SSSR bez ispaljenog metka! Ekonomija mu bas nije bila jaca strana...
nsarski nsarski 15:48 12.10.2007

Re: ...

Politicka situacija u Centralnoj Americi je gora od Juzne i meni se ideje Kostarike svidjaju ali se bojim posledica!

Tacno! I to u velikoj meri zahvaljujuci Reganu.
Bili Bili 02:05 12.10.2007

tesla

Po mom misljenju Tesla je sigurno zasluzio nobelovu nagradu ...
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 04:59 12.10.2007

Re: tesla

Bili
Po mom misljenju Tesla je sigurno zasluzio nobelovu nagradu ...

Licno se slazem, on je sigurno uradio parsecima vise od onog Svedjanina koji je izumeo novu vrstu pumpe i zato dobio the Nagradu, ali ako pogledate samo delice rasprave gore (ukljucujuci predlog moje malenkosti za fudbalski tim), videcete da je u sasvim dobrom drustvu, nema potrebe uznemiravati se oko toga ili zaliti nad svetskom nepravdom... I kao sto je opet neko lepo primetio, sve nepravde u naukama su sitne u poredjenju sa onima koje su se potkrale u knjizevnosti, ekonomiji i miru - a opet se ljudi bave tim oblastima, postizu rezultate i cene ih kako treba.
s56a s56a 09:30 12.10.2007

Re: tesla

Za mene je Tesla dobar aplikativni inzenjer, a Pupin naucnik! Vigovski pogled?
vucko vucko 10:14 12.10.2007

Re: tesla

Zar nisu najpoznatiji Pupinov doprinos oni kalemovi za prilagođenje impedanse telefonskog voda? Šta ima praktičnije-inženjerskije od toga :)
s56a s56a 10:31 12.10.2007

Re: tesla

http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Pupin za opsirniji odgovor o opseznim istrazivanjima! Za mene je iznenadjenje njegovo Makedonsko poreklo. Moja malenkost je ustanovila radioklub MP u Coventru, Conn.

Sto volim ovaj smart B92 software koji ne zna da skoci na drugu stranu i pronadje novi post! Vazan je samo porast prihoda od on-line reklama...


ruza26 ruza26 10:41 12.10.2007

Re: Tesla...

... i Pupin

(Arhimandrit Danilo - Kazivanja o raznim cudima, izdavac Dobrica knjiga, Novi Sad)
Rec je o citatu, da ne bude zabune...

... Pupin i Tesla na sudu
Mihajlo Pupin nije voleo skolu. Nije zeleo da ostavi oca, koga je inace jako velo, samog da se muci u polju. Ali majka ga je terala da uci skolu jer je usnula jedan san. Videla je u snu Svetog Savu sa odezdom i mitrom na glavi. Uhvatio je mladog Mihajla za ruku i rekao majci: Teraj ga da uci visoke skole. Bice veliki covek!
Onda je otisao u Cesku i upisao se na fakultet. Mucila ga je ljubav prema roditeljima.
- Ni ziv ni mrtav da mi nisi dosao, vec uci skole! - majka mu odgovara.
Poslusao je majku. Ukrcao se u jednu americku ladju i otisao u Ameriku.
Tamo se nekako odmah upoznao sa Nikolom Teslom. I ovaj ga je izdrzavao, cak mu je i poklonio 10 patenata da ih proda, pa da ima novac za skolovanje. Onda je Pupin otisao u neku ogromnu fabriku gde je te patente ponudio, ali kao svoje.
Tesla ga je posle toga tuzio sudu.
Na rocistu, sudiju zove Nikola Tesla telefonom.
- Predomislio sam se, placam sve troskove i prekidajte sudjenje - rekao je Tesla sudiji.

s56a s56a 11:02 12.10.2007

Re: Tesla...

Michael Pupin's autobiography, "From Immigrant to Inventor", won the Pulitzer Prize in 1924.

Morao bih ponova citati ovu lepu knjigu za proveru vasih tvrdnji koje mi mirisu na ceste srpske mitove.
ruza26 ruza26 13:39 12.10.2007

Re: Tesla...

Ma, nisu moje tvrdnje - lepo sam naglasila da je citat iz knjige.... navela sam i izdavaca... To je jedini izvor o nekom sudskom sporu izmedju Tesle i Pupina, o nesuglasicama izmedju njih dvojice pisali su mnogi... npr Marc J. Seifer ''Wizard, The Life and Times of Nikola Tesla, Biography of a Genius", Carol Publishing Group 1999. Ili,
...Stanko Stoiljković, Ambasador Jugoslavije u Americi, sećao se Tesle, koga je prvi put sreo u parku iza biblioteke, gde je hranio dva bela goluba sa dlana. Od tada su održavali prijateljske odnose tokom narednih 10 godina. Kao i mnogi Srbi Stoiljković je bio nesrećan zbog razlaza između Tesle i Pupina. Nastojao je da ih približi, ali je stekao utisak da to nisu želeli ni jedan ni drugi. Mark Seifer, na strani 437 svoje knjige, piše da je Pupin čak brisao Teslino ime sa njegovih pronalazaka i upisivao svoje. A kada se Pupin razboleo 1935 godine, zamolio je Stoiljkovića da privoli Teslu da ga poseti, kako bi se pomirili pre njegove smrti. Tesla je molbu prihvatio, ali samo u prisustvu Stoiljkovića i kada je ušao u bolesnikovu sobu uzeo je Pupina za ruku i upitao ga: ''Kako ste moj stari prijatelju''? Pupinova poslednja želja je bila ispunjena, ostao je bez reči, bio je veoma emotivan i tiho je plakao. Ostali posetioci su ih ostavili nasamo, a uskoro zatim Pupin je umro. Bilo je to 12 marta, na 61-u godišnjicu Pupinovog polaska iz Hamburga za Ameriku. Tesla je takođe prisustovao Pupinovoj sahrani. (Dr Simo Jelaca)...
gordanac gordanac 12:07 12.10.2007

nobel...

....za mir:
Al Gore i UN tela za "climate change" (?!)
Al Nobel Winner
s56a s56a 12:14 12.10.2007

Re: nobel...

NSarski verovatno opet zaglavio na parkingu pa kasni sa objavom Ili nedajboze igra sudoku u radno vreme!

Nadam se, da ce ova NN Al Goru pomoci Hilary Clinton u boju za Predsednika USA! Onda dolazi na red opste zdravstveno osiguranje i NRA.

Norvezani pravilno identifikuju svetske trendove pa jos aktivno ucestvuju u mirovnoj politici. Pare od nafte i gasa lepo investirali za buduce generacije. Izgradili prvu elektranu na osmozu izmedju slatke i slane vode.
nsarski nsarski 13:16 12.10.2007

Re: nobel...

Da Gore, evo sad sa, video kad sam se probudio. (Ovde je bilo 6 ujutru kad su to javili).
Hm, zapravo nije ni tako lose.
1. Odlicno je sto je u pitanju "climate change" - da jos jednom sebi ugraviramo u mozak o kakvom se tu ozbijljom problemu radi.
2. Tja sto je Gore. Koliko se ja secam on se hvalio da je izmislio internet, a ne klimu?:))
dunjica dunjica 13:39 12.10.2007

Al Gore

A sto nitko ne napisa da je ovogodisnji dobitnik NN za mir Al Gore? Ja sam bijesna, razocarana i tuzna.

Edit: nisam bila vidjela drugu stranu komentara, sorry. vec javljeno.
ivana23 ivana23 13:49 12.10.2007

Re: Al Gore

dunjica
A sto nitko ne napisa da je ovogodisnji dobitnik NN za mir Al Gore? Ja sam bijesna, razocarana i tuzna.

Pogotovo sto njegovo domacinstvo trosi struje ko omanji gradic u USA.
nsarski nsarski 14:16 12.10.2007

Re: Al Gore

Da, Gore nije bas stedljiv - vozi se velikim automobilima i malim avionima. Ali, po mom misljenju barem, on i nije mnogo bitan. Bitno je da ovim lokalnim lobotomcima malo promeni svest, jer njih ima mnogo. Gore je tu samo stepenik preko koga pregazis i ides dalje. A i G.W. ce biti pissed off big time!
Samo cekam da vidim kako ce vest da spinuje Fox i ostala medijska masinerija za pranje mozga! Kad je Karter dobio, oni su penili. Pojavili se "strucnjaci" koji su tvrdili da nobelovski komitet provodi celu godinu birajuci kandidata koji ce najvise da naljuti Amere (bio El Baradej, pa Karter, pa Gore). Ti "strucnjaci" i "strucnjaci za terorizam" me totalno fasciniraju! MIslim, kako covek postane "terror expert"? Digne nesto u vazduh?
ivana23 ivana23 14:25 12.10.2007

Re: Al Gore

nsarski
Da, Gore nije bas stedljiv - vozi se velikim automobilima i malim avionima. Ali, po mom misljenju barem, on i nije mnogo bitan. Bitno je da ovim lokalnim lobotomcima malo promeni svest, jer njih ima mnogo. Gore je tu samo stepenik preko koga pregazis i ides dalje. A i G.W. ce biti pissed off big time!Samo cekam da vidim kako ce vest da spinuje Fox i ostala medijska masinerija za pranje mozga! Kad je Karter dobio, oni su penili. Pojavili se "strucnjaci" koji su tvrdili da nobelovski komitet provodi celu godinu birajuci kandidata koji ce najvise da naljuti Amere (bio El Baradej, pa Karter, pa Gore). Ti "strucnjaci" i "strucnjaci za terorizam" me totalno fasciniraju! MIslim, kako covek postane "terror expert"? Digne nesto u vazduh?

Onda OK, pogotovo - ''A i G.W. ce biti pissed off big time!''
s56a s56a 15:45 12.10.2007

Re: Al Gore

In the late 1990s, Gore strongly pushed for the passage of the Kyoto Treaty, which called for reduction in greenhouse gas emissions.

NSarski, ima li neki Americki politicar po tvom ukusu? Isto pitanje vazi i za srpske.

Globalnom svetu na CNN su potrebni strucnjaci za objasnjavanje svakojakih dogadjaja. Mogao bi i ja da zaradim neki djeparac
nsarski nsarski 15:51 12.10.2007

Re: Al Gore

Sarski, ima li neki Americki politicar po tvom ukusu? Isto pitanje vazi i za srpske.

Globalnom svetu na CNN su potrebni strucnjaci za objasnjavanje svakojakih dogadjaja. Mogao bi i ja da zaradim neki djeparac


Ima, ali takvi nemaju sansu.

"Strucnjaci za objasnjavanje svakojakih dogadjaja" su potrebni, ali u javnim medijima najveci broj tih strucnjaka su profesionalni lazovi.

Radojicic Radojicic 19:38 12.10.2007

Re: Al Gore



vec ih zezaju po blogovima

(2007-10-12) — Although former Vice President Al Gore won the Nobel Peace Prize this week for his work as a global-warming performance artist, the U.S. Supreme Court ruled early today that President George Bush would receive the gold medal, the diploma and the $750,000.

Mr. Bush, who was narrowly defeated by Mr. Gore in the 2000 presidential election, thanked Justices John Roberts and Samuel Alito “for swinging the vote my way, and helping me to join the pantheon of great Nobel laureates like Jimmy Carter and the late Yassir Arafat who together brought peace to the middle east.”

Mr. Gore could not be reached for comment as he was returning from Oslo, Norway, in a private jet. However, his spokesman said that his efforts to bring peace on earth speak for themselves.

“Thanks to Al Gore’s movies, speeches and books,” said the unnamed spokesman, “Terrorists and tyrants around the world will soon lay aside the weapons of war and give peace a chance by working together to develop a hybrid car that runs on cheap, clean-burning gunpowder.”
s56a s56a 23:34 12.10.2007

Re: Al Gore

Jedna blond Republikanka je na CNN optuzila Nobelov komitet da je Al Gora izabrao radi samo-promocije! Cak joj se i novinarka CNN Hala Gorani otvoreno smejala.
nsarski nsarski 12:14 15.10.2007

Nobel za Ekonomiju 2007

Leonid Hurwitz, Eric Maskin, i Roger Myerson - upravo su javili.
Sva trojica se bave teorijom ekonomskih mehanizama, trading, i, uopste, organizacijom. Vise naginju matematickim aspektima, pa je i ova nagrada indikator u kom pravcu ekonomski trendovi idu.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana