Vreme za Nobela

nsarski RSS / 10.10.2007. u 04:50

 

16NielsBohrogs%C3%B8n.jpg

Niels Bohr, Aage Bohr i Thomas Bohr (navedeni po starosti) pred tablom.

Ovih dana se, kao i svake godine od 1901., dodeljuje Nobelova nagrada (NN). Nagrade za medicinu, fiziku, hemiju, knjizevnost i ekonomiju se dodeljuju u Švedskoj, dok se nagrada za mir dodeljuje u Norveškoj.

Ove godine, nagrada je već najavljena za medicinu i fiziku, sutra (10.10.2007) , ili danas - već zavisi od toga gde ste sada - se dodeljuje za hemiju, 11.10. za knjizevnost, 12.10 za mir, a 15.10. za ekonomiju. O istorijatu Nobelove nagrade, laureatima, kao i druge informacije mogu da se nadju na sajtu Nobelove fondacije. O tehničkm detaljima, statistikama, itd., vezanim za Nobelovu nagradu se manje više sve zna, ili se moze pronaći, i zato o tome neće biti reči ovde. Mene više zanima sada osnovni koncept i njegova praktična primena. Ja cu se najvise koncentrisati na fiziku, jer mi je to najblize.

Da kazem na samom početku: ja mislim da je cela ideja Nobelove nagrade sjajna. Štaviše, ne znam da li bih mogao da zamislim današnji svet u kome NN, ili nešto slično njoj, ne postoji. Jednostavno, to je deo ove civilizacije, kao, recimo, doček Nove godine. Svake jeseni, nagradjuje se najuspešnije dostignuće u naučnoj/umetničkoj aktivnosti ljudi na planeti. Nešto kao Olimpijada, samo što se ovo radi jednom godišnje, a opet je ozbiljnija nego, primerice, dodela Oskara, barem po mom mišljenju.

U tom smislu, NN ima i pedagošku ulogu popularizacije onih vrsta aktivosti na koje čovečanstvo moze samo da bude ponosno - a mi zaista imamo malo stvari na koje se mozemo ponositi. Razume se NN, i ceo ceremonijal i postupak oko nje nije savršen, i ima ljudi koji smatraju da je koncept prevazidjen, da NN počinje da postaje sama sebi svrha, itd. Ovi argumenti nisu sasvim bez osnova, mislim, posebno kad je o nekim nobelovskim oblastima reč. Ali o tome kasnije.

Nobelova nagrada za fiziku je ove godine dodeljna Albertu Fertu i Peteru Grinbergu za otkriće gigantske magnetootpornosti (GMR). Ovo je fizička pojava na kojoj se zasniva rad hard diskova ili iPod-a, dakle nešto što je mnogima od koristi. U tom smislu, Nobelov komitet je ostao veran svojoj tradiciji. Najveći broj nagrada iz fizike je dodeljen za prakticna otkrića - recimo Ajnštajn je najpoznatiji po otkriću Teorije Relativnosti, ali mu je NN dodeljena za objašnjenje foto-električnog efekta. Foto-električni efekat je fizička pojava na kojoj se zasniva rad televizora.

NN iz fizike su takodje dobijali ljudi i za teorijska dotignuća, ali Nobelov komitet, s pravom po mom mišljenju, više "naginje" ka praktičnim, eksperimentalno utvrdjenim i potvrdjenim pojavama nego teorijskim konstruktima, koliko god ti konstrukti bili uverljivi. Konkretno NN je odeljena za ekperimentalno otkriće pozadinskog zračenja u kosmosu - dakle, eksperimentalnom otkriću zaostale "vatre" posle Velikog Praska, ali za teoriju Velikog Praska kao takvu još nije dodeljena.

Slična situacija je i sa fizikom elementarnih česticam - najveći broj nagrada je otišao ekperimentalnim fizičarima koji su konkretne elementarne čestice otkrili, a redje onima koji su ih teorijski predvideli. Recimo, W. Pauli je dobio 1945 NN za tzv. Paulijev princip - sasvim zasluzeno, jer pomoću tog principa razumemo zašto je materija koju oko sebe vidimo ovakve veličine i strukture - ali ne i za predvidjanje (1933) da postoji čestica zvana neutrino, od čijih osobina danas zavisi naše razumevanje kosmosa. NN za detekciju solarnih neutrina (onih koje emituju nuklearne reakcije u centru Sunca) je dodeljena tek 2002.

Dakle, u jednom opštem smislu, NN a fiziku je dodeljivana za "čvrsta" otkrića, u nešto manjoj meri za teorijska dostignuća, ali nekih većih "nobelovskih nepravdi" u fizici nema; barem ja tako mislim. Postoje prituzbe da su nagrade dodeljivane ljudima koji su više administratori nego naučnici (najupadljiviji primer C. Rubbia, direktor CERN instituta), i neke od njih zaista stoje. Ali, rekao bih, da su najveća i najvaznija otkrića u fizici, od nastanka NN, manje više pravedno nagradjena.

Još jedna od prituzbi je da je švedska akademija pristrasna prema oblastima u fizici kojima se najviše bave Švedjani (nisu sve oblasti u fizici svugde podjednako zastupljene - neke zemlje se više orientišu na jednu ili drugu stranu). Recimo, nesrazmerno veliki broj nagrada je dodeljen u oblastima kao što su elementarne čestice. S druge strane, ta oblast je decenijama na samom frontu istrazivanja u fizici i nije čudno da je onda i NN za tu vrstu istrazivanja češće dodeljivana. Ipak, jedna anegdota je ovde poučna.

Ja sam relativno dobro poznavao Per Bak-a, danskog fizičara, koji je danas najpoznatiji po otkriću samo-organizovanih sistema i teoriji koja je u vezi s tim razvijena (Per je podlegao bolesti pre tačno 5 godina) - bili smo nekoliko puta zajedno na letnjim školama, sretali smo se na seminarima, konferencijama, itd. U vreme kad smo se malo duze druzili, on je imao posao Kopenhagenu, ali se spremao da se preseli u Ameriku. On je tu svoju nameru objasnio time što je "jedini student vredan paznje u Danskoj Thomas Bohr", a on je odlučio da promeni oblast istrazivanja u fizici. Tomas Bohr je inače sin Aage Bohra koji je dobio NN 1975. za otkrića u nuklearnoj fizici, a Aage je sin Nielsa Bohr-a koji je 1922. dobio NN za objašnjenje strukture atoma.

Dakle, budući da je deda Niels, pa tata Aage, dobitnik, red bi bio i da unuk Thomas bude dobitnik kako bi odrzao porodicnu tradiciju (kakvo opterećenje samim rodjenjem!). I Thomas je zaista naučnik tog kapaciteta. Medjutim, on je došao do zaključka da članovi švedskog komiteta "ne vole" oblast fizike kojom je on počeo da se bavi pod mentorsvom P. Bak-a, i time mu se smanjuju šanse da dobije NN, te je odlučio da promeni oblast. Per Bak je zato odlučio da u Danskoj vise nema šta da trazi, i otišao u USA.

Jedna od ozbiljnijih "Nobelovskih nepravdi" koja se često navodi je i ne-dodeljivanje NN Stivenu Hokingu. Njegovo se ime najčesće vezuje za crne rupe (black holes). Medjutim, čini mi se da i u ovom slučaju nobelovska komisja ostaje verna svojoj tradiciji - oni se radije opredeljuju za eksperimentalno potvrdjena otkrića. Bez obzira koliko concept crnih rupa raspaljuje našu maštu (a raspaljuje je svakako!), za sada sve ostaje kao uverljiva teorija, a ne kao eksperimentalno, čvrsto potvrdjena pojava. Moguće da će za neku deceniju, kao u slučaju neutrina i Paulija, biti dodeljana NN nekom timu budućih istrazivača koji su direktno detektovali crnu rupu, a počeli su da se interesuju za fiziku čitajući Hokingove knjige. I to je, mozda, neka vrsta kosmičke pravde. Mozda nije.

Dakle, što se fizike tiče, NN nije neka idilična la-la zemlja idealne, andjeoske pravde, ali mislim da joj se ne moze ni mnogo zameriti.

Kad su druge oblasti u pitanju, primedbi ima mnogo više. O medicini hemiji ne mogu da sudim - prosto, suviše malo znam o tome. Ima mišljenja, na primer, da je R. Franklin nepravedno isključena iz NN za otkriće DNK - nagrada je dodeljena Watsonu i Crick-u, recimo. Po mom misljenju, ovde je zaista nacinjiena nepravda. Slicnih primera, verujem, ima jos.

Ali mnogi tvrde da je nagrada iz knjizevnosti i nagrada za mir "političke prirode", i da su tu "drugi interesi" osim idealne objektivnosti (stagod to značilo!) "u igri". Primera ima i da se potkrepi i da se obori ta tvrdnja.

Kad je o NN za knjizevnosti reč, tu moze da bude u pitanju ukus - ovaj termin koristim u nedostatku boljeg. Ja, na primer, mislim da je "Nobelovska nepravda" učinjena prema Kafki ili Borhesu, koji Nobelovu nagradu, neshvatljivo, nikad nisu dobili -a drugi će već naći svoje primere. Recimo, ima mesta primedbi da su pisci koji pisu na "malim" jezicima na poseban nacin "diskriminisani". To je mozda tacno - NN za knjizevnost je u pocetku nesrazmerno cesto dodeljivana piscima koji su pisali na skandinavskim jezicima, ali, mislim, da je sada ta "nepravda" sve manje prisutna.

O NN za mir, što manje rečeno tim bolje. Dovoljno je samo setiti se da su jedne godine i William Jefferson Clinton i Slobodan Milošević bili za nju istovemeno predlozeni. Ali, to je već drugi svet - tu nisu čiste stvari.

 

Nedelja dodele Nobelovih nagrada za 2007. je u toku. Uzivajte!

Koja je vasa novelovska pravda/nepravda?



Komentari (248)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

dunjica dunjica 10:22 10.10.2007

Re: sovjetski nobelovci

E, ako nudiš Nobelovu, ajd da se potrudim i budem 3. osoba iz osječke gimnazije, koja je "osvojila" NN ;-)))

Jednostavno: pritisni ikonicu sa slikom ovdje iznad prostora za komentar (koji se otvara prilikom pritiska na opciju "Odgovori" npr.) i u masku koja ti se otvori ubaci web-adresu grafike/slike, pa klinkni OK.

oort oort 10:30 10.10.2007

Re: sovjetski nobelovci

ček da pokušam da se umuljam u podelu
imaš krš sajtova gde može da uradiš upload slike, npr imageshack.us (bio mi je prvi na google pretrazi, zato on), odabereš sliku, uradiš upload, iskopiraš adresu koju ti daju gde slika nalazi, pa onda sve po dunjičinom receptu...
dunjica dunjica 10:32 10.10.2007

Re: sovjetski nobelovci

Oort, sada moramo dijeliti nagradu, hahahhaha. Tako je to danas, samo još timski rad prolazi...
oort oort 10:42 10.10.2007

Re: sovjetski nobelovci

dunjice, ti si u prednosti, završila si osječku gimnaziju. hteo sam i ja, ali je kragujevac daleko od osijeka pa su moji matori imali neke ponude koje nisam mogao da odbijem )
dunjica dunjica 11:36 10.10.2007

Re: sovjetski nobelovci

OOrt, hehe, primi onda barem ovo od mene:
Neven Anđelić Neven Anđelić 11:47 10.10.2007

Re: sovjetski nobelovci

hvala. moracete dijeliti.
oort oort 12:40 10.10.2007

Re: sovjetski nobelovci

oooooooooo, pa hvaaaaaaaaaala! evo i tebi nešto...

Bojan Zdravic Bojan Zdravic 03:13 11.10.2007

Re: sovjetski nobelovci


Kad smo vec kod sovjetskih nobelovaca, pada mi na pamet nepravda koja je ucinjena V.I. Lenjinu. Upravo imam temperaturu 39.5 C sav sam slomljen, jedva pisem ovo, i potpuno mi je nejasno kako je drug Vladimir Iljic Lenjin mogao da stvara nocima pod temperaturom od 39.5 C bez odmora i spavanja, cak je i njegova licna doktorka Svjetlana Stamatovskaja, izjavila jednom prilikom kako na njega ta temperatura uopste negativno ne utice i da se ona uopste ne primecuje, te da je Lenjin pisao zapravo pod temperaturom svoja najgenijalna dela boljsevizma, prozeta idejom primene liberalizma i antifasizma u ruskoj praksi.
nsarski nsarski 03:19 11.10.2007

Re: sovjetski nobelovci

Тавариш Ленин је имао Крупскају да га лечи, камараде Здравићу:



Bojan Zdravic Bojan Zdravic 03:39 11.10.2007

Re: sovjetski nobelovci

uf, uf pogrijesio sam, Tko grijesi ne vrijedi
Bojan, The Gresan
nsarski nsarski 03:45 11.10.2007

Re: sovjetski nobelovci

Chekaj, nemoj da skidas Mungosove patente.
Ti nisi Mungos, ti si Bojan. Nego, manji trol - sta znaci to "Bojan", nikada mi nije bilo jasno?

Jel Bojan za "ofarban", tj imas razne boje?
Jel Bojan za onog sto ucestvuje u boju - kao na primer Kosovskom?
Jel Bojan da se bojis?
Jel Bojan da te se boje?

Objasni mi, ne kidaj mi zhifce, please.
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 03:49 11.10.2007

Re: sovjetski nobelovci


Po potrebi druze, kako ne razumes:))) Na muci se poznaju junaci, treba biti kadar stici i uteci:)))
nsarski nsarski 03:51 11.10.2007

Re: sovjetski nobelovci

Gadan si ti igrac, znao sam.
Btw, jel si primetio slicnost izmedju Krupskaje i Mme Klinton?

Bojan Zdravic Bojan Zdravic 04:26 11.10.2007

Re: sovjetski nobelovci


Hahahahaha nevidjeno, odo da spavam - totalno sam polomljen, tek je 10:20, ne mogu da zamislim da stvaram sad celu noc pod ovakvom temperaturom, zaista je drug Lenjin bio genije, ali i drago mu je bio da stvara pored njegove doktorke Svjetlane, na gornjoj slici kao da joj je muka, izgleda ki' da ce da povraca ne daj Boze - da nije trudna bila?
Altea Altea 10:39 10.10.2007

nagrade za mir

Meni se cini da najvise politikanstva u dodeli Nobelovih ima bas medju nagradama za mir. Primer : Gandi.

"Gandhi was nominated for the Nobel peace prize five times, in 1937, 1938, 1939,1947 and finally in 1948, few days before his assassination. However he was not awarded the Nobel Prize because he was “neither a real politician nor a humanitarian relief worker". The Executive Director for the Nobel Foundation Michael Sohlam has gone on record to state that not awarding him the Peace Prize was "a big regret" of the Nobel Foundation."
ivana23 ivana23 10:50 10.10.2007

Mozda...

je ovaj tekst troll, a mozda i nije. Ima dodirne tacke i sa jednim ranijim postom nsarskog.
http://www.politika.co.yu/detaljno.php?nid=43614&printable=1
oort oort 10:57 10.10.2007

Re: Mozda...

... je ovaj citat iz gorepomenutog teksta:


Рецимо, Стивен Хокинг који је замислио црну рупу, и ја која сам направила седам пројеката црних рупа служећи се тиме што сам сматрала да су уметници увек ти који су све видели и не знајући шта су видели. Бирала сам црне флеке на сликама и добила облике могућих црних рупа. Ових дана прочитам да је нађена једна округла црна рупа, јер су досад биле неке у облику осмица, а ја тврдим да има још облика.


jedna fina parabola an temu wittgensteinove filozofije o pojavnim oblicima svih stvari koji proističu iz same stvari.

a možda je i obično lupetanje.
v.stojkovic v.stojkovic 10:54 10.10.2007

Pijani laureati

U istoriji dodeljivanja NN ostale su zabeleženi interesantni detalji, kad su u pitanju laureati iz književnosti. Knut Hansen, norveški književnik dobitnik NN 1920.g. proslavljavljujući isto veče je uporno hteo da svoj ček sa novčanim delom nagrade pokloni konobaru kao bakšiš. Konobar nije hteo da primi ček, a veseli Knut ga je izgubio u liftu, ček je na sreću pronađen za nekoliko dana. Američki nobelovac Džon Štajnbek 1962.g. također je, proslavljajući izgubio svoj ček sa NN. Pronađen je u tašni njegove prijateljice posle tri dana. Ni ona ni on nisu znali da je ček u tašni. Inače, od sedam američkih književnika dobitnika NN čak petorica su bili ljubitelji čašice (najblaže rećeno): Hemigvej, Fokner, Judžin O Nil, Sinkler i Štajnbek, ali to je druga tema...
neverlander neverlander 11:15 10.10.2007

Re: Pijani laureati

ja 2002. bila na proslavi Kurt Wüthrich-a kada je saznao da je dobio NN.
inace divan covek, toliko je bio pijan da su nas molili da ne saljemo slike sa zurke unaokolo:):):)

a sto se nepravde tice u hemiji, evo jedne od pre 5 minuta:
Gerhard Ertl, za izucavanje hemijskih procesa na cvrstim povrsinama.
mislim da je nagrada otisla u prave ruke, ali ima bar jos njih nekoliko koji je jednako zasluzuju za istu oblast!

[url=http://nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/laureates/2007/index.html][/url]

takodje, mislim da se nepravedno odlaze dodeljivanje nobelove nagrade za self-assembly i soft litography.
hemicari jako puno vole da dodele nagradu za neku interesantnu reakciju, npr. Scharpless "click" reakciju ili metatezu u org. sintezi, a zatvaraju oci pred stvarno cool svarima.



v.stojkovic v.stojkovic 11:21 10.10.2007

Re: Pijani laureati

Bolje prolaze oni koji su na proslavama posle dodeljivanja NN u švedskoj akademiji, zbog čeka.
ivana23 ivana23 11:26 10.10.2007

Re: Pijani laureati

neverlander
ja 2002. bila na proslavi Kurt Wüthrich-a kada je saznao da je dobio NN.inace divan covek, toliko je bio pijan da su nas molili da ne saljemo slike sa zurke unaokolo:):):) a sto se nepravde tice u hemiji, evo jedne od pre 5 minuta:Gerhard Ertl, za izucavanje hemijskih procesa na cvrstim povrsinama. mislim da je nagrada otisla u prave ruke, ali ima bar jos njih nekoliko koji je jednako zasluzuju za istu oblast! http://nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/laureates/2007/index.htm]takodje, mislim da se nepravedno odlaze dodeljivanje nobelove nagrade za self-assembly i soft litography. hemicari jako puno vole da dodele nagradu za neku interesantnu reakciju, npr. Scharpless "click" reakciju ili metatezu u org. sintezi, a zatvaraju oci pred stvarno cool svarima.

mala pomoc
neverlander neverlander 11:28 10.10.2007

Re: Pijani laureati

hvala puno, ivana:)
Hemičarka Hemičarka 17:33 10.10.2007

Re: Pijani laureati

hemicari jako puno vole da dodele nagradu za neku interesantnu reakciju, npr. Scharpless "click" reakciju ili metatezu u org. sintezi, a zatvaraju oci pred stvarno cool svarima.


Dobro, sad, ovo "stvarno cool stvari" je subjektivno. Meni su, na primer, click reakcije stvarno cool, medjutim jos uvek nemaju toliku primenu i znacaj i zbog toga Sharpless i nije za njih dobio NN. On je nagradjen 2001. (te godine su izasli tek prvi radovi iz click hemije) za doprinos asimetricnoj sintezi, tj. za Sharplessovu asimetricnu epoksidaciju, dihidrokslaciju i aminohidroksilaciju. Ove reakcije se stvrno siroko primenjuju u organskoj sintezi a i u industriji za proizvidnju tzv. API (active pharmaceutical ingredients), izmedju ostalih i vec cuvenog Taxol-a.



Hemičarka Hemičarka 17:44 10.10.2007

Re: Pijani laureati

Samo da dodam, ja sam ocekivala da ove godine nagradu dobije neko iz oblast nanohemije, prosto je cudno da jos nije dodeljena, ako ne racunamo nagradu 1996 koju su dobili Curl, Kroto i Smalley za otkrice fulerena.

Inace, sledeca nagrada koja bude dodeljena u oblasto organskih sinteza verovatno ide nekome za paladijum katalizovana kros-kuplovanja. Danas je gotov nezamislivo napraviti veci molekul bez koriscenja ove reakcije. Moj sef tvrdi da je nagrada dodeljena za metatezu, a ne za kros kuplovanja zbog toga sto je mnogo ljudi doprinelo razvoju te reakcije i jos uvek su mnogi od njih zivi. Sad se ceka da ostanu poslednja trojica, pa da im se dodeli nagrada... Morbidno sala, ali moguce da tu ima i malo istine...
neverlander neverlander 19:43 10.10.2007

Re: Pijani laureati

potpuno se slazem sto se nanohemije tice.
ja navijala za Whitesides-a i kompaniju, ali nista ove godine.
mozda sledece, nadam se da nanohemija tek uzima zalet sto se primene tice - mada i potencijalni laureati stare i ulaze u osmu banku:)
a sto se tice ove godine, cini mi se da je nepravedno da nagrada nije podeljena na dva-tri dela.
pozdrav
Черевићан Черевићан 11:10 10.10.2007

Inventas aut qui vitam excoluere per artes


Или како би се на српском изразио састављач Вергилије . . .Лепоје улепшати живот помоћу нових сазнања

TEKST NOBELOVE OPORUKE (27.XI.1895.)

Ja potpisani Alfred Bernhard Nobel moram ovime,nakon podrobnog razmišljanja, izjaviti svoju posljednju volju u pogledu imovine koju cu moci da ostavim u casu svoje smrti. I to kako slijedi: Sve što preostaje od moga vlasništva išto se može realizovati da bude raspodjeljeno na sljedeci nacin.
Kapital koji ce izvršioci oporuke u pouzdane obveznice treba da stvori fond od kojega kamate imaju svake godine biti raspodjeljene onima koji su u protekloj godini iskazali najvecu uslugu covjecanstvu.
Kamate valja razdijeliti u pet jednakih dijelova koji ce biti doznaceni kako slijedi: Jedan dio dat ce se onome koji je postigao najvece otkrice na podrucju fizike;jedan onome koji je izvršio najvece hemijsko otkrice odnosno usavršenje,jedan dio onome koji je postigao najznacajnije otkrice na podrucju fiziologije ili medicine;jedan onome cije je dostignuce na podrucju književnosti bilo najizvrsnije u idealistickom smislu;i jedan dio onome koji je najviše ili najbolje uznastojao za bratimljenje naroda i za ukidanje ili smanjenje stajacih oružanih snaga kao iza podsticaj i razvitak mirovnih kongresa. Nagrade za fiziku i hemiju dodjeljivace Švedska akademija znanosti; one za fiziološka i medicinska dostignuca Karolinški institut u Štokholmu(Carolinianum); one za istaknute domete na polju knjiž. Švedska akademija za književnost.Nagrade za mir dodjeljivat ce odborod pet clanova koje bira norveški parlament (Storthing).
Ova je oporuka odsada unaprijed jedini važeci dokument te poništava sve moje prethodne oporucene odredbe pretpostavivši da se koja od njih pojavi nakon moje smrti.
Konacno izjavljujem da je moja izricita želja i volja da se nakon moje smrti otvore moje žile kucavice, a kada to bude ucinjeno i mjerodavni lijecnik ustanovi nedvoumno znakove da je život utrnuo, da moje tijelo bude spaljeno u takozvanoj krematorijskoj peci.

Paris, 27.12.1885.

А. Нобел . . .сам о себи

Iako je izgledalo da je A.Нобел za vrijeme zivota bezdusno zgrtao novac prljavim poslovima prodajom smrtonosnog dinamita iza te komercijalne strane krila se jedna kompleksna i samokriticna licnost. Kada ga je Ludwig, mladji brat, nagonio da napise svoju autobiografiju , odgovorio je cisto i bistro:
- A.Nobel, jedan polucovjek koga bi morao osuditi svaki lijecnik po svojoj ljudskoj i profesionalnoj duznosti i to onoga trenutka kada je prvi put vrisnuo dosavsi na svijet.
d j o l e d j o l e 12:05 10.10.2007

Nagrada za matematiku

Da li ste primetili da nikada nije dodeljena Nobelova nagrada za matematiku?

Jedno od tumacenja je i da je, u dugim nordijskim polarnim nocima, dok je Alfred Nobel predano radio na izumu dinamita i mastao o zavestanju koje ce ostaviti covecanstvu, drustvo Nobelovoj supruzi pravio jedan ... matematicar
v.stojkovic v.stojkovic 12:19 10.10.2007

Re: Nagrada za matematiku

Alfred se nije ženio, a nije reč ni o njegovoj ljubavnici. Razlog je što je već postojala nagrada za matematiku, švedske kraljevske porodice.
oort oort 12:35 10.10.2007

Re: Nagrada za matematiku

nobelova nagrada za matematiku se ne dodeljuje jer matematika nije nauka (nisam to rekao ja, već fejnman, čini mi se; ja se samo slažem). a da bih predupredio one koji misle da književnost nije nauka, odmah da dodam: šta mislite koliko je andrić morao da kopa po arhivima dok nije napisao ćupriju?
nsarski nsarski 12:39 10.10.2007

Re: Nagrada za matematiku

Smatra se da je ovo urbana legenda. Naime, medju "inkriminisanim" imenima se pominje Mitag-Lefler, ali prema svemu, u pitanju je samo glasina. Istina je, NN za matematiky ne postoji.
v.stojkovic v.stojkovic 15:57 10.10.2007

Re: Nagrada za matematiku

Prva verzija zablude kaže da je Nobelova supruga pobegla sa matematičarem Mitag-Leflerom. Ovo ne može biti tačno, jer se Nobel nije ženio.
Druga verzija kaže da je isti matematičat preoteo Nobelovu ljubavnicu. Ni ta verzija nije tačna: Nobelova ljubavnica Sofi Hes je živela u Beču i nije uopšte poznavala Mitag-Leflera, a nije bila naročito zainteresovan ni za matematiku.
Tačno je da je kralj Oskar II, upravo na predlog matematičara Mitaga - Leflera, pre Nobela osnovao nagradu za matematiku. Nobel iz razloga dupliranja, nije naveo i matematiku u svom zaveštanju. On tada nije mogao znati da će ugled njegovih nagrada biti višestruko veći od nagrade Šv. kralja Oskara II.
jinks jinks 16:43 10.10.2007

Re: Nagrada za matematiku

[bad joke]
Tačno je da je kralj Oskar II, upravo na predlog matematičara Mitaga - Leflera, pre Nobela osnovao nagradu za matematiku.

Vidite da je M-L ipak neosto preoteo od Nobela :) ... jos ako je Nobel tajno bio zaljubljen u matematiku, eto vam price na dlanu, sa svim mogucim zapletima, raspletima, slomljenim srcima na sve strane :)
v.stojkovic v.stojkovic 17:18 10.10.2007

Re: Nagrada za matematiku

Ključno pitanje u toj priči ne bi bilo kome pripada primat u egzaktnim naukama - matematičarima ili fizičarima, već ko je bolji u ljubavi, ko je kome preoteo, ko koga i zašto... dakle čuvena relacija lud-zbunjen. Očito da je sve relativno i da se svašta događa posle velikog buma u prostoruvremenu i tako će biti sve dok Veliki atraktor ne usisa Mlečni put.
Olga Medenica Olga Medenica 12:49 10.10.2007

nepravda

Marguerite Yourcenar

je zasluzila
schneetzla schneetzla 13:47 10.10.2007

Re: nepravda

Olga Medenica
Marguerite Yourcenar je zasluzila

Svakako! Kao i Dirasova, kao i Rob-Grije.
nsarski nsarski 12:49 10.10.2007

Hemija

Upravo su objavili: ovogodisnju nagradu za Hemiju je dobio Gerhard Ertl.
On se bavio hemijom na povrsinama. Njegovi rezultati imaju i teorijski i praktican znacaj. Na primer, smanjenje ozonskog omotaca na Zemlji pocinje vrstama hemijskih reakcija kakve je Ertl proucavao.
oort oort 13:15 10.10.2007

Re: Hemija

svaka čast.
prema dobitnicima nn imam odnos kao i prema penalu u fudbalu: uvek ga treba suditi jer se neko trudio, trčao i našao u 16 metara. i ako je tu pao, treba njegov trud nagraditi. tako i dobitnici, svako od njih se trudio i nagradu zaradio. da li se neko više trudio? moguće, ali je svejedno, jer ionako zbog nagrade nisu radili (sem thomasa bohra, koji mi je nimalo simpatičan...). ovogodišnji laureati iz fizike sigurno dobijaju po neku paru od svakog prodatog hd. sumnjam da bi se potresli i da je nisu dobili.
s56a s56a 13:43 10.10.2007

Re: Hemija

Vec drugi Nemac! Dobar EU trend jer je industrija bila u krizi zbog nedostatka inovacija.

Mada ce ovo prouzrociti teskoce ljubiteljima americkih zavera. Sto napisa Lucy Moore: Nije BIA & CIA
oort oort 13:51 10.10.2007

Re: Hemija

šta kaže boža aničin: sve teorije zavere su tačne! i šta ćemo sad?
dunjica dunjica 14:17 10.10.2007

Re: Hemija

Vec drugi Nemac!


Da, i ja sam se baš iznenadila. Sada možda moram preispitati svoje tvrdnje o lošim uvjetima za istraživače i inovatore u Njemačkoj? Mada, prije bih rekla da su izuzeci koji potvrđuju pravilo. Ali i pravilo može da se promijeni kada ovima ovdje dođe iz guze u glavu da treba ulagati u istraživački rad, i da se isplati, jer će inače i ova nekolicina preostalih prijeći Veliku Vodu, i nastaviti raditi tamo gdje su uslovi daleko pogodniji.
nsarski nsarski 14:40 10.10.2007

Re: Hemija

Bice zanimljivo videti ko ce sutra dobiti NN za knjizevnost. Ja navijam za Arundati Roy ili Ian McEwan-a, ako su uopste u "dobosu", ali treba sacekati. Rushdie je malo suvise politicki "vruc krompir".
gordanac gordanac 15:19 10.10.2007

nsarski...

....a da virimo u koverte, pogađanjem?
svidjaju mi se kandidati, valjda su u koverti
Arundhati Roy
Ian McEwan
Salman Rushdie
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 15:28 10.10.2007

Re: Hemija

nsarski
Bice zanimljivo videti ko ce sutra dobiti NN za knjizevnost. Ja navijam
za Arundati Roy ili Ian McEwan-a, ako su uopste u "dobosu", ali treba
sacekati. Rushdie je malo suvise politicki "vruc krompir".

Uz sve duzno postovanje, ali kako je moguce da "u dobosu" ne budu tako ocigledno mnogo znacajniji pisci kao sto su Umberto Eko ili Thomas Pynchon? Ili Karlos Fuentes? Ili (jos uvek ziv, mada ne i aktivan) Ernesto Sabato?
nsarski nsarski 15:44 10.10.2007

Re: Hemija

Da, odlicni predlozi! Eko, Pinchon, Fuentes.
fixer fixer 16:01 10.10.2007

Re: Hemija

janu mekjuenu za iskupljenje
i
kratku priču: ravan bez površine - koja je h a o s
oldtajmer oldtajmer 16:26 10.10.2007

Re: Hemija

Nikad mi nije bilo jasno da li se knjizevnost dodeljuje za konkretno delo ili za zivotno delo?
Olga Medenica Olga Medenica 23:15 10.10.2007

Re: nsarski...

Salman Rushdie

yeeeah!
oldtajmer oldtajmer 15:20 11.10.2007

Re: nsarski...

svidjaju mi se kandidati, valjda su u koverti
Arundhati Roy
Ian McEwan
Salman Rushdie


dakle, neocekivan rezultat? :)
nsarski nsarski 16:28 11.10.2007

Re: nsarski...

Pa, ako je za utehu:
Although Ms. Lessing holds fiercely political views, she is unlikely to be as controversial as the previous two winners, Orhan Pamuk of Turkey and Harold Pinter of Britain.
Znaci nobelovski komitet je odlucio ovog puta da "smiri loptu":)) Nista voleji, nista sutevi, samo lagano dodavanje, kao na treningu.
gordanac gordanac 16:31 11.10.2007

da...

...Doris Lessing je ovogodišnja dobitnica.
lepo
oldtajmer oldtajmer 16:52 11.10.2007

Re: nsarski...

Pa, ako je za utehu:
Although Ms. Lessing holds fiercely political views, she is unlikely to be as controversial as the previous two winners, Orhan Pamuk of Turkey and Harold Pinter of Britain.
Znaci nobelovski komitet je odlucio ovog puta da "smiri loptu":)) Nista voleji, nista sutevi, samo lagano dodavanje, kao na treningu.


A svi pisu na engleskom... Nego nisi mi odgovorio, da li se NN za knjizevnost daje za jedno konkretno delo ili za sabrana dela? Pitam zbog Andrica, to nikad nisam uspeo sa sigurnoscu da utvrdim.
gordanac gordanac 16:59 11.10.2007

mislim..

...za sve, ako je Nobel Prize for Literature
Epicurus Epicurus 13:17 10.10.2007

Teoretičari vs Eksperimentatori

Potpuno je Interesantan podatak da su Penzias i Wilson dobili NN za eksperimentalno otkriće pozadninskog kosmičkog zračenja , iako su do njega došli bez jasne namere da ga izučavaju, primećujući ga kao konstantan šum koji je dopirao do njihovih radio-antena. George Gamow i Ralph Alpher su predvideli postojanje ovog zračenja još 1948, ali nisu dobili NN, prvi je preminuo 1968, a nagrada za pozadinsko zračene je dodeljena 1972, dok je drugi preminuo ove godine. Međutim treba imati u vidu da se o ovi teorijski rezultati nisu bili pozmnati široj javnosti tako da je došlo do njihovog ponovnog otkrića od strane Dickea i Zel'dovicha tokom ranih 60-tih godina 20 veka, koje je takođe mimoišla NN, međutim bez kojih bi Penzias i Wilson teško mogli da odrede poreklo njihovog šuma, i tako zasluže NN.

Što se tiče ostalih slučajeva, u većini slučajeva NN jeste dodeljivana posle eksperimentalnih potvrda, ali su je dobijali i mnogi teoretičari među kojima je spomenuti Einstein, ali i Heisenberg, Dirac, Schrödinger, de Broglie, Gell-Man i mnogi drugi. Mislim da je prilikom izbora za nagradu ulazio i celokupan dotadasnji rad ovih fizicara divova sa pocetka 20, što se i vidi iz formulacija tipa: "for his services to Theoretical Physics, and especially for his explanation of the photoelectric effect"
oort oort 13:21 10.10.2007

Re: Teoretičari vs Eksperimentatori

Epicurus
George Gamow i Ralph Alpher su predvideli postojanje ovog zračenja još 1948, ali nisu dobili NN, "

ne zaboravimo i potpisanog u radu Betea, koji je tu da upotpuni niz Alfa Beta Gama
nsarski nsarski 13:21 10.10.2007

Re: Teoretičari vs Eksperimentatori

Pa, recimo, E. Wigner je dobio za svoj doprinost razumevanju simetrija. On nema neko posebno "udarno" otkrice vec citav niz manjih doprinosa. Takve nagrade se retko dodeljuju, ali on je dobio. Zasluzeno, po mom misljenju.
nsarski nsarski 13:23 10.10.2007

Re: Teoretičari vs Eksperimentatori

Bete je dobio Nobela 1967 za nuklearnu fiziku, posebno za razumevanje nuklearnih reakcija u zvezdama.
Epicurus Epicurus 13:24 10.10.2007

Re: Teoretičari vs Eksperimentatori

Hvala za dopunu, izostavlajnje nije bilo namerno
wk wk 16:52 11.10.2007

Re: Teoretičari vs Eksperimentatori

ali su je dobijali i mnogi teoretičari među kojima je spomenuti Einstein

Da, ali su Ajnstajnu dali nagradu za njegovo objasnjenje fotoelektricnog efekta, bas zato sto se on moze eksperimentalno potvrditi, za razliku od teorije relativnosti koju tada nisu mogli eksperimentalno da potvrde.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 19:56 11.10.2007

Re: Teoretičari vs Eksperimentatori

wk
ali su je dobijali i mnogi teoretičari među kojima je spomenuti Einstein

Da, ali su Ajnstajnu dali nagradu za njegovo objasnjenje
fotoelektricnog efekta, bas zato sto se on moze eksperimentalno
potvrditi, za razliku od teorije relativnosti koju tada nisu mogli
eksperimentalno da potvrde.

Nije to bas sasvim tacno. U obrazlozenju Ajnstajnove nagrade se pominje teorija relativnosti koja je do tada - bar specijalna - bila sasvim standardna i nekontroverzna. Nesto drugo je tu u pitanju - sto je fotoelektricni efekat dozivljen kao deo revolucionarne kvantne mehanike kojoj su isle maltene sve nagrade u tom periodu (ili bar sve one koje nisu bile lokalpatriotski svedske) i sto je "kvantni lobi" bio vec tada veoma jak. Sto je ironicno, s obzirom na docnije Ajnstajnovo distanciranje od kvantne slike sveta...
s56a s56a 13:35 10.10.2007

Pravda

Odlican clanak sa pravim timing-om! Naravno vecina kriticnih intelektualaca ce otkriti NN nepravde

Rubbia je bio prvi NN kojeg sam uzivo slusao u sluzbi na Institutu Jozef Stefan u Ljubljani. Nesporno odlican govornik i manager sto nije beznacajno u danasnjim velikim projektima. Nagradu je delio sa saradnikom sto je danas uobicajeno jer je svota presla 1M$. Najbolji primeri slabog tech managmenta su kasnjenje Airbus A380 i CERN LHC. Iskoriscavanje "belog roblja" na doktorskim studijama je tradicionalno!

Drugi moj live Nobelovac je bio Joe Taylor, K1JT, NN 1993 koji je otkrio binarne pulsare. Slusao sam ga 2002 godine u Daytonu na navecoj radioamaterskoj festi kao pozvanog gosta. I sada mi u usima odzvanjaju zvuci zvezda.

Bas u astronimiji je lep primer nepravde oko otkrica pulsara NN 1974 godine kada je preskocena PhD studentkinja!
nsarski nsarski 13:46 10.10.2007

Re: Pravda

Ja sam post-diplomske radio i zavrsio u grupi na cijem je celu bio John Bardeen - jedini dvostruki nobelovac iz fizike. I eksploatacije nije bilo - uglavnom smo se utrkivali ko ve da se zatekne sa njim u WC-u:)) (Cak lupali recke.)
Inace Bardeen je drugog Nobela dobio za objasnjenje super provodljivosti, zajedno sa Kuperom (post-dokom) i Sriferom (post-diplomcem).
Prvog je dobio za otkrice tranzistora. To ces ti ceniti - bez trazistora, vi disk dzokeji ne bi imali radio:)))
s56a s56a 14:52 10.10.2007

Re: Pravda

Ja sam siguran, da ti vise volis Shockley-ja, ko-pronalazaca tranzistora zbog eugenetike Mene brine sto je umro od raka prostate.

Naucni turizam i robovlasnistvo nad doktorantima su poznate endemske pojave. Za mene je stravicno kada su inteligentni ljudi slabog morala. Jedan nas dobar radioamater je odsedeo dvadesetak godina u CA zbog pokusaja ubistva zene radi osiguranja. Ovdasnji biser je bio moj ex-direktor IJS izjavom: Svi Juznjaci su leni! Srecom nije dobio drugi mandat ali je i danas Ambasador Znanosti RSLO i direktor politehnike u Novoj Gorici. Tvoj kolega sa CERN-a

schneetzla schneetzla 13:44 10.10.2007

Knjizevne nepravde

Ponekad se cini da je veci kompliment za pisca da ne dobije Nobelovu nagradu. Evo nekih velikana koji su izostavljeni bez ikakvog razumnog razloga: Borhes, Nabokov, Dzojs, Danilo Kis, Ferenc Juhas, Pesoa, Tolstoj, Kundera, Filip Rot, Dzon Apdajk (mada za njih jos ima nade), Peter Handke (uprkos politickom angazmanu).
Epicurus Epicurus 13:56 10.10.2007

Iskoriscavanje?

A Mecload je dobio deo Nobelove nagrade za medicinu iako je bio samo supervizor nagradjenog Fredericka Bantinga, dok je Charles Best nepravedno izostavljen. Postoji i film o ovom slucaju, mada trenutno ne mogu da se setim imena.
Dusan Milosevic Dusan Milosevic 14:13 10.10.2007

Tesko je reci

sta je pravda a sta nepravda, kada je u pitanju Nobelova nagrada. Nekako mi se cini da je najveca nepravda, globalno, sto je puno onih koji su je zasluzili a nisu je dobili. Za mene je najilustrativniji slucaj Markonija i Tesle. Nobelovu nagradu za fiziku 1909. je dobio Guljelmo Markoni, za otkrice radija, tacnije bezicne telegrafije, iako je principe bezicnog prenosa enegije Tesla demonstrirao jos 1893., a 1900. i patentirao. Tesla je tvrdio da je Markoni u svom eksperimentu (prvi radio prenos preko Atlantika) koristio cak 17 njegovih patenata. Kasnije je patent oduzet Tesli i dodeljen Markoniju, da bi 1943. Vrhovni sud SAD priznao da Markonijev rad nije bio originalan, i vratio vlasnistovo nad patentom Tesli. Tesla je preminuo pre nego sto je odluka suda zvanicno objavljena.

Toliko o nepravdi, a primera pravde je puno. Jedan od mojih omiljenih je Linus Pauling, jedini dobitnik dve NN koje nisu deljene sa drugim laureatima. Jedna od njih je, doduse, za mir, ali svejedno, rec je o jednom od najinspirativnijih naucnika 20. veka.

Zanimljivo je, inace, da su NN dodeljivane i za teorije koje su posle nekog vremena bile dokazane kao pogresne. Na primer, Georg von Békésy (NN 1961. za medicinu).
s56a s56a 15:00 10.10.2007

Re: Tesko je reci

Vi bi verovatno Paulingu dodelili Nobelovu nagradu i za medicinu? Cesto uzimam aspirin, C-vitamin redje

Tesla je bluzio sa prenosom MW ENERGIJE, a Marconi se zadovoljio sa mW informacija. Verovatno je blefirao, da je cuo tri tackice preko Atlantika ali mu krenula karta sa Titanikom.

Elektricna energija se i dalje prenosi zicama. Ima neki Hrvat na MIT koji blefira sa bezicnim prenosom i rezonancijom. Vojska voli takve projekte.


Dusan Milosevic Dusan Milosevic 17:21 10.10.2007

Re: Tesko je reci

s56a
Vi bi verovatno Paulingu dodelili Nobelovu nagradu i za medicinu? Cesto uzimam aspirin, C-vitamin redje Tesla je bluzio sa prenosom MW ENERGIJE, a Marconi se zadovoljio sa mW informacija. Verovatno je blefirao, da je cuo tri tackice preko Atlantika ali mu krenula karta sa Titanikom. Elektricna energija se i dalje prenosi zicama. Ima neki Hrvat na MIT koji blefira sa bezicnim prenosom i rezonancijom. Vojska voli takve projekte.

Nije bitno da li su MW ili pW, bitan je princip. Prenos informacija je, u sirem smislu, prenos energije; druga je stvar sto ta energija nije dovoljna za kuvanje ili peglanje :) GPS signali na povsini zemlje tipicno imaju snagu reda -150 dBW, tj. 0.001 pW, a prijemnici visoke osetljivosti (i do -190 dBW) mogu da ih detektuju cak i u zatvorenom prostoru.

Paulingu ne bih dodelio NN za medicinu, ali obicno uzimam (sumecu) kombinaciju Aspirin/C vit. Covek je ziveo 93 godine i imao cetvoro dece - bice da ipak ima nesto u toj megavitaminskoj teoriji :)
s56a s56a 01:26 11.10.2007

Re: Tesko je reci

Bice da ste vi energeticar po profesiji pa mocno navijate za Teslu! Sto ga ne odbraniste od Dunjice koja ga prepusti Austrijcima

2 MHz -111 dBm Commercial GPS channel - pravilni parametri termickog ssuma. Mozemo oduzeti jos -30 dB za prelazak na dBW. Glavna fora GPS je u DSP, a opet nikako u energiji!

Slazem se oko winning kombinacije Asprin + C. Bolja je od sode bikarbone za mamurkuk

dunjica dunjica 09:17 11.10.2007

Re: Tesko je reci

s56a,

eeej, je l to zbog Kinderstube ;-) ?

Je l sada moram da se pravdam sto se Tesla rodio u Austro-Ugarskoj, a ne ..., bolje da sutim. Radilo se, ako procitas okolne komentare, da se zalazem da naucnici koji su rodjeni u ovim krajevima, ali profesionalno uspjeli u inozemstvu, da nam je dozvoljeno nesto od njihovog sjaja prisvojiti i nazvati ih "nasima".
oort oort 09:27 11.10.2007

Re: Tesko je reci

dunjica
da se zalazem da naucnici koji su rodjeni u ovim krajevima, ali profesionalno uspjeli u inozemstvu, da nam je dozvoljeno nesto od njihovog sjaja prisvojiti i nazvati ih "nasima".

ja sam protiv toga, zvuči mi nemoralno, učenje naroda licemerju. da ovde postoji dobra volja i pozitivno razmišljanje, "vidi ovaj mali je dobar, daj da mu damo koliko možemo sredstava, da mu ne podmećemo nogu, pa kad nas preraste nek ide u CERN ili ameriku" bilo bi u redu. ali ovde će svaka budala sa ćoška koja je izmislila perpetuum mobile ili trisekciju trougla dobiti 3x više publiciteta nego dete koje sa 10 godina kapira integralni račun...
dunjica dunjica 09:40 11.10.2007

Re: Tesko je reci

E, ovo je sad drugi problem, Oort, i svakako vrijedan paznje.

No, sta da radimo s likovima poput npr. nobelovca Preloga, koji je do kraja zivota osjecao privrzenost kraju iz kojeg je potekao? Mozda bi dobar kompromis bila formulacija "nase gore list"?

I sama, kao i mnogi meni znani i neznani, imaju te nedoumice, gdje smo to sve "nasi"? Tamo gdje trenutno zivimo? Gdje nam je dobro, gdje smo priznati i prihvaceni? Gdje smo rodjeni? ... Po meni, ne postoji samo jedan ispravan odgovor. Osim, mozda, svakom kako mu drago.
oort oort 09:50 11.10.2007

Re: Tesko je reci

da, stvar je individualna. ja pojma nemam ni za sebe šta sam. kad me pitaju čiji sam, kažem "mojih prijatelja..."

moj brat od strica je to sjajno formulisao: u kršenici mi piše da sam rođen u sfrj u gradu ivangradu. u diplomi mi piše da sam završio školu u srj. ni sfrj, ni ivangrad, ni srj više ne postoje. katastrofa, nit sam rođen, nit sam završio školu, šta da radim?
s56a s56a 10:37 11.10.2007

Re: Tesko je reci

Dunjice, i Tesla je bio "nase gore list" pa ima muzej u BGD! Meni je simpaticniji Pupin sa zaduzbinom.

Sa tri godine sam lezao u Osijeckoj bolnici ali ne postadoh Nobelovac. Samo magistar i docent, jer imam manje od 100 kG

Ako nastavimo sa zeljama citalaca o NN za knjizevnost, zafalice diska i pored GMR!
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 14:25 10.10.2007

Sjajno!

Dakle, sasvim kako ocekujemo od autora, tj. sjajno! Ali, evo necega o cemu sam svojevremeno raspravljao sa jednom prijateljicom: da li bi - cak i kada ostanemo u okviru fizike, dakle ne racunajuci "nepravde" u drugim oblastima - jaci bio tim velikana koji su Nobela dobili od onog koji nisu (a mogli su)? Hajde, recimo, subjektivno da izdvojimo 11 velicanstvenih u obe grupe:

Nobelov tim:
1. Ajnstajn
2. Dirak
3. Bor (stariji)
4. Hajzenberg
5. C. N. Yang
6. Ken Wilson
7. Schrodinger
8. Landau
9. Feynman
10. Chandrasekhar
11. Bardeen

anti-Nobelov tim:
1. Bolcman
2. Szilard
3. von Neumann
4. Bogoljubov
5. Meitner
6. Edington
7. Openhajmer
8. Erenfest
9. Dyson
10. Habl
11. Zeljdovic

Ko bi pobedio? Imam utisak da vec sama cinjenica da mozemo da govorimo o tome pokazuje u kojoj meri su odluke NK u krajnjoj liniji subjektivne. Nepravde prema citavim oblastima (narocito statistickoj fizici, ali dobrim delom i astrofizici) su ocigledne u istorjatu nagrade, i idu jos korak daljne u odnosu na nepravde prema pojedincima (kojih ima jako mnogo cak i u fizici; pored ovih vec pomenutih, recimo i nedodeljivanje nagrade Georgeu Zweigu, koji je podjednako autor kvark modela koliko i Gel-Man, samo sto je imao "mali" problem da je u to vreme bio student...)
oort oort 14:29 10.10.2007

Re: Sjajno!

daj da kažem par reči u odbranu nk. nije ni njima ljudima lako, fizika je od ajnštajna naovamo eksplodirala, nije to kao nekad trči trči pa njutn, trči trči pa maksvel. ne bih bio tim ljudima u koži kad biraju laureata...
nsarski nsarski 14:45 10.10.2007

Re: Sjajno!

Ha, ha,
ja bih Diraku dao dres sa brojem 9, visok, idealan za centarfora! Bardeen je vise za levog beka.
Salim se, naravno.
Tacno je, ima i u fizici nepravdi, ali sto rece mali oblak dole (oort), nije ni ovima u Svedskoj lako.
oort oort 14:48 10.10.2007

Re: Sjajno!

naravno je nils bor br 1, ajnštajn 6 (zadnji vezni) )
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 15:37 10.10.2007

Re: Sjajno!

oort
naravno je nils bor br 1, ajnštajn 6 (zadnji vezni) )

Tacno je da je Bor odista branio u stvarnom zivotu, ali s obzirom da golmani ipak najmanje trce, onda sam stavio Ajnstajna - on je bas mrzeo sport i vecinu drugih fizickih aktivnosti... ;o)

Uzgred, ono sto je izgleda izvesno jeste da Nobel deluje blagotvorno na dusevno zdravlje - cini mi se da se nijedan dobitnik, recimo, nije ubio (da li je to tacno za sve oblasti u kojima se nagrada dodeljuje? Moglo bi da bude tema zanimljive psiholosko-istorijske studije), sto nije slucaj sa velikim ne-dobitnicima (Bolcman, Erenfest,...).
s56a s56a 15:58 10.10.2007

Re: Sjajno!

Dosta je Nobelovaca iz fizike kasnije zabluzilo u druge sfere bas kao i nas dragi autor Beautyful minds!
fixer fixer 15:03 10.10.2007

da sam ja neetko:.

da sam ja neetko:
svim majkama bih izbrisao boore,
učinio da sinovi ih voole..
nebi ti meni svakog dana
po ovoj kišurini išla sama
po zelenom vencu goredole
tražeć paprike od onog istog, tvog..
jaaa bi ti ih
već probrane
kačio na kvaku
već ispečene
i oljuštene..
ne treba mi oskara ni nobel
meni trebaš ti
&ajvaara:
svakog dana oko pola tri




ček ček, na šta se ono ona beše vabi:


Tarkovski Tarkovski 15:43 10.10.2007

Re: Blog


Koja je vasa novelovska pravda/nepravda?

Dobro napisano ali jedna ispravka.

Najveca nepravda je sto mediji i vecina populacije stavljaju barabar ostale Nobelove nagrade sa Nagradom Svedske banke za ekonomiju u cast Alfreda Nobela.

Ova nagrade Svedske banke je doneta kasnije, ne postuje Nobelov testament, a tesko mi je da i stavim ekonomiju u sferu poredjenja sa prirodnim naukama.

Dakle, nema Nobelove nagrade za ekonomiju (sasvim zasluzeno) osim u glavama neobavestenih; ali kao i uvek i u ovom slucaju Svedske banke para vrti gde burgija nece.

s56a s56a 16:01 10.10.2007

Re: Blog

Jos gore je kada se ekonomija proglasava kraljicom znanosti!

U dezeli vrvi od pravnika i ekonomista, nema tehnicara.
nsarski nsarski 16:06 10.10.2007

Re: Blog

Hahaha,
sve poglavice, nigde Indijanaca!
s56a s56a 01:28 11.10.2007

Re: Blog

nsarski
Hahaha,sve poglavice, nigde Indijanaca!

Tako je i u nasoj profi vojsci - svi generali, nema dovoljno vojnika! I sve to postadose za nedelju dana bojevanja...
Luigi Luigi 16:24 10.10.2007

Interesantna anegdota o Inzulinu

1923 Nobelovu nagradu za Medicinu su dobili Dr Frederick Banting i JJR MacLeod za otkrice Inzulina u ljeto 1921. Tu nista ne bi bilo cudno, da citavo ljeto 1921 JJR MacLeod nije proveo na krstarenju, prepustivsi svoj laboratorij mladom doktoru Bantingu (1921 mu je bilo 30) i jos mladjem svom studentu Charlesu Bestu (22god) zajedno sa 10 pasa da vrse pokuse na njima.
U samom izloliranju i preciscavanju supstance koja je psima sa izvadjenim pankreasom snizavala nivo secera u krvi im je pomogao biokemicar James Collip kojem je tada bilo 29 godina.
Kad se MacLeod vratio sa krstarenja u jesen 1921, insulin je vec bio preciscen i isproban na ljudima oboljelim od dijabetesa, a 1923 je za to dobio nobelovu nagradu (buduci da je Best u vrijeme otkrica bio jos samo student).
Ljut sto su izostavili Besta, Bating je s njim podijelio lovu koju je dobio za nagradu.
I MacLeod nije bio los u dusi, buduci da je on svoj dio nagrade podijelio sa Collipom.

Najinteresantniji dio price meni je taj da je tog ljeta kao praktikant u njihovom laboratoriju, radio klinac od 15 godina, rodjen u Berlinu, ciji otac je bio ruski kemicar koji je zavrsio studije u Berlinu i tamo ostao zivjeti. Taj klinac je 1945 zajedno sa Alexandrom Flemingom dobio Nobelovu nagradu za otkrice Penicilina.

Kad covjek to ima u sebi, onda jednostavno ima.
A njih cetvorica zajedno u vrijeme otkrica izulina su imali 95 godina.
giger giger 17:35 10.10.2007

"Monty Nobel"

Posle nominacije Ahtisarija za Nobelovu nagradu za mir... Ejjjjj!!!! Istu mozemo slobodno ugasiti...


A danas sam video i ovogodisnje kandidate, jos je bolja lista nego prosle godine:
1. Opet Ahtisari (Opet Kosovo, nisam znao da ovo moze... Daj da nominujemo ponovo Ivu sa istim delom...)
2. Ban Ki Mun (Nisam uopste shvatio zasto nominuju coveka, samo su nabrojali neke stvari tipa nuklearnih centrala(valjda u Iranu), terorizam i slicnu baljezgariju...)
3. Oprah Winfrey (valjda sam zeni dobro napisao ime, nominovana je zato sto... nemam pojma, zato sto je "dobra". Otvorila neku skolicu za devojcice iz Afrike...)

Mislim da je bilo jos likova.... Osecao sam se kao da gledam Monti Pajtona u najboljim danima :)
dunjica dunjica 17:37 10.10.2007

Alternativna Nobelova nagrada

nema nikakve veze s Nobelom i NK, nego je pod tim imenom u javnosti znana The Right Livelihood Award, utemeljena 1980. za podrucja zastite okolisa, zastite ljudskih prava, mira, obrazovanja i odrzivog razvoja. Dodjeljuje se svake godine u svedskom parlamentu i novcani iznos je nesto preko 300 000 US$, koje laureati dijele medju sobom.

Vazno je napomenuti da i medju njenim laureatima ima "nasih". 1998. su Nagradu dobile Vesna Terselic, jedna od osnivaca Anti-ratne kampanje iz Zagreba i Katarina Kruhonja iz osjeckog Centra za mir, nenasilje i ljudska prava. (Hm, izgleda da osjecka klima u nasim krajevima najvise pogoduje razvoju nobelovaca i alter-nobelovaca ;-) )
v.stojkovic v.stojkovic 18:18 10.10.2007

HOKINGU NOBELOVA NAGRADA ZA KNJIŽEVNOST

Realno je pretpostaviti da če S. Hoking iduće godine konkurisati za NN za književnost. Upravo piše roman zajedno sa ćerkom. Roman je za decu, a glavni lik u tom romanu je Kosmos. Hoking je do sada pisao romane za odrasle, sam i to iz fizike. Nije mu baš išlo, kad je reč o NN. Videćemo kako će proći iz književnosti, nadajmo se da mu ćerka ima bujniju maštu. Time će i izvesna nepravda bila ispravljena: Teoretičari (romanopisci) vs Eksperimentatori .
angie angie 19:53 10.10.2007

Re: HOKINGU NOBELOVA NAGRADA ZA KNJIŽEVNOST

I meni bi se dopalo da je dobije, mada bi u tom sluchaju imala ukus kao kada nekog glumca zaobidje Oskar za fenomenalnu ulogu, pa mu posle daju za zivotno delo.
nsarski nsarski 19:58 10.10.2007

Re: HOKINGU NOBELOVA NAGRADA ZA KNJIŽEVNOS

Pa, to ti je kao sto Cercil nije mogao da dobije nagradu za mir (!!??), pa su mu dali za knjizevnost.
angie angie 20:13 10.10.2007

Re: HOKINGU NOBELOVA NAGRADA ZA KNJIŽEVNOS

:)))))
Radojicic Radojicic 19:00 10.10.2007

...

Da nije bilo ovog, Nobelova nagrada bi se dodeljivala u svecanoj sali osvetljenoj svecama

oort oort 19:06 10.10.2007

Re: ...

onaj što je hranio golubove a omiljena hrana mu je bila pečeni golub? ))
blue blue 19:20 10.10.2007

Re: ...

pod svecama, indeed !

a nominaciju za nagradu iz naslova je odbio, zato sto je za istu bio predlozen zajedno sa lopuzom Markonijem..
Ne, ne.. nema te nagrade koja bi ispravno vrednovala njegovo delo..
I danas, da je ziv.. I DALJE BI BIO ISPRED SVOG VREMENA...
Genije rodjen na razmedji dva dana ciji dolazak je i nebo pozdravilo munjama.
Genije.
bas kao sto je to na neki nacin bio i jedan od njegovih retkih prijatelja:
Samuel Langhorne Clemens bolje znan kao Mark Twain (ziveo izmedju dva prolaska Halejeve komete)
A Mark je medju prvima uslikan x zracima i to bas u Teslinoj laboratoriji.. mnogo pre nego sto je Röntgen....
aaaaa, svet je pun nepravdi !

Radojicic Radojicic 19:40 10.10.2007

Re: ...

Ma to je izasao clanak u NYT da su Tesla i Edison dobili Nobelovu, a onda vise niko nikad nije objasnio sta se desilo.
A danas se u New yorku placa struja Con Edisonu koji je u dok je gurao svoj DC, tu dole u gradu spaljivao zivotinje na Teslinom ACju, da bi pokazao kako je Teslina struja stetna.

Ma mislim dziberi i lopuze na sve strane kao sto je bio i Nobel. O magarcu Markoniju i da ne pricam.
Teslu su "sklonili" bankari i investitori kada su shvatili da ovaj radi na tome da energija bude slobodna za svakoga i u tom slucaju bi ostali bez kinte
blue blue 19:54 10.10.2007

Re: ...

neka.. nema veze..
sva ta priznanja, lova, nagrade koje nije dobio, ne cine ga manjim.
verujem da se mnogi priznati velikani duboko u sebi osecaju vrrrlo malima kad pomisle na Teslu.

a.. to sto se povlacio i prepustao smradovima slavu (i stosta jos)...
pa, nije mogao protiv sebe.. bio je osetljiv na Prljavstinu. svake vrste.
Radojicic Radojicic 20:17 10.10.2007

Re: ...

"Science is but a perversion of itself unless it has as its ultimate goal the betterment of humanity."

“Let the future tell the truth, and evaluate each one according to his work and accomplishments. The present is theirs; the future, for which I have really worked, is mine.”

“The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane.”
oort oort 20:21 10.10.2007

Re: ...

molim vas, ostavite Teslu da počiva na miru. toliko mu dugujemo za taj trofazni motor. dovoljno i od njega i od nas.
ivana23 ivana23 20:25 10.10.2007

Re: ...

blue
neka.. nema veze..sva ta priznanja, lova, nagrade koje nije dobio, ne cine ga manjim.verujem da se mnogi priznati velikani duboko u sebi osecaju vrrrlo malima kad pomisle na Teslu.a.. to sto se povlacio i prepustao smradovima slavu (i stosta jos)... pa, nije mogao protiv sebe.. bio je osetljiv na Prljavstinu. svake vrste.

I bisere (one prave, iz skoljki).
nsarski nsarski 20:45 10.10.2007

Re: ...

Mislim da je ovo posebna tema: o tome kako ljudi plasiraju i prodaju svoj rad.
Nazalost, i to je faktor koji treba uzeti u obzir kad se procenjuje necije dostignuce. Za primer, Frojd je bio razgranao citavu mrezu kojom je popularizovao svoje teorije, bio je prilicno sujetan (sa nekoliko saradnika se ozbiljno zakacio), sa osnovnim ciljem da stekne slavu.
Tesla je bio idealista, a ziveo je medju prilicno okrutnim i sposobnim biznismenima - i takvi kao on redovno lose prolaze. Slicnu sudbinu je imala i Rosalind Franklin (s tim sto je ona jos bila i zensko u vreme kad se od zena nije ocekivala pamet). I takvih primera ima mnogo.
Danasnja nauka je, s jedne strane, slicna nauci kakva se radila vekovima, ali, s druge, i jedna vrsta biznisa. Ne vredi imati dobru ideju ako nemate finansijera ko ce tu ideju podrzati. Znaci, treba privuci novac, dobiti grantove, ubediti one koji imaju sredstva da je to i njihova korist ako uloze u vase ideje, itd.
Ljudi u "akademiji" su najcesce losi trgovci. Dajte im dovoljno kafe i opreme koja im je potrebna, i oni ce raditi bez daljih stimulansa, a najveci broj nece mnogo pitati ko ima koristi od tog rada. To je i dobro i lose.
Recimo, Grigorij Perelman nije cak ni otisao da podigne ovogodisnjui nagradu koju je dobio za resenje Poenkareove hipoteze, i cak je prestao da se pojavljuje na Steklovu. Iscezao covek u svom znanju.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana