Ljudska prava

Gospođo iz sobe 204, ja vam više ne praštam

dali76 RSS / 16.06.2009. u 23:05

Iako je prošlo podosta vremena pamtim to kao da je bilo danas.... Tražim učionu 204. Znam da je tu negdje. Brojke na malim učionama ipak nisu toliko male, a moj nos ipak nije toliko velik, pa mogu dovoljno da se približim; aha evo room 204.
Žena srednjih godina sjedi za stolom koji je okupirao maltene cijelu učionicu, dok je sa lijeve strane dovoljno mjesta da se stoji ispred table koja je zauzela cijelu jednu stranu zida.
Hy! How are you?
Dobro, hvala.
Ti si zakazao da trebaš pomoć oko engleskog?, upita žena skidajući naočale i zatvarajući knjigu ispred sebe.
Da, imam neki papir da predam pa treba mi vaša pomoć oko gramatike.
Ovi dopunski časovi "jedan na jedan " odista su super stvar koju mnogi koledži u Americi praktikuju.
Obično ovi ljudi , kad se radi oko eseja , pregledaju zajedno sa vama prvu stranu ili dvije , a vi poslje dovršite svoj rad samostalno.
OK, daj da pogledamo papir, reče žena pomerajući svoju torbu i knjigu u stranu.
Izvadio sami fasciklu iz torbe i stavio je na stol, te sjeo sa druge strane ćoška stola al' opet dovoljno blizu.
Evo ovo je papir.
Sa 12 stranica kucanog teksta nije bio baš omanji rad ,ali znao sam da ćemo pregledati samo prvu stranicu, eventualno dvije.
Hajde čitaj, pa da vidimo greške, ako ih ima.
Izvinite, osoba sam sa oštećenim vidom . Nažalost ne mogu čitati tekst ovako sa papira. Ako nije problem vi čitajte.
Nisam ni uspio dovršiti ovu zadnju rečenicu.
Pa ako ti ne možeš čitati , ja ti ne mogu pomoći,odbrusi mi gospođa. Ali gospođo, nije to što neću, već jednostavno ne vidim i onda sam odjednom zaćutao ne završivši ni sam vlastitu rečenicu. Nastala je tišina.
Ovo je soba 204 zar ne?, upitah.
Da, odgovori ona pomalo zbunjena.
Možete mi reći vaše ime i prezime?
Čekaj, stani. Kako se zoveš?
Dalibor.
Evo čitaću Dalibore, hajde sjedi.
Neka hvala gospođo, nije potrebno. Samo mi recite vaše ime i prezime.
E , evo vidi i ja nosim naočale i ja ne vidim dobro, govorila je pokazujući mi naočale na stolu.
Dobro,ipak ću morati otići gore na sprat da saznam kako se zovete, rekoh i uzeh svoju torbu i fasciklu sa esejom.
Nisam je više želio slušati i zatvorivši vrata za sobom, krenuo sam prema stepeništu koje je vodilo na drugi sprat.
Dalibor, how are you?
Pred vratima kancelarije mog savetnika presrela me Jesica, djevojka koja mi je čitala testove, ako nisu bili na kompjuteru.
Prilično loše Jesica, odgovorih. Je li Ms Holland tu?
Sad ću je pozvati. Uđi . Šta se dogodilo? Ma, htio bih porazgovarati sa njom.
Nakon par minuta sjedio sam u ofisu i pričao šta mi se desilo.
Čekaj, Dalibor . Rekao si joj da si legally blind i da ne vidiš čitati? , pitala me Ms Holland.
Jesam.
OK, ništa ne brini. Sačekaj tu, idem da provjerim na rasporedu ko je danas tutor za room204 i da donesem formular koji ćeš potpisati.
Jesica je sjedila u istoj kancelariji samo za drugim stolom.
Ta zena bi mogla da izgubi svoj posao.
Misliš, odgovorih i po prvi put me popustio bijes i ogorcenje koje sam sve do tad osjećao.
Diskriminacija nije mala stvar. Ovdje su osjetljivi na takve stvari .
Po prvi put počeo sam da razmišljam drugačije.
Hm, ne bih volio da izgubi posao radi mene. Doduše, ovo sam rekao u sebi.
Ms. Holland se nije vraćala.
Znaš Jesica nema veze ovaj put. Reci Ms. Holland kad se vrati da sam se predomislio. Zgrabio sam svoju torbu i izašao van.
Na momente sam bio bjesan . Na momente sam se pitao mogu li ja sve ovo. Znam da mogu i došlo mi da se vratim gore na sprat, da potpišem taj formular,al' ipak nisam. Nije ona vredna toga.
Iduće srede moj profesor engleskog me presreo u hodniku.
Dalibor imaš li par minuta, želio bih popričati sa tobom.
Naravno.
Krenuli smo prema njegovoj učioni. Otključao je vrata i krenuo prema svom stolu. Trebao si potpisati onaj formular, rekao je ne okrenuvši se prema meni. Pomalo sam se iznenadio odkud zna. Ništa nisam govorio. Došao sam do njegovog stola i oslonio se na klupu ispred.
Znaš, takvih ljudi će uvijek biti. Sretat ćeš ih još u životu i nažalost eto ovdje u skoli ih ima .
Nemoj im praštati. Ne zbog sebe, jer ti si tvrdoglav momak. Pravi Rus.
Ma nisam Rus profesore ,odgovorih sa osmijehom.
Znam, znam , ali pričaš ko Rus, odgovori on, sad već sa osmijehom na licu. I i vi Srbi ste "tough guys".
Nego slušaj. Ponovo mu nestade osmijeh sa lica.
Dalibor ne praštaj im radi onih koje bi ovakve stvari pokolebale i zbog onih koji bi sami sebi rekli da ne mogu i odustali od tog puta kojim ti ideš.
Profesor je bio u pravu. Tokom mog školovanja još sam dva puta imao slučaj manje više otvorene diskriminacije i poslušao sam ga. Više im praštao nisam.

Niti zakonski okviri, pa ni edukacija ne mogu stvoriti savršeno društvo. Ne zbog toga što zakoni i edukacija nisu dovoljno dobri, već zbog toga što savršeno društvo jednostavno ne postoji. Ko od nas za sebe može reći da je savršen? Sa druge strane pred svakim od nas je prostor da postane bolji čovjek.
Zakoni i edukacija imaju baš tu svrhu da nas učine boljim ljudima i da naše društvo postane bolje.
Nije najveći problem osobe sa hendikepom taj hendikep, već odnos tog drustva prema takvim ljudima.
Stoga inkluzija o kojoj smo nedavno diskutovali jeste važna upravo za taj odnos društva. Ne samo da bi se klinci i klinceze s nekim hendikepom osjećali kao članovi društva već da bi razbili predrasude i strahove upravo onih koji nose taj nevidljivi hendikep, koji se ogleda u tim istim strahovima i stereotipima.
Sa odraslim i obrazovanim ljudima koji imaju diskriminatorski odnos ja ne želim razgovarati, niti mi je potrebna njihova podrška. Za njih i zbog njih treba donositi zakone. Za klince i klinceze koji jesu naša budućnost treba uložiti što više truda i volje u edukaciju kako bi sutra imali bolje društvo.
Savršenog znamo da nema ,al' za bolje se vredi boriti.



Komentari (56)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Blade Runner Blade Runner 23:24 16.06.2009

Otvorenu i ociglednu diskriminaciju

treba odmah napasti. Verovatno ni ja ne bih potpisao formular "na prvu loptu". "Necu da izgubi posao zbog mene". Tako smo odrasli i vaspitavani. Posle odredjenog broja godina provedenih u Kanadi, zakljucio sam da bi vecina ljudi odraslih ovde reagovala odmah i da su verovatno u pravu, jer je za neke ljude to jedini nacin da se primoraju na postovanje zakona.
dali76 dali76 23:39 16.06.2009

Re: Otvorenu i ociglednu diskriminaciju

ja im blade vise ne prastam.
libkonz libkonz 23:28 16.06.2009

Slažem se

Dobro si to rekao Dali. Strahovi i stereotipi su svuda oko nas. Egocentričnost je jedna od glavnih odlika srpskog društva danas. Zbog toga nije dovoljno doneti zakone, oni se moraju i sprovoditi.
dali76 dali76 23:42 16.06.2009

Re: Slažem se

ej kad mi kazu "e ovo je ipak Srbija",il neki drugi izvrnuti izgovor,svatam da su specijalne skole i te kako potrebne ; za dopunsku naobrazbu . Pa ko to ne prodje nek se bavi uzgojom pilica.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 00:25 17.06.2009

Re: Slažem se

Zbog toga nije dovoljno doneti zakone, oni se moraju i sprovoditi.

bas tako. nisu zakoni problem u srbiji vec njihovo nesprovodjenje.
ja bih potpisala, odmah. za primer...tako sam bila prijavila med sestru koja je otisla 3 sata ranije s posla te nisam dobila terapiju...

ps. ako nije tajna (i ako je ok da pitam, imam utisak da nije ali ne mogu ne pitam...), kako pisete blog, tj, kako citate komenare? hvala i izvinjavam se na pitanju, vrlo me je blam ali ne mogu da se suzdrzim
dali76 dali76 00:46 17.06.2009

Re: Slažem se

Hej Bebo naravno da je sasvim u redu pitati to.
Odgovor je “screen reader jaws”. Pisao sam o tom u decembru prosle godine pa ako imas vremena evo prica .
hogubadagri hogubadagri 01:14 17.06.2009

Re: Slažem se

"Nije najveći problem osobe sa hendikepom taj hendikep, već odnos tog drustva prema takvim ljudima."

amin
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 01:56 17.06.2009

Re: Slažem se

hey! ne mogu tamo da komentarisem ali bas je super prica! steta za cirilicu i za poteskoce oko srpskog. mozda bi nas maksa83 mogao da napravi neki dil sa ovdasnjim velikim srbima pa da napravi verziju programa koji cita srpski na cirilici i to sve naravno posle prodate rusima, hehe.
znaci li to i da ne mozes da citas smajlije? slike? youtube (bar da slusas)?
dali76 dali76 02:20 17.06.2009

Re: Slažem se

Pa Cekam novu verziju JAWS koja ce nadam se moci citati smajlice I ostale zezalice sto bi mi pomoglo.
Ah imali smo raspravu o tome i dobio sam neke korisne savjete od Makse i Dragoljuba….
Mislim da postoji posebna verzija citaca ekrana za srpski. Nadam se da ce uskoro jaws ubaciti I taj segment.
Mada iskreno nije neka frka; Za one tekstove koji me bas zintrigiraju a na cirilici su uvecam slova I hvala bogu mal mi je nos pa se priblizim monitoru.
PS
Slicice vidim ,youtube slusam ; znam sad sam te tek zbunio al sta cu…

BebaOdLonchara BebaOdLonchara 02:31 17.06.2009

Re: Slažem se

Slicice vidim ,youtube slusam ; znam sad sam te tek zbunio al sta cu…

hehe, ne dam se ja lako zbuniti (tu sad stoji onaj smajli koji ti sheretski namiguje i posle njega drugi, koji se smeje i daje ti cvet).
grozdje grozdje 12:01 17.06.2009

Re: Slažem se

O Dali bas me obradovala tvoja decembarska prica! Ti si pravi lav!
dali76 dali76 15:09 17.06.2009

Re: Slažem se

Hvala!! Hm, mada zakasnio sam par sati. Tj da sam e rodio samo par sati ranije bio bi lav!! onaj horoskopski.
ivana23 ivana23 23:50 16.06.2009

Trud urodi plodom...

ako ima volje i ljubavi.



Helen Keler
dali76 dali76 00:00 17.06.2009

Re: Trud urodi plodom...

Ivana neizmjerno ti hvala za ovaj link.
ivana23 ivana23 00:04 17.06.2009

Re: Trud urodi plodom...

dali76
Ivana neizmjerno ti hvala za ovaj link.

vladimir petrovic vladimir petrovic 13:21 17.06.2009

Re: Trud urodi plodom...

Ivana
...ako ima volje i ljubavi.

Dobar link.

Sećam se da sam negde pročitao kako je i patrijarh Pavle nekom prilikom pisao, sa puno ljubavi i saosećanja (i naravno, vere u Boga) o fenomenu Helene Keler.
dali76 dali76 15:14 17.06.2009

Re: Trud urodi plodom...

I ja sam se odusevio kad sam cuo za ovu rabru zenu.Takve price jednostavno budu inspiracija da sagledamo koliko uistinu mozemo.
natasavb natasavb 21:05 17.06.2009

Re: Trud urodi plodom...

O Helen Keler je i film snimljen.Bila sam fascinirana kad sam ga gledala i to je bila jos jedna od stvari koja je dosla do mene u trenutku kada mi se cinilo da nemam snage da guram dalje, kao i knjiga " Sa rukama ili bez njih". To je autobiografija Lene Klingval, koja je rodjena bez obe ruke i sa jednom nogom dosta kracom od druge, a koja je odrasla u osobu punu duha i volje za zivotom. Koliko sam odusevljena bila njom i njenom snagom, toliko isto sam bila odusevljena i njenim roditeljima koji su odbili da se prepuste njenom teskom stanju i ohrabivali je u svemu sto je radila.
Neke stvari pronadju put do nas, bas nekako u pravo vreme.


loader loader 00:43 17.06.2009

Kazna u Srba za pušenje u ordinaciji

Nedavno sam sa jednim poznanikom razgovarao na temu, kad će u Srbiji zaista biti sprovedena zabrana (ili kažnjavanje) pušenja po kancelarijama, recimo. Napravismo mi u priči veoma opsežnu sociološko-mentalitetnu studiju našeg srbijanskog društva. Uz pesimističan zaključak.

Pitate se kakve to veze ima sa postom?

Kaže mi taj poznanik da mu je u kancelariji na poslu neizdržljivo i da zbog dima često mora da izađe u hodnik, ili van zgrade. Uzdisao je, žalio se kako ga kolege ne fermaju nakon njegovih primedbi da bi mogli da ulagane malo sa dimljenjem... - ali ni jednom nije bio ni blizu da pomene kako bi možda otišao i prijavio nadležnim službama, inspekcijama, ili ko je već za takve slučajeve nadležan.
dali76 dali76 01:09 17.06.2009

Re: Kazna u Srba za pušenje u ordinaciji

Ima I te kakve veze sa postom.
Kad su jos prije par godina donjeli zakon o zabrani pusenja na svim javnim mjestima u NY ukljujuci I kafice, ovdje u Teksasu se pricalo da je ovo ipak jug ,sto god da to znacilo , I da ipak nema sanse da to uvedu ovdje.
Bit ce uskoro dve godine odkako je pusenje zabranjeno u zoni grada Houstona.
U Pakracu (hr) gdje sam rodjen pusenje je zabranjeno na svim javnim jestima od 6 maja ove godine.
Vlasnici kafica su se zalili ali inspekcija,koliko ja cujem je beskompromisna, tako da su dva kafica zatvorena.
Ako nema kontrole onda nema ni zakona.
Zakonski okviri daju mi sansu da se borim za svoja prava.Ako pak ja cutim nece mi doci drugi I boriti se za mene.

mariopan mariopan 09:55 17.06.2009

Re: Kazna u Srba za pušenje u ordinaciji

Potpuno si u pravu.

U tome kako si postupio, da li si prijavio ruzan postupak, da li ce ta osoba snositi neke posledice ( zasluzeno), ogledaju se neki drugi mladi ljudi koji idu iza tebe, koji ce mozda odustati od toga da se dalje skoluju sto bi bilo strasno.

Dobro kazes da nema idealnog drustva, ali ako svi oprastamo, ako se ne sprovode zakoni koji su doneti da se sve to spreci, pre svega, a ako ne moze da se sve spreci onda bar da se kaznjava, ako se to ne prijavljuje, onda se i taj zakon potkopava i cini se nemerljiva steta nekome ko ce sutra da bude u toj situaciji.

Divno pises, veliki pozdrav
dali76 dali76 15:16 17.06.2009

Re: Kazna u Srba za pušenje u ordinaciji

Hvala Mariopan sto si ovdje.
natasavb natasavb 09:54 17.06.2009

Diskriminacija na blogu

Eto svi se ovde slozise da treba otvoreno osuditi diskriminaciju. Vecina blogera pada u zucne rasprave kad se pomene neki slucaj diskriminacije tamo negde, a pre neki dan se to desilo ovde na nasem blogu, gde je jedan od nas blogera bio direktno vredjan i diskrimisan i jako malo ljudi je reagovalo.
Na mom blogu o inkluziji je Malasneki bila vredjana od jedne blogerke, posle cega sam je ja pozvala da se izvini. Ona ne da to nije ucinila , nego je i kod nje na blogu nastavila sa vredjanjem.
Posle toga se izjasnila za inkluziju !
Meni sve to jako lici na onu direktorku koju sam pominjala u jednom komentaru, a koja je posle odbijanja da decaka sa autizmom primi u redovno predskolsko , rekla : " A sad zurim na seminar o inkluziji ".
E pa eto, jesmo protiv diskrimnacije, ali kad nam se pred ocima desava, pravicemo se da je nismo videli.
Tuzno.
shumska shumska 10:12 17.06.2009

Re: Diskriminacija na blogu

po prvi put u životu sam se upitala:pa, čekaj, ko su ljudi od kojih je dobila silne preporuke? za bezobrazluk ih je dobila?!
(ma, i ja se svašta pitam....)
bocvena bocvena 10:49 17.06.2009

Re: Diskriminacija na blogu

Dalijev post i Natašin komentar me je naterao da shvatim kako je naše nereagovanje na elkrisin komentar upućen malojsneki, pogrešno, koliko god ona posle bila za inkluziju. Ako ništa drugo, dovodi u pitanje njene dobre namere. I ne sme ni da se omakne defektologu, ni u žaru rasprave.
U stvari, jako mi je žao što se ova bitna tema pretvorila u sukob , a strane uopšte nisu suprotstavljene.

Meni je lako da budem puna razumevanja, ali dali, malasneki, aleksa i drugi svakodnevno na svojoj koži osećaju nekog iz sobe 204. Zato im verujem kada kažu da je dosta.
cassiopeia cassiopeia 11:05 17.06.2009

Re: Diskriminacija na blogu

Nekada olako prelazimo preko nečijeg bezobrazluka, jer ne znam kako bih drugačije okarakterisala komentar upućen Malojsneki. I krivo mi je što nisam odreagovala jer od nas počinju promene.
Teško da će ijedan zakon neljude učiniti ljudima, ali znam da će zakon stvoriti okvir koji će nam omogućiti da osobe koje na bilo koji način diskriminišu drugačijost adekvatno kazni.

I setih se ove pesme...

Kada su nacisti došli po komuniste,
ja sam ćutao;
jer nisam bio komunista.

Kada su zatvorili socijaldemokrate,
ja sam ćutao;
jer nisam bio socijaldemokrata.

Kada su došli po sindikalce,
ja se nisam pobunio;
jer nisam bio sindikalac.

Kada su došli po mene,
nije preostao niko da se pobuni.


ines08 ines08 12:49 17.06.2009

Re: Diskriminacija na blogu

bocvena
Meni je lako da budem puna razumevanja, ali dali, malasneki, aleksa i drugi svakodnevno na svojoj koži osećaju nekog iz sobe 204. Zato im verujem kada kažu da je dosta.

Mnogo puta ne odreagujem na pravi način, pravdajući se pred sobom da je takvim osobama najveća kazna to što su takve kakve jesu. Osoba bez empatije, koja vređa i ponižava, koja neće da se zamisli nad sobom i da koriguje svoje greške, ne može biti ispunjena, zadovoljna i srećna.
Međutim, to nije dovoljno. Treba da budu kažnjene, sve te takve osobe, treba da izgube posao ako ga ne rade kako valja, treba da odgovaraju za svoje postupke - delanje ili nedelanje. Jer, toliko je ljudi koji čekaju na posao, koji bi ga radili i savesno i odgovorno, posebno u ova vremena i u ovoj Srbiji, ma kako je pojedini doživljavali.
Verujem da tebi Dali, Natasi, Maloj Sneki i J.bre uopšte nije bilo lako da se izborite sa svim tim gospođama iz sobe 204 i postignete to što ste postigli. Mi ostali, ako ništa drugo, nećemo im više praštati.
dali76 dali76 15:30 17.06.2009

Re: Diskriminacija na blogu

Ovaj moj blog sam djelom i napisao inspirisan onim o cemu vi pisete.
Iz petnih zila sam ponavljao da sukoba ustvari nema, da nema “dve strane” I pozivao na osudu onakvog ponasanja.
Ja znam da niko nije savrsen, evo ja prvi, ali imamo toliko prostora biti bolji ljudi.
Ljudski je gresiti, ali je ljudski I priznati gresku I izvinuti se.
Zao mi je sto tog bilo nije, al ja im vise prastati necu nit cutati.

d_sandic d_sandic 12:37 17.06.2009

Stari

Kretena je uvek bilo i biće. Ali ta činjenica ne znači da im trebamo gledati kroz prste.
dali76 dali76 15:38 17.06.2009

Re: Stari

ja stari moj ne samo da im necu gledati kroz prste vec se truditi da se zakon primenjuje pa da dobiju po prstima.
vladimir petrovic vladimir petrovic 13:26 17.06.2009

Ne treba uvek praštati

Dali, lepo si sve ispričao.

Iako je hrišćanski praštiti, što znači i otrpeti uvrede, nije trebalo da se kolebaš. Trebalo je da damu iz sobe 204 odmah prijaviš, baš zato da - izgubi posao. Jer ona nije za taj posao.
dali76 dali76 19:59 17.06.2009

Re: Ne treba uvek praštati

u pravu si Vladimire; za neke stvari u zivotu jednostavno ne ozemo prastati.Mislim i to prastanje ,u religioznom smislu,je nesto opet sasvim drugo.
Biljana 77 Biljana 77 13:46 17.06.2009

Pametnom dosta i jednom reći

Nekad na jednom od blogova bloger nsarski dao je primer za najčešći oblik imanja predrasuda i diskriminisanja drugih koji se kolokvijalno zove: neki od mojih najboljih prijatelja su ...., ali .. Ovde blogeri po volji mogu da ubace crnce, verske ili nacionalne manjine, ljude sa hendikepom i sve one predrasude koje se o njima mogu čuti... Npr. jedan od mojih najboljih prijatelja je paralizovan, ali je zahvaljući tome dobio dobar posao. Na ovaj način osoba se navodno ograđuje od diskriminativnog ponašanja jer ima prijatelja u diskriminisanoj grupi, ali drugim delom komentara izražava najgoru diskriminaciju i uvredu. Ono što je neosporna činjenica je da na svaki oblik diskriminacije treba odmah reagovati. Bilo da se odnosi na nas same, ili na nekog drugog. (Počnite od toga što ćete glasno negodovati kada niko neće da ustane u prevozu Romkinji sa malim detetom, npr.) Neosporno je i to da nijedan zakon neće nikoga učiniti boljom osobom, ali je može naterati da na svom poslu ili bilo gde u javnom životu ne sme nikoga da diskriminiše ili uvredi bez posledica. Na blogu, gde smo svi manje više sakriveni iza svojih nickova, to je malo teže.

Biljana Filipović Nešić
dali76 dali76 15:33 17.06.2009

Re: Pametnom dosta i jednom reći

Hvala Biljana i sve sto mogu reci jeste :
potpisujem.
Dalibor Torbica
malasneki malasneki 14:44 17.06.2009

Zasto se ne mirim

Evo zasto se ne mirim sa diskriminacijom.

Kako vec pisah, sa 6,5 godina sam odvojena od porodice, samo zato sto sam se morala skolovati, i nikada necu zaboraviti samar koji sam dobila od majke kada je pokusala da smiri moj histericni plac sto necu da ostanem u toj skoli nakon jednog od raspusta kao i njenje reci “mislis da je meni lako ostaviti te ovde, ali moras ici u skolu.”. Pored mojih bilo je suza ostalih clanova porodice, roditelja, sestre i brata.

Onda sam se nekako navikla na sve to, i dodjoh do fakulteta. Sada sam bila sa roditeljima, ali je fakultet imao arhitektonske barijere. Odem kod tadasnjeg dekana, kazem mu da zelim studirati pod istim uslovima kao i ostali studenti i da ne zelim da me portir gleda popreko kad ga zamolim da me popne preko par stepenika dok mi pigovara kako "to nije njegov posao, ali eto, on ce to uraditi iz covecnosti", dekan mi kaze kako bi rampa ruzila izgled zgrade.

Svakodnevno me vozi opet posebna sluzba GSP-a gde od nekih vozca moram da trpim bahatost, pa cak nas svojom brzom i bezobraznom voznjom dovode u opasnost. Kada mi je kap prelila casu, pozalila sam se, ali opet kao i ti Dali, nisam htela ici do kraja da doticni ne bi ostao bez posla.

Ne znam ni sama koliko mi je molba za posao bilo odbijeno posle diplomiranja, a jedna mi je cak vracena sa podvucenim mestima gde pise da imam hendikep, sto je cin direktne diskriminacije.

Borim se svakodnevno za normalan i samostalan zivot u svakom smislu, a onda me opet direktno dikriminise JAT protiv kog sam podnela tuzbu sudu a proces je u toku.

Ne moze, ne dam i necu vise niko da mi kaze da vredim manje zato sto se krecem u invalidskim kolicima i imam tek metar visine.
dali76 dali76 15:03 17.06.2009

Re: Zasto se ne mirim

Inedaj Sneki. Svaka tvoja borba za sebe jeste I borba za ljude slicne nama. I jos vaznija to sto jeste borba za bolje drustvo.
Kao sto rekoh savrseenog nema ,al za bolje se vredi boriti.
Jedna stvar me uvijek nervira.
Politicari cesto spominju das u to neki standardi EU.
To moramo raditi ne zato sto to EU trazi vec radi nas samih.
Radi Srbije.
grozdje grozdje 19:21 17.06.2009

Re: Zasto se ne mirim

The best things going in small packages!
malasneki malasneki 20:48 17.06.2009

Re: Zasto se ne mirim

mnogi su mi zamerili sto nisam cutala za neke stvari, posebno oko JAT-a, ali ne shvataju upravo to, da to nije samo licna borba, vec borba za sve ljude i bolje drustvo.
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 00:58 18.06.2009

Re: Zasto se ne mirim


... imam tek metar visine...


Jedan od najvecih ljudi koje znam je Branko Radunkovic, covek od metra visine, bez ruku, a pravi makete crkava, kuca. Zivi u Prnjavoru kod Kragujevca, inace je rodom iz malog mesta iz Slavonije i odatle kao Srbin je proteran.Kad god mi je tesko, kad mi se cini da sam u bezizlaznom polozaju, setim se njega, i njegove recenice: " Da imam ruke, kao ti, noge kao ti, vidis ono brdo, preko, e ono mi smeta za bolji signal,i njega bi smanjio da mogu normalno gledati tv." Verujem da bi. Njegov glas i pesme koje peva, kao i britak um, je nesto sto malo ljudi ima, zato i kazem da je najveci Covek koga znam.
Podrska svima i znanim i neznanim, ustrajte i samo napred.
dali76 dali76 17:37 18.06.2009

Re: Zasto se ne mirim

Hvala ti na podrsci I na ovoj prici.
Moja prica kao ni sam blog ne bi bila ni blizu onakva bez ovakvih prica koje su neki od vas podjelili sa nama.
Jos jednom hvala.
dalibor
sladjamk sladjamk 15:50 17.06.2009

Odlican primer kako se

covek treba izboriti za sebe i ne dopustiti nikome da ga gazi sto zbog njega samog sto i zbog svih drugih koji to ne umeju.

Velika preporuka i velikooo BRAVO
dali76 dali76 17:55 17.06.2009

Re: Odlican primer kako se

Hvala Sladjo.
Poenta i jeste da boreci se za sebe borimo se za druge ,ali sto tako boreci se za druge borimo se za sebe.
dali76 dali76 21:56 17.06.2009

stav jedne uciteljice

Danas sam na ovu temu,doduse kratko pricao sa jednom uciteljicom koja ima svoj stav o ukljucivanju djece sa hendikepom u regularne skole.
Kako je sama rekla u svojoj petogodisnjoj praksi nije imala niti jednog djaka sa hendikepom I misli da tako treba I da ostane.
Djeca su surova ,kaze ova uciteljica.
Nadalje djeca sa nekim hendikepom ne mogu pratiti nastavu te tako mogu usporavati razred.
Stoga je bolje za takvu djecu da budu u specijalnim skolama.
Eto nismo imali vremena raspravljati vise jer joj se zurilo ali ovako vam prenosim njen stav.
Pitanje za nas:Koliko stereotipa postoji u izjavi ove uciteljice?
Da li ih uopste ima?
mashha mashha 13:48 18.06.2009

Re: stav jedne uciteljice

Svako ima pravo na svoj stav, samo je poražavajuće ako je ovo stav osobe koja radi sa decom. Čini mi se da je ovo razmišljanje, između ostalog, i posledica straha od nepoznatog- izgovori tipa "Nisam imala takvo iskustvo i neka tako i ostane jer može biti problematično za dalji rad..." dovodi u pitanje glavni motiv rada sa decom. Ok je reći- "Strah me je, nisam edukovana za ovakav rad ali spremna sam da učim i pomognem svakom detetu" ali izgovori tipa "deca su surova", "usporavanje razreda"... hm... pa hajde da probamo pa i o tome govorimo iz iskustva.
U školi se ne uči samo tablica množenja nego valjda i stiče svest o samom sebi ali i o DRUGIM LJUDIMA oko sebe, saradnja, uvažavanje, pa hej, i prepirke i nesporazumi ali i prevazilaženje istih.
miloradkakmar miloradkakmar 22:08 17.06.2009

Priča


Imam mladog prijatelja, za koga do pre desetak godina nisam ni čuo. Zbog cerebralne paralize osnovnu i srednju školu završio je u specijalnim školama. Pre deset godina pozvao me je telefonski da mu pomognem u dobijanju, bez naknade , placa/ blizu njegove kuće / za postavljanje kioska , jer mladi čovek , iako u kolicima, je čvrsto rešio da samostalno radi i zarađuje, da ne zavisi od ikoga. Uspeo je u tome, iako su ga roditelji sputvali govoreći mu da zbog hendikepa niko sa njim neće hteti ni da razgovara. Kada su čuli da on lično razgovara sa tadašnjim ministrom finansija u vezi sa oslobađanjem plaćanja određenih poreza i doprinosa i da je to samostalno izdejstvovao, nisu mogli da veruju sami sebi. Zatim da zove tada generalnog direktora EPS da ga oslobodi plaćanja elektro saglasnosti, u čemu je takođe uspeo, roditelji su preko noći promenuli mišljenje o svom sinu koji je do tada samo ćutao / ućutkivan / i imao svoje mesto u ćošku dnevne sobe. Kasnije mi je govorio : Sada se ne bojim da nazovem ni predsednika države , a ne ove opštinske pacove koji nemaju veze sa životom - sa njima neću ni da razgovaram. Sada ima 3o i koju i ne prašta nikome , nema pardona .
Čujemo se i dalje telefonski. Hoće da ostvari pravo na penziju.
DALI podseti me na njega.
Hrabri ste i pametni , vi mladi ljudi .
Skidam vam kapu !
dali76 dali76 22:45 17.06.2009

Re: Priča

Hvala tebi Milorade na ovoj prici o hrabrom mladom covjeku.
Skidam mu kapu ..ovu licku…
dali76 dali76 22:23 17.06.2009

no comment

Iskren da budem, mozda pomalo naivno, ocekivao sam da ce Elkris dati izvinjenje il bar objasnjenje da nije tako mislila.
Ono sto nisam ocekivao je ipak tolika kolicina
Arogancije.
Necu dozvoliti nikakvo komentarisanje ove izjave od Elkris jer je I sama svoj blog zatvorila za komentare.
Moj komentar je : no comment!!
Svjestan sam da mozda krsim neke eticke principe zato sto linkujem tudj blog bez odobrenja ,al eto mene eto vas pa neka bude sto bude.
miloradkakmar miloradkakmar 22:59 17.06.2009

no comment

...
grozdje grozdje 11:16 18.06.2009

Gospodja napirlitana!

E bas mi je pun kofer tih uciteljica koje orgazmicno brane svoje bezobrazne nasrtaje na ljudsku borbu za normalan zivot. Uz malusneki sam odrastala. Nadam se da se nece na mene naljutiti (iako znam da se ona ne moze na mene naljutiti; ljubav ti je cudo!) zbog mog pokusaja danas da oslikam taj njen Veliki Put uz pomoc kojeg je PORASLA i zbog kojeg s ljubavlju citamo njene recenice.
Obe smo odrastale u malom mjestu. Zivot nas je slucajno spojio. Sjecam je se kao mog drugog dozivljaja djeteta koje ima probleme jer je razlicito. Prvi dozivljaj je bio moj brat od tetke, koji je zivio u Jagodini i koji je uvijek bi neko o kome se tiho govorilo. On je imao mentalne probleme ali ne i fizicke sto je kod nase sneki opozit jer je ona natprosijecno inteligentna. Jako puno vremena je provodila uz moju mamu koja je kao tipicna Primorka jako pricljiva i uvijek nasmijana a i puna prica i pjesama. Isto tako, njih dvije su uvijek nesto plele i heklale i sneki je sve to zavrsavala vrhunski a svaku rijec upijala kao spuzva. Tesko je tada bilo doci do normalnih kolica sa kojim se mogla kretati, tesko je bilo i njoj i njenima jer nije bilo ni puno novca a mogucnosti su bile minimalne. Ali, sjecam se uvijek je bila dio ekipe i svugdje smoje vukli sa sobom. Vremenom je mnoge uspjela nadjacati svojim sefovskim glasom, oruzijem koje je vrlo rano prepoznala. Jako mi je drago, osijetiti danas, da su njene recenice pod kontrolom, da nisu prepotentne i da je izrasla u divnu osobu ciji put zaista svi moramo vrednovati i na njega ukazivati kao HRANU za sve one koji se bore sa preprekama na koje nailaze u svom zivotu.
Znam da to sto sneki ima poao nije rezultat njene invalidnosti vec toga sto je sjajna u svom poslu.

A gospodja GRUBIJANKA-vragolanka, samo je jos jedna od onih(kojih sam se nagledala u Srbiji a i generalno u bivsoj SFRJ) koje su napabricile tih stranica i avladale dugacke rijeci, i donosile tati i mami sve petice a koje nikada nista nisu shvatile jer zena kada ne dozivi sebe ne moze da osijeti potrebe drugih.

Za malusneki

malasneki malasneki 12:11 18.06.2009

Re: Gospodja napirlitana!

Hvala ti draga S. ovom pricom si me vratila u neko nase vreme, vreme detinjstva ali si me i nasmejala
Znas, upravo te stvari koje si nabrojala kao moje osobine, ni danas mi niko ne moze uzeti. Idem uzdignute glave i sa osmehom na licu.

Hvala ti, zaista ti hvala
mashha mashha 13:24 18.06.2009

Podrška

Dali, ti znaš moj stav o svemu ovome, samo želim još jednom (javno) da vas podržim u borbi za podjednake šanse i prava a samim tim i bolje društvo. Da, savršeno ne postoji, ali verujem da se ovo trenutno može promeniti na bolje... profesor je potpuno u pravu, ti si nam preneo njegov stav i sad je najmanje što možemo da učinimo da dalje, po mogućstvu izvan bloga, širimo ovakvo razmišljanje.
Ukoliko se ona često izgovarana rečenica "Ako se ja ne borim za samog sebe, niko drugi se neće boriti umesto mene" preformuliše u "Borim se za samog sebe ali i za druge"- eto nas na pragu mnogo boljeg i humanijeg društva.

Još jednom, Nataša, Aleksa, Sneki, Dali... imate od mene podršku i imenom i prezimenom i rečima i delima.

Maša Zdravković
malasneki malasneki 13:37 18.06.2009

Re: Podrška

Hvala Maso :)
dali76 dali76 17:40 18.06.2009

Re: Podrška

razmisljam...Dobrota jedne osobe jaca je od arogancije njih sedam....
dali76 dali76 00:48 19.06.2009

na kraju moram reci

Ovo nije bio blog o “za I protiv” Male Sneki odnosno Elkris, kako su neki blogeri/blogerke htjeli to prikazati. Ovo nije nikakvi licni obracun izmedju ove dvije blogerke u koji sam se sam ukljucio braneci jednu od njih. Ovo je ipak bio blog o nama koji na nnjemu ucestvujemo I pisemo. Blog o ljudskoj sujeti, licnim animozitetima, aroganciji I svesti o vlastitim predrasudama.
Mala Sneki nije andjeo koji je eto usput negdje izgubio svoja krila. Ljudsko je bice bas kao I svako od nas sa svim svojim Manama I vrlinama.
Njen hendikep je od nje mozda I stvorio bolju osobu,hrabru zenu,ali zasigurno nije je lisio svih onih mana koje svako ljudsko bice na kraju ima.
Ja je u mnogo rasprava koje smo imali nisam “stedio” zato sto je u kolicima , I kad je branim ja je branim zato sto je jednostavno ljudsko bice nit gore nit bolje od ikoga od vas samo zato sto je osoba s hendikepom.
Kad je pricala o svom iskustvu o otudjenosti od svoje familije ,od svojih drugara iz grada , o svim onim nedacama koje su je pratile kao dijete izolovano od drustva u tim specijalnim skolama nasla se osoba ,gle paradoksa defektolog , da upravo branny system koji je Sneki odvojio od familije I prvih komsija. Da budem sasvim jasan svako ima legitimna prava braniti svoj stav al kazati to na nacinn “
Eto sta jos hoce,zavrsila je I faks ,nasla posao , I to dok zamisli drugi ga nemaju I jos se doticna osoba nije libila zakljuciti da je Mala Sneki dobila posao upravo jer je to sto jeste!!
Pa komotno me proglasite glupim ,al ovo za menne nije nit moze biti nacinn razgovora jednog strucnnjaka ,koji gle paradoksa , ima zavrsene magistarske studije!!!

Tako arogantno sa prizvucima otvorene diskriminacije rusiti jedannn od glavnih argumenata za inkluziju ,pa

poslje reci e ja sam za!!!

Pa jesam li ja to samo lud?!!
Svako ima pravo na svoj stav ,ali skocio sam osudjujuci ovakvo ponasanje I ovakvo razmisljanje. I sta se desilo sve se pokusalo svesti na licni sukob. Dosle su ljudske sujete,neprijateljstva ,ko ce koga podrzati ,stvorila se fama o dvije strane ,meni ni sad nije jasno koje.
Najtuznije od svega je to sto sam ja sad skontao da se Mala Sneki mora boriti u drustvu u kome manjina ima diskriminatorski stav koga tu I tamo koriguje prlicno licimerno politicke korektnosti radi. Jos je manja manjina onih koji su spremni dici glas ,a ogromna vecina suti jer eto ne tice se “mene” jer eto to je licni sukob.
I upravo je to porazna spoznaja za mene to neimanje kolektivne svjesti o odgovornosti u osudi bahatog,arogantnnog I nekad uopste neprekrivenog diskriminatorskog pristupa.
Danas je Mala SSneki, sutra ce neko drugi al ebiga “nisam ja”.
Vise od tih sest preporuka koje su se zaljepile za taj blog od Elkris gdje ona najvise govori o sebi nego sto govori o bilo kom drugom boli cinjenica sto ogromna vecina cuti.
Ovaj blog jeste rekordan po preporukama ali jeste najveci poraz , poraz svih nas


malasneki malasneki 08:56 19.06.2009

Re: na kraju moram reci

Dalibore, i mene najvise u celoj prici boli to pomirljivo cutanje. Boli me i kad kazu "eto dacemo vam par rampi i sta znam sve cega jos, da se ne kaze da nista nema" ali se te rampe naprave strmije od stepenica, kombije voze ljudi koji ni krompir ne reba da voze i tako redom... Upravo se ja i borim da se stvari resavaju na PRAVI nacin, ali uglavnom vlada jedan sitem misljenja (cak i medju samim oobama sa hendikepom, koje se cesto diskriminisu medjusobno) i koji ce biti jako tesko promeniti.
sonja.m sonja.m 09:34 20.06.2009

Re: na kraju moram reci

Dali, zao mi je , ali ja sam tek danas videla tvoj post.
Procitala sam i deo komentara i vidim da je akcenat diskusije bio na OSUDI NEPRIHVATANJA I NERAZUMEVANJA , koji je , nazalost , otkrio pravo lice jedne osobe iz struke , a nase blogerke, koja je sebi dala pravo da povredi osecanja nasih blogera sa specijalnim potrebama.
Toga , nazalost , ima i bice ga i ubuduce.
Briga svakog drustva( kakva god da je )koncentrise se na potrebe osoba sa invaliditetom, sto je normalno i neophodno, ali nista ne cini da ostali deo populacije upozna i priblizi ljudima sa specijalnim potrebama ,bar ne nista u regularnom obrazovnom sistemu sirokih razmera.
Malasneki se zalaze za ukljucivanje osoba sa specijalnim potrebama u redovne skole i iznela je svoje razloge, koji su mene potpuno ubedili u potrebu asimilizacije osoba sa razlicitim potrebama sa onima koji imaju , tako da kazem, uobicajene potrebe. Tako da bih ja u slucaju nekog referenduma glasala ZA samo na osnovu njenog misljenja. Ona je rekla sve o tome .
Ja zelim da kazem nesto drugo , a isto o potrebi asimilizacije osoba sa razlicitim potrebama , sa stanovista onog dela ciji je predstavnik gospodja ,o kojoj si ti Dali pisao iz iskustva.
Da je ona od prvih skolskih dana imala priliku da upozna i da se druzi sa osobama koje imaju neku razlicitost od nje same, ovde pored specijalnih potreba ubrajam i razlicitu boju koze, ljude razlicitih religija i razlicitih kulturnih potreba i manifestacija,onda bi ona pre mogla da razume probleme ljudi, razlicitih od nje same i to se ne bi desilo.Molim da ovde ne shvatite da ja branim nju, gospodju iz sobe 204, to nikako.
Ova ideja ima i sire pozitivne implikacije, u prihvatanju razlicitosti , u prihvatanju razlicitog misljenja , na primer, sto je vrlo uocljivo u Domovini.
Svojevrsna getoizacija razlicitosti ili aparthejd, koji je ucinjen u proslosti, je rezultat covekovog praiskonskog straha od razlicitosti.
U ovom veku, covek bolje razume sebe i trudi se i trudice se i pomerace se ka humanijem i tolerantnijem sebi.
Dali, ti i Sneki ste advokati tih pozitivnih promena i inspiracija ste nama ostalima da radimo slicno u nasim domenima i okruzenjima.



Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana