Politika| Region

Godine zapleta: Spomenar

vucko RSS / 07.10.2007. u 19:45

mikulic.jpgNe pamtim maglu, ne pamtim jesen
ne pamtim kišne godine
ne pamtim nikad zimu jer moje
sećanje otopi snegove

jedni viču hej, čitaj Borbu,
drugi viču, čitaj Mladinu

Neko nad nama vrši oglede.
Hajde, usudi se i pogledaj u Poglede,
ovde je osmeh - dogadjaj.

Drage blog-komšije, posle još jednog u nepreglednom broju razgovora o novijoj istoriji, na blogu kod Tibora Jone (koji inače ima fascinantnu tehnologiju timskog rada na svojim tekstovima :)), palo mi je na pamet da napravim jedan mali eksperiment nešto drugačije vrste timskog rada.

nd10b.jpgRadi se o tome da me je Doctor Wu malo zainteresovao za osamdesete, "godine zapleta", u odnosu na ono što je kasnije eksplodiralo devedesetih. U to vreme ja sam ja bio srednjoškolac, pa dosta slabo pamtim političke događaje iz tog vremena. Zato sam rešio da napravim blog gde bih vas sve pozvao da priložite, ako imate, značajne (političke) tekstove iz osamdesetih.

Kao primer priloga, ja prilažem Memorandum SANU iz 1986, koji sam našao na netu, i malu priču o samom traženju i poneke dodatke.

Pokušao sam, takođe, da nađem "Vojka i Savla", ali nisam uspeo da nađem nigde originalni tekst. Ako ga neko ima, bilo u elektronskom obliku, ili ima papirni original i u mogućnosti je da ga skenira, bio bih mu veoma zahvalan.

Nisu, naravno, interesantni samo tekstovi iz Srbije, naprotiv. Ja bih lično voleo (a verujem da je tako i sa ostalima) ako bi priložnici ovoj temi podelili sa nama i tekstove iz Nove Revije (koju je Doctor Wu pomenuo kao mesto gde su se počeli objavljivati tekstovi koji se tiču slovenačkih želja za osamostaljenjem), Mladine, Starta, Borbe, Slobodne Dalmacije - šta god vam se učini relevantno za temu. Uslov je da tekst bude iz 80-tih i da je koliko-toliko u vezi sa onim što se kasnije desilo.
ante_markovic.gif
Ideja je, znači, da pustimo originalne tekstove da govore, umesto naših interpretacija, ako ih je bilo ko i željan. Naravno, bilo bi potpuno iluzorno očekivati da se na ovom blogu dobije bilo kakav reprezentativan uzorak tekstova iz osamdesetih - ali to svakako nije razlog da ne napravimo makar takav, nereprezentativan, "herbarijum".

Molio bih da svaki novi tekst bude direktan komentar na temu, a onda možemo o samom tekstu da pričamo u replikama na njega. Tekst može direktno da bude napisan, uz navođenje izvora, ili samo najava za tekst, sa osnovnim podacima i "reklamom" teksta na koji se dolazi preko linka na drugi sajt.

Molio bih, takođe, da ako skenirate, budete umereni sa formatom - da bi i oni sa "jeftinijim kartama" mogli da čitaju. Skenirani memorandum SANU je, u tom smislu, katastrofa - skoro 47MB :(

Moram da upozorim da ovo nije blog za naučno dokazivanje da su DS, DSS i G17+ fašističke (što reče jedan neobičan lik skoro ovde na blogu) niti da su LDP i razne NVO plaćenici ovih ili onih. Cilj ovog bloga je da se podsetimo vremena koja su prethodila raspadu SFRJ, kroz originalne dokumente. Obećavam onima koji budu i pored ove moje molbe unosili šum - da će "džabe krečiti". Malo sam umoran od te vrste konverzacije ovde na blogu, zaista - i trudiću se da to ne postane tema ovog bloga.

Hvala najlepše svima na budućim prilozima, posebno onima koji podele sa nama svoje papirne biblioteke/arhive.



Komentari (67)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

vucko vucko 19:47 07.10.2007

Memorandum SANU

Većina tekstova Memoranduma SANU iz 1986. godine, koji se mogu naći na Google, su skraćena verzija, koja počinje od šestog poglavlja ("Mnoge nevolje koje muče srpski narod iznikle su...". Jedino što mi se čini kao puna verzija je ogromni scan (47MB) koji se može naći na hic.hr. Zaključak da je ovo kompletan tekst sam izveo na bazi komentara Dejana Medakovića u intervjuu Vremenu, gde kaže da tekst počinje onim što se može videti u skeniranoj verziji.

Inače, Kosta Mihailović i Vasilije Krestić su napisali 1993. godine "odgovore na kritike", osvrt na istoriju teksta iz 1986. godine. Tekst možete, u prevodu na engleski, čitati ovde.
vucko vucko 09:29 08.10.2007

Zašto SANU nema memorandum?

Kad već komentarišemo... zar nije perverzno što sajt SANU nema ova dva teksta (original i komentare iz 1993.)? Valjda se stide, ili šta? To je ipak neka istorija akademije...

Ova skraćena verzija se uglavnom pojavljuje na nekim nacionalističkim sajtovima (link pokazuje na sajt časopisa "Pogledi", ali ima i na stormfrontu i na još nekoliko, do duše i na leksikonu yu mitologije). A za integralnu verziju mora da se ide u komšiluk... srpska (akademska) posla? :)
Doctor Wu Doctor Wu 21:04 07.10.2007

Ma, hebo Novu reviju

evo mnogo interesantnijeg linka. Tekstovi pokojnog Saše Stojanovića su se prepričavali na časovima. Pa recenzije singlova izvjesnoga Pere Lukovića, tekstovi pokojnog Branka Vukojevića, nesuđenog blogera 92-jke, Dragana Kremera i, mog ličnog favorita, Vladimira Jovanovića...

Kad bi još neko imao i stare Startove, to bi bilo fenomenalno (može i sa duplericom, ne se bunimo, :)). Vijesnikov dvonedeljnik, u njemu su pisali sve sami majstori: Cvitković, Mihovilović, pa, pred kraj i Jović, čini mi se. Startov Kakvi su to intervjui bili! Mihovilovićevi tekstovi su ble pravi biseri: sećam se kako je još 1984. ili 1985. pisao o nekom od planova Pentagona u kome se NATO iskrcava na Kosovo. Pisali su za Start, između ostalih, i izvesni Dragoš Kalajič, opskurni Zoran Petrović Piroćanac, kao i Miroslav Lazanski (u to je doba bio fasciniran Amerima). Čini mi se da je grafički dizajn Starta radio Mirko Ilić, koji sada isti posao obavlja za NY Time.

Polet je, takođe, bio sjajan. On je bio kao neko Vjesnikovo zabavište. Osim Džuboksa i Nina, donekle, ostale srpske (odn. beogradske) mainstream novine su bile čisti amaterizam. Kao i danas, uostalom.
vucko vucko 22:14 07.10.2007

Sabotaža od početka

Hehe prvi komentar a odma' sabotaža :)

Branka sam upoznao lično, u Londonu, jako interesantna faca bio. Bio šef web dizajnera u Finsoftu. Baš je bilo strašno, bili smo u Oslu na 3-4 dana Saška i ja sa sve malim Cvrletom, koji je tad imao 2-3 meseca, prvi put van kuće, kada je Branka udario motociklista - danima smo sa zebnjom čekali emailove, nadajući se da će se oporaviti... :(

Buca (Predrag Popović), direktor Finsofta, je inače bio novinar Džuboksa. Mislim da je on (uz svakako još ponekoga) iza ove digitalizacije i popboksa uopšte. Sajt se hostuje na infrastrukturi Finsofta, koliko znam (ili je bar bio tamo).

Što se tiče Starta, ja se sećam jednog članka, valjda je Start bio, neka 1988. ili tako nešto, čini mi se - kao rat između Slovenije/Hrvatske i ostatka zemlje - pa kao Slo&Cro nešto kao napredna tehnologija, perverzija
gordanac gordanac 22:05 07.10.2007

kalendar...

....kojim ti se, za početak upisujem u spomenar :))
za manje od sata (samo da sve nađem) ću "zagušiti" i linkovima...

1987, maj. Slučaj "Student". Navodna uvreda druga Tita u tom listu bila je povod da se započne s akcijom koja je dovela do ustoličenja partijskih konzervativaca u SK sa Miloševićem na čelu. Akciju je predvodio Dušan Mitević. "Opozicija je osvojila udruženja, sada se bije bitka za štampu... Redakciju NIN-a treba rekonstruisati", rekao je tada Milošević.

1987, septembar. Osma sednica. Miloševićev obračun sa Ivanom Stambolićem, Dragišom Pavlovićem i ostalim protivnicima u SKS. Konačna pobeda i uzdizanje Miloševića kao neprikosnovenog autoriteta u Partiji i u Srbiji.

1988, leto i jesen, serija mitinga

1988, 6. oktobar. "Jogurt-revolucija". Serija mitinga iskorišćena je za obračun sa vojvođanskim rukovodstvom koje je, koristeći ustavni položaj, pružalo otpor Miloševićevoj ofanzivi. Dezorijentisani vojvođanski funkcioneri su pokušavali da spreče krizu sastankom sa Miloševićem. "Na dnevnom redu nije diskusija, na dnevnom redu je istorija", rekao je.

1988, 19. novembar. Miting na Ušću. Zamišljen kao kruna svih mitinga. Milošević govori o Kosovu, Jugoslaviji i, u manjoj meri, komunizmu.

1989, februar. Štrajk u rudniku Stari trg. Milošević helikopterom dolazi u Prištinu ne bi li zaustavio krizu. "Šok e šoće, mir dita", pozdravio je okupljene. Pokušaj je završen neuspehom.

1989, februar. Cankarjev dom,a kao odgovor na "podršku" Albancima iz Slovenije u Beogradu započele demonstracije, praćene masovnim protestima i u drugim gradovima Srbije. "Uhapsite Vlasija", tražili su demonstranti. "Biće uhapšen!", obećao je Milošević i održao reč.

1989, 28. jun. Gazimestan. Trijumfalni miting povodom 600 godina Kosovskog boja kojim je Milošević definitivno ustoličen kao autoritaran vođa . Pozivu na svečanost se odazvao gotovo sav diplomatski kor, osim ambasadora SAD Vorena Zimermana, što Milošević nije oprostio.

1989. 12. jul. Intervju u pariskom "Mondu". Ideološko "vjeruju" Slobodana Miloševića i zalaganje za "bespartijski pluralizam". "Partije su samo jedna frakcija mogućeg organizovanja društva, one ga ne mogu u celini predstavljati."
Doctor Wu Doctor Wu 22:10 07.10.2007

Bespartijski plurarilzam

Nije li to bila "genijalna" ideja ak. Mihajla Markovića? Svi će se birati u SSRN i šta ima tu partije da se organizuju, :)))). Pa i SPS je nastao, ako se dobro sećam, "spajanjem" SKS i SSRNS...
nsarski nsarski 22:15 07.10.2007

Re: Bespartijski plurarilzam

Da, i ja mislim da je ak. M.M. proturio tu ideju, Dr Wu. Tada sam ziveo u NY, dakle daleko, i procitao tu stvar i secam se da sam pomislio: "Nece valjda da legnu na tako sibicarsku foru?!!". Legli.
Doctor Wu Doctor Wu 22:23 07.10.2007

:))))))))))

"Nece valjda da legnu na tako sibicarsku foru?!!". Legli.

I još hrču.
jesen jesen 23:21 07.10.2007

Re: Bespartijski plurarilzam

Mozda je bila ideja MM ali tu ideju je u javnosti (na nekom kongresu) plasirao tadasnji predsednik "socijalistickog" saveza...sa kojim je kasnije SM napravio SPS....
nsarski nsarski 23:23 07.10.2007

Re: Bespartijski plurarilzam

Ne, ja mislim da je bas M.M. plasirao ideju, i da je cak negde napisao "traktat" na temu - neko celomudreno sranje, kao sto oni to umeju. Sa referencama i sve, da se narod uplasi i ne cita. (Ono po sistemu: "Verujemo, Sibine, verujemo!".)
gordanac gordanac 23:40 07.10.2007

jeste...

...MM, imam to u negde u wordu, mora copy/paste, čuvajte mi mesto, odoh opet da rondam po folderima...
jesen jesen 01:22 08.10.2007

Re: Bespartijski plurarilzam

...ne sumnjam da je MM idejni tvorac...ideja lici na njega...ali se odlicno secam "druga" koji je na poslednjem kongresu komunista srbije dao taj predlog...dal bese Rados Smiljkovic..ili tako nesto.....
nsarski nsarski 01:27 08.10.2007

Re: Bespartijski plurarilzam

Moguce je da su oni to tehnicki drugacije izveli, ali taj MM mudropis mu ga je dao. Tezinu, mislim.
Dejan Jović Dejan Jović 14:11 08.10.2007

Re: Bespartijski plurarilzam

jesen
...ne sumnjam da je MM idejni tvorac...ideja lici na njega...ali se odlicno secam "druga" koji je na poslednjem kongresu komunista srbije dao taj predlog...dal bese Rados Smiljkovic..ili tako nesto.....



Predsjednik SSRN je bio Bogdan Trifunović, koji je poslije postao predsjednik CK SK Srbije (kad je Milošević postao predsjednik Predsjedništva Srbije). Onda je za predsjednicu SSRN izabrana Radmila Anđelković, bolje znana kao "Rada Lambada", jer je s Jožetom Smoleom plesala na beogradskoj željezničkoj stanici kad je ovaj doveo slovenski "voz bratstva i jedinstva" u Beograd
jesen jesen 23:53 08.10.2007

Re: Bespartijski plurarilzam

...ma zaboravila sam ko je bio na kojoj funkciji...a Bogdana sam skoro videla u citulji i jedva se setila prezimena posto je pisalo samo ime....Nije on dao taj predlog a nije ni Rada Lambada....ali neko iz tog SSRN jeste....
margos margos 22:39 07.10.2007

Vic

...iz 1984.

Dvehiljadite u Beogradu, pita učiteljica đake:
''Ko je bila Milka Planinc?''
Ustaje Perica i kaže:
''Milka Planinc je bila osrednja političarka iz doba Lepe Brene.''
tri3p tri3p 22:46 07.10.2007

Re: Vic

Hahahaha... Milka, ocito, bila i ostala dobar stof za fazone
PS ja samo da mahnem i da vidim kako mi stoji novi nick
jesen jesen 23:28 07.10.2007

Re: Vic, Milka Planinc.

...u njeno vreme smo vozili kola "par nepar" tj parni brojevi automobila jednog dana a neparni drugog...zena jos tada mislila o ekologiji a mi nismo znali pa se nervirali...i nije bilo deterdzenta i nije bilo kafe....pa te carinici na svim granicama pretresaju i "mere" koliko imas u gepeku viska robe...
vucko vucko 22:56 07.10.2007

Re: linkovi

U, ovde svašta ima, hvala
Bonner D Bonner D 09:11 08.10.2007

Re: linkovi

gordanac
jure bilić -kronologijaRFERL - Bogićević - linkovi desnodogađaji u medijima - naša borbanuns - o govoru mržnjerepublikao politicimediji i ratBiH -durakovićbranka prpaboarov o ustavuo propagandi balkancentar


Gordanac, linkovi su interesantni ali se neki od njih moraju da čitaju sa rezervom, pa i popriličnom rezervom. Npr. tekst BIH-Duraković već na samom početku ima jednu činjeničnu grešku kad piše "Gazimestan je bio finale onoga što se već dešavalo diljem bivše Jugoslavije, od “balvan revolucije”...", Gazimestan se kao što znamo "desio" 1989. a "balvan revolucija" je počela u avgustu 1990., dakle posle Gazimestana, a ne pre kao što u tekstu piše. Ostatak teksta nisam pročitao, kao ni većinu ostalih, pa ne bi o njima.

Ali Kronologija Ivana Bilića a ne Jure, kako ste napisali, je jako problematično štivo. On se fokusira na dešavanja u Srbiji, skoro isključivo, što je prilično čudno, s obzirom na činjenicu da autor dolazi iz Hrvatske i trebalo bi da dosta bolje poznaje dešavanja u Hrvatskoj i da o njima makar nešto malo više napiše, sem ako namera teksta nije da fokusiranjem samo na dešavanja u Srbiji pokaže kako odgovornost za raspad Jugoslavije ima samo jedna strana, samo srpska, što je zaista, priznaćete, smešno. U Bilićevoj kronologiji ostali smo uskraćeni za mnoga dešavanja u Hrvatskoj vezana za hrvatski politički establišment. A i kad izveštava o njima, izveštava polovično, pa tako piše da je izvršena promena Ustava SR Hrvatske, ali ne piše o kakvim se ustavnim promenama radilo i kako su donesene, npr. da je njima ukinuta ćirilica kao službeno pismo a Srbi ukinuti kao konstitutivni narod SR Hrvatske, što priznaćete, nije nevažno u kronologiji raspada SFRJ. Kad o promeni srpskog ustava piše, onda objasni i o kakvim se ustavnim promenama radilo.

Pa onda donosi podatke o privatnim, neformalnim sastancima i kafenisanju raznoraznih ondašnjih političara (valjda po sistemu rekla kazala) i piše da su oni «doneli odluku» čime se stiče utisak da je to uradjeno baš tada, tj. da je ta odluka zvanično stupila na snagu, ali se kasnije i u tesktu vidi da je odluka zaista zvanično donešena ili izglasana tek mesecima kasnije, što naravno stvara dodatnu konfuziju. I na kraju, ide čak toliko daleko da navodi imena nepostojećih mesta, pritom se tu ne radi o štamparskoj grešci i nedostatku jednog ili dva slova u nazivu nego jednostavno nepostojećem mestu, čime takodje validnost celog teksta dovodi u pitanje. Dakle, čitanje sa popriličnom rezervom!

Bonner D Bonner D 09:43 08.10.2007

Re: linkovi

gordanac
jure bilić -kronologijaRFERL - Bogićević - linkovi desnodogađaji u medijima - naša borbanuns - o govoru mržnjerepublikao politicimediji i ratBiH -durakovićbranka prpaboarov o ustavuo propagandi balkancentar


Gordanac, sad sam pogledao ko sedi u upravnom odboru NSF-a (National Security and the Future) i sve mi se razbistrilo. Izmedju ostalih i Dr. Miroslav Tudjman!

Ali to je uopšteno gledano problem sa sagledavanjem bliže i dalje istorije. Nama preporučuju i mi uglavnom gledamo u sopstveno dvorište i čistimo, ali i svi “ostali” nekako više gledaju u naše dvorište nego u sopstveno, a kad i pogledaju u svoje nekako dosta toga ne vide i ne počiste. A neretko je problem i onoga ko gleda i čisti u našim susednim dvorištima.

Pre nekoliko dana smo imali priliku da vidimo Žarka Puhovskog, predsednika Hrvatskog helsinškog obora za ljudska prava, kako kaže da podržava hrvatsku Vladu u osudi i sam osudjuje presudu haškog suda vukovarskoj trojci, posebno oslobadjajuću presudu Radiću. Gledaš i slušaš i ne veruješ svojim očima i ušima. Da neko, posebno iz pozicije u kojoj se nalazi Puhovski dovodi u pitanje legitimnost, nepristrasnost i kvalitet haškog, dakle medjunarodnog suda je van svake pameti. I to posle cele one priče oko presude po tužbi BIH protiv Srbije, pred Medjunarodnom sudom pravde. Za reakciju hrvatske Vlade čitam objašnjenja da je ona za unutrašnje potrebe i u svrhu predizborne kampanje. Ali šta je svrha jedne tako neodgovorne reakcije Puhovskog, on se, koliko mi je poznato, nije kandidovao na izborima i ne učestvuje u političkoj utrci?! I kakvu verodostojnost može da ima jedan takav čovek i ono šta on radi posle jedne takve reakcije? Prilično oslabljenu, da ne kažem u nečijim očima i nikakvu, ali to je svakako pre njegov problem.

vucko vucko 09:49 08.10.2007

Re: linkovi

Khm khm... ajde da se ipak držimo teme - '80-te, molim. Nemo' da se zameramo :)
Bonner D Bonner D 10:17 08.10.2007

Re: linkovi

vucko
Khm khm... ajde da se ipak držimo teme - '80-te, molim. Nemo' da se zameramo :)



Vučko, zašto misliš da ovo nije u okviru teme?

Kad su u pitanju ovakve hronologije dogadjaja i slične interpretacije dogadjaja jako su važni autori istih kao i njihova verodostojnost, da ne kažem nepristrasnost. Samo sam hteo da ukažem na to, a ispalo je zaista slučajno, tek kasnije sam nakon čitanja teksta, kao verovatno i Gordana i većina (ili možda ne, pošto to do sad niko nije primetio?), pogledao šta je NSF i ko sedi u upravnom odboru, a hronologija mi je svakako već nakon prvih redova delovala prilično pristrasno, da ne kažem navijački.

vucko vucko 10:24 08.10.2007

Re: linkovi

Ma onaj prvi post je ok, nego ovo Puhovski, suđenje vukovarskoj trojci, legendarna dvorišta...

Mislim - nismo gluvi, ne treba fusnota, pametnom je dosta i prvi pasus (i objašnjenje otkud se NSF našao u priči)
Bonner D Bonner D 10:51 08.10.2007

Re: linkovi

vucko
Ma onaj prvi post je ok, nego ovo Puhovski, suđenje vukovarskoj trojci, legendarna dvorišta...Mislim - nismo gluvi, ne treba fusnota, pametnom je dosta i prvi pasus (i objašnjenje otkud se NSF našao u priči)


Puhovskog sam pomenuo jer on važi, bar sam ja takav utisak stekao, kao jedan od najnepristrasnijih interpretatora naše bliže zajedničke prošlosti iz susednog dvorišta i jasno doveo u pitanje i njegovu verodostojnost posebno nakon ovog njegovog napada na haški sud, dakle jedan medjunarodni i nezavisan sud. Posebno nakon one cele diskusije oko presude Medjunarodnog suda pravde po tužbi BIH protiv Srbije, kad smo imali celu ovu raspravu i nadam se da je većina tada shvatila da se tako ne može kritikovati i osporavati presuda jednog suda uopšte, a medjunarodnih sudova posebno, kao poslednjih instanci prava. Gde bi nas takvo nešto dovelo?Taj čin je takav jedan nonsens i van je svake pameti, i ako se ne radi o neznanju (što je takodje pogubno) onda je definitivno u pitanju zlonamernost, a to njegovu verodostojnost itekako dovodi u pitanje.

vucko vucko 11:34 08.10.2007

Re: linkovi

Puhovskog sam pomenuo jer on važi, bar sam ja takav utisak stekao, kao jedan od najnepristrasnijih interpretatora naše bliže zajedničke prošlosti iz susednog dvorišta i jasno doveo u pitanje i njegovu verodostojnost posebno nakon ovog njegovog napada na haški sud, dakle jedan medjunarodni i nezavisan sud. Posebno nakon one cele diskusije oko presude Medjunarodnog suda pravde po tužbi BIH protiv Srbije, kad smo imali celu ovu raspravu i nadam se da je većina tada shvatila da se tako ne može kritikovati i osporavati presuda jednog suda uopšte, a medjunarodnih sudova posebno, kao poslednjih instanci prava. Gde bi nas takvo nešto dovelo?Taj čin je takav jedan nonsens i van je svake pameti, i ako se ne radi o neznanju (što je takodje pogubno) onda je definitivno u pitanju zlonamernost, a to njegovu verodostojnost itekako dovodi u pitanje.

Uh, opet staklena brada. Razumem da hoćeš da kažeš da treba da budemo oprezni sa tim post-festum tekstovima, ali ne sviđa mi se metod, iskreno - izdvojiš nekoga ko je inače, kao, "svetla tačka sa druge strane tarabe", osvrneš se na to kako se ponašao u jednom prilično osetljivom trenutku, i onda povučeš to kao crtu preko koje niko nije preskočio sa druge strane tarabe.

Mislim - ja svakako računam da si to radio sa najboljom namerom - ali mnogo mi se više sviđa tvoj prvi post, gde si dao background nekoliko tih autora i konkretne nebalansiranosti, nego ovo maltene "izvođenje dokaza" da nema smisla čitati bilo šta što je iko napisao "sa druge strane". Izvini što ponavljam, ali - nismo gluvi, ne moraš da se dereš :)

A što se tiče haškog suda - znaš kako se kaže - neka prvi baci kamen ona strana koja nije nikada zgrešila :)

Bonner D Bonner D 12:35 08.10.2007

Re: linkovi

vucko
Uh, opet staklena brada. Razumem da hoćeš da kažeš da treba da budemo oprezni sa tim post-festum tekstovima, ali ne sviđa mi se metod, iskreno - izdvojiš nekoga ko je inače, kao, "svetla tačka sa druge strane tarabe", osvrneš se na to kako se ponašao u jednom prilično osetljivom trenutku, i onda povučeš to kao crtu preko koje niko nije preskočio sa druge strane tarabe.


Po meni je to ponašanje u jednom prilično osetljivom trenutku nedopustivo, baš zbog osetljivosti trenutka i naravno teme, ali i postojanja već sličnog iskustva odranije, iz kog neki očigledno nisu ništa naučili. Postoje stvari i situacije kod kojih možeš samo jednom da pogrešiš, ali onda moraš da snosiš konsekvence toga i preuzmeš odgovornost.

vucko

Mislim - ja svakako računam da si to radio sa najboljom namerom - ali mnogo mi se više sviđa tvoj prvi post, gde si dao background nekoliko tih autora i konkretne nebalansiranosti, nego ovo maltene "izvođenje dokaza" da nema smisla čitati bilo šta što je iko napisao "sa druge strane". Izvini što ponavljam, ali - nismo gluvi, ne moraš da se dereš :)A što se tiče haškog suda - znaš kako se kaže - neka prvi baci kamen ona strana koja nije nikada zgrešila :)


Svakako da ne kažem da nema smisla čitati bilo šta što je iko napisao sa "druge strane" , samo sve treba čitati sa posebnom dozom opreza, pa i ono što je napisano sa ove "naše" strane, naravno. Verodostojnost autora je tu zaista jako važna.

Nadam se da smo se razumeli

vucko vucko 12:49 08.10.2007

Re: linkovi

Svakako da ne kažem da nema smisla čitati bilo šta što je iko napisao sa "druge strane" , samo sve treba čitati sa posebnom dozom opreza, pa i ono što je napisano sa ove "naše" strane, naravno. Verodostojnost autora je tu zaista jako važna.

Pa ja sam i pokušao da nabacim u temi da bi originalni članci iz '80-tih bili najbolji materijal, ali ni "retrospektive" svakako nisu na odmet, u nedostatku originalnih, posebno uz pomenute mere opreza.

Nadam se da smo se razumeli

Ja se nadam da jesmo, da. Ovo za "samo jednom se greši" ne mogu da kažem da se 100% slažem, ali pretpostavljam da je generalni pravac tu - oprez nije naodmet, a komentari ovog tipa su svakako korisni za one koji temu ne poznaju dovoljno da bi "prepoznali" autore.

Molio bih samo priložnike da ih ova naša rasprava ne inhibira, tj. da se ne samocenzurišu. Stavljajte, molim vas, i ovakvih tekstova (tj. linkova na njih), ali, gde možete (i znate), molim vas i vašu ocenu objektivnosti autora. Očekujte, takođe, da će biti takvih komentara - ali neka vas to ne brine :) Hvala unapred.
gordanac gordanac 16:42 08.10.2007

čubaka

Stavljajte, molim vas, i ovakvih tekstova (tj. linkova na njih), ali, gde možete (i znate), molim vas i vašu ocenu objektivnosti autora. Očekujte, takođe, da će biti takvih komentara - ali neka vas to ne brine :) Hvala unapred.

...teško mogu da ti dam ocenu objektivnosti, a jedna od osnvnih ideja postavljanja linkova je baš da se jednostavno vidi kako razni autori vide jedan isti događaj, bez da ja komentarišem svojim ocenama o pročitanom.
Zašto?
Zato što mislim da je jedan od ključnih izvora manipulacija, sukoba, nerazumevanja i dugotrajnih, latentnih kriza na Balkanu (ili prostoru bivše SFRJ, ili današnje Srbije) RAZLIČITE INTERPRETACIJE jedne činjenice, jednog jedinog istorijskog događaja tako da ga svi (svako) "oboji", odnosno interpretira kako mu drago.
I onda se rasprava vodi IZMEŠTENO, vodi se o INTERPRETACIJAMA, a ne o činjenicama više.
Reći ćeš - pa tako je sa ukupnom istorijom, svuda.
Nije.
I baš zato sam stavila "razne" izvore. Na volju bilo kome ko čita da procenjuje "ima li mozga" u tekstovima.
Pravi istorijski izvori bila bi autentična dokumenta - zapisnici, govori, naredbe, uredbe.....ali ja mislim da svojevrsnu autentičnost imaju i učesnici i svedoci.
Daču ti primer koji nema veze sa osamdesetim, ali ga je lako proveriti, zato ga pišem (s rizikom da ti skrivim "troll" :)):
Interpretacija velikih seoba iz 1690 (i koju deceniju ranije) je "zbeg je na sever krenuo pred zulumima i zločinima i tom velikom seobom rasuo Srbe po Austrougarskoj, Rusiji, sve do Kavkaza ...."
Činjenica je da je Arsenije prvo potpisao Ugovor o privilegijama sa Leopoldom I kojim u zamenu za čuvanje vojne granice i ratovanje ljudi dobijaju zemlju sa naslednim pravom, slobodu veroispovesti i korpus građanskih sloboda i prava, što se već 50 godina kasnije pretvorilo u "elibertacije" i samostalnost naselja i gradova, u izdavanje dokumenata na latinskom, nemačkom, mađarskom i - srpskom. a kasnije u političke pokrete "saradnje sa maticom" i aktivno učešće u ustancima s početka XIX veka....
Interpretacije su sklone mitologizaciji jer izostavljaju činjenice, pa im je neophodna što "jača boja".
Osamdesete u tom kontekstu?
Niz političkih odluka koje su neminovno vodile do građanskog rata čiji je cilj bio promene unutrašnjih granica nekada zajedničke, federalne države. Političke odluke u Srbiji su vođene i jakim ideološkim nabojem, manje nacionalizmom, s više idejom o "bespartijskom pluralizmu".
Ko hoće da čita, dokazi za to su u dokumentu kojeg se danas svi odriču (memorandum SANU) u govorima donosilaca političkih odluka 1986 - 1989., donošenju Ustava 1990 (garantuje "društvenu svojinu", odnosno "sve oblike svojine i privređivanja" i u listama progonjenih medija, kada je Srbija u pitanju.
Đavo je uvek u detaljima i u sasvim očiglednim stvarima.

vucko vucko 19:33 08.10.2007

Komentarisati ili ne, pitanje je sad

Ha, čuj, troll - pa ja sam krajnje liberalan u odnosu na trolove, dok god se troluje o osnovnoj temi - što bi rekao Henri Ford ("the customer can have any color he wants so long as it's black" :)

Što se tiče istorije, znam ja da nije sva takva - pričao mi Anatolij Timofejevič :))

Nego, da se vratim na problem interpretacije: nemam ništa protiv da onaj ko neće da komentariše - ni ne komentariše, niti imam problem da, ko ne može da otrpi, a da iskomentariše - to i u radi. Sve dok god je svrha nova informacija, a ne diskvalifikacija postojeće informacije - ili diskvalifikacija širokog polja mogućih izvora informacija. Čini mi se da je traženje interpretatora istorije koji bi bili savršeno balansirani besmisleno - jer ko će da odredi gde je koordinatni početak, od koga se sve meri? Tako da nam ostaje da se snalazimo sa onim šta imamo - uz umerenost u upotrebi teorija zavere :)

Ovo za osamdesete u kontekstu interpretacija - jel to poziv na trolovanje, ili kako? :)


kuki kuki 00:50 09.10.2007

gordanac

Neverovatna si! Kao veverica skupljas i cuvas. Pa vadis kad zatreba. Na nase zadovoljstvo.
Hval na trudu.
gordanac gordanac 05:57 09.10.2007

bravo...

...Sve dok god je svrha nova informacija, a ne diskvalifikacija postojeće informacije - ili diskvalifikacija širokog polja mogućih izvora informacija...

...e, bravo, majstore!
Moguće je da grešim, ali prosto pretpostavljam da prilično veliki broj ljudi NEMA POJMA šta o svemu misle neki ljudi iz našeg sopstvenog okruženja (mislim - unutar sopstvenog društva) ili "vezanog" okruženja koje je isto delilo osamdesete sa nama.
Izbor je:
a) ma koje?!, ma on?! , ma - budala, lažov, izdajnik, plaćenik,.....i - nema ni čitanja ni slušanja
b) ovo je netačno svedočenje - evo dokaza, evo mog stava, evo drugog ssvedočenja, evo drugog mišljenja....
Laž i istina su istovremeno i najteže i najlakše za ustvrditi ih ili izreći.
Tako da nam ostaje da se snalazimo sa onim šta imamo - uz umerenost u upotrebi teorija zavere :)

Tačno.
Tvoja ideja da "proširimo ponudu" o jednoj temi je - odlična.
gordanac gordanac 06:50 09.10.2007

:))

kuki...

...kad bi video orahe i lešnike "memorije pamćenja"....leeeeleeee :))
a svi potopljeni u "vino istine" da odleže i "omekšaju" :))
i niko neće ni - čašicu
kažu - mlado je još
jes` paz` da nije....:)
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 07:53 12.10.2007

Vucko, Fomenko, Gordanac

vucko
Što se tiče istorije, znam ja da nije sva takva - pričao mi Anatolij Timofejevič :))

Bio sam odsutan, smrtni slučaj u porodici. Tek sad čitam.

Za one koji ne znaju:

Fomenko Anatolij Timofejevič Anatolij Timofejevič Fomenko. Rođen 1945. godine, akademik Ruske akademije nauka, redovni član Ruske akademije prirodnih nauka, doktor fizičko-matematičkih nauka, profesor, šef katedre za diferencijalnu geometriju i primene Mehaničko-matematičkog fakulteta Moskovskog državnog univerziteta (MGU). Rešio je poznati Platoov problem u teoriji spektralnih minimalnih mnogostrukosti, osnovao teoriju fine klasifikacije integrabilnih Hamiltonovih dinamičkih sistema. Laureat državne nagrade ruske federacije za 1996. godinu za ciklus radova iz teorije invarijanata mnogostrukosti i Hamiltonovih dinamičkih sistema. Autor je 180 naučnih radova, 25 monografija i uxbenika, specijalista za geometriju i topologiju, varijacioni račun, teoriju minimalnih površi, simplektičku topologiju, Hamiltonovu geometriju i mehaniku, računarsku geometriju. Jedan od najpoznatijih matematičara današnjice.
Nešto malo piše i o Istoriji i zvaničnoj hronologiji.
vucko vucko 09:33 12.10.2007

...nomina nuda tenemus

Nešto malo piše i o Istoriji i zvaničnoj hronologiji.

Ima čovek interesantan hobi :)
dunjica dunjica 23:24 07.10.2007

Bijela knjiga

Nemam, na žalost, nikakav link za originalni tekst iz Šuvarove Bijele knjige (1984.), ali neka jedan od njenih autora (zapravo, on je dao nalog "informativnoj službi" CK SKJ za izradu izvještaja), sada već pokojni Stipe Šuvar sam govori. Tekst, prava "poslastica", je preuzet iz "Feral Tribune" iz juna 2000.

Feral:
- Uz vase se ime veze "bijela knjiga" iz 1984. godine. Tko je napisao tu "knjigu"?

S.Šuvar:
- Nije to bila nikakva knjiga, nego na ciklostilu umnozen izbor iz citata i javno objavljenih tekstova, najvise onih u Beogradu i Srbiji, a onda u Sloveniji i Hrvatskoj, koji je trebao posluziti kao podsjetnik za raspravu na "savjetovanju o idejnoj borbi u sferi kulture i stvaralastva". Taj interni radni materijal sacinila je Informativna sluzba CK SKH. Bio sam organizator tog savjetovanja, na kojem se okupilo vise od 150 istaknutih kulturnih radnika i stvaralaca iz Hrvatske. Ono je imalo veliki odjek, prvi su izvjestaji i reakcije bili pohvalni, a citava se stvar okrenula u prvom redu nakon ostre reakcije iz Beograda. Jedan od citiranih autora, pjesnik i akademik Matija Beckovic (koji je materijal prvi i okrstio "belom knjigom", uputio je otvoreno pismo javnosti, s osnovnom porukom da "bela knjiga" predstavlja "manifest neostaljinizma, kojim se upozorava da je bauk slobode krenuo iz Beograda i da kruzi Jugoslavijom", a njegovo je pismo potpisalo stotinjak intelektualaca i umjetnika. Radi se i o tome da su u tom pregledu najvise citirani buduci autori poznatog Memoranduma SANU i Prijedloga za slovensko nacionalno pitanje.

Naravno, kada se stvari gledaju iz danasnjeg ugla, moglo bi se reci da je tamo, na zalost, u kritickom kontekstu spomenuta i nekolicina ljudi koji su se u ovih proteklih 16 godina i u vrijeme tragicnih raspleta drzali vise nego cestito, istupajuci protiv zlodjela nacionalistickih totalitarizama na ovim prostorima. Namjerno su poslije lansirane podvale o ljudima koji su stradali zato sto su tamo citirani, te i izmisljalo da su tamo i imena nekih drugih poznatih ljudi itd.

Feral:
- Mislim da u slucaju "bijele knjige" postoji nesto sto je strasno problematicno, a to je da su u istu vrecu strpani sovinisti i nacionalisti poput Gojka Ðoga, Dobrice Cosica i drugih, te niz liberala, velikih pisaca, poput Edvarda Kocbeka, koji ni sa kakvim sovinizmom nisu imali nikakve veze, pa pisaca koji su se bavili razotkrivanjem logora na Golom otoku, filmskih redatelja i ljudi koji ni u tom trenutku, a ni poslije, ni po cemu nisu mogli biti pogresni osim po tome sto nisu pripadali komitetskoj inteligenciji...

S.Šuvar:
- Kada bih ja razmisljao iz vaseg rakursa i vrste vaseg iskustva, mozda bih i sam danas to pitao. Ali uzmite u obzir kontekst drugog vremena, a i prilika. Recimo, na Golom otoku doista su se pedesetih godina dogadale strahote, ali je uglavnom losa literatura koja se o toj temi pojavljivala osamdesetih godina porucivala da je citavo drustvo bilo zlocinacko. U tom je smislu napisan i roman akademika Antonija Isakovica, velikog srpskog nacionalista, jednog od tvoraca Memoranduma SANU.

A sto se tice liberala s pocetka osamdesetih, nije ih bilo malo koji su takoder bili inficirani nacionalizmom, u cemu su se poslije i dokazali. To je vrijeme kada se kuhalo, posebno u Beogradu, svasta na temu detitoizacije i antikomunizma. Bilo je to vrijeme kada su neki beogradski liberali ugoscavali i tetosili ljude poput Vladimira Seksa, a neki zagrebacki liberali primali u svoja drustva sociologa i filozofa Vojislava Seselja. Ni oni, dakle, nisu pravili razlike izmedu sebe i tih sovinista i nacionalista, pa zasto onda to spocitavate nama, koji smo upozoravali na stosta sto je najavljivalo bjesomucne provale nacionalizma, a onda vodilo i u njihove krvave sukobe. Pa makar da smo pritom u ponecem i grijesili.



jesen jesen 08:56 08.10.2007

Re: Bijela knjiga, Dunjice,

...pokusavala sam da nadjem kolumne Tanje Torbarine iz osamdesetih i nisam uspela...Da li mozda znas gde se i da li se mogu naci na netu...Bez obzira sto sam ja volela njeno pisanje mislim da su njene kolumne dobro svedocenje pa bi bile korisne i za Vuckov spomenar...Pozdrav..
dunjica dunjica 12:53 08.10.2007

Re: Bijela knjiga, Dunjice,

Jesen,
Tanja Torbarina je već skoro 20 godina ista, stil, fore i fazoni, interpretacija društvenih i političkih događanja. Nekako, nije baš evoluirala, dosadno je kada se netko i nakon 15-20 godina drži istog onoga (stila i načina, barem) što mu je donijelo uspjeh i ugled.

Ne znam da li ima njenih starih kolumni na netu, nisam naišla ni na što drugo osim par komentara. Danas se može čitati u Globusu, koji je dostupan i na netu.

Svakako bi trebalo pogledati u stare brojeve Danasa, u potrazi za njenim ondašnjim kolumnama. (Oprez: u Mostaru izlazi tjednik istog imena trenutno, koji nema nikakve veze s ondašnjim Danasom!)
jesen jesen 00:01 09.10.2007

Re: Bijela knjiga, Dunjice,

..Hvala na trudu,ja sam nasla to isto...ali nema neke arhive sa starim kolumnama za koje ja mislim da bi bile zanimljive sada....

iz licnog iskustva 1996

Nekog recimo februara 1996 sam se obrela u Oslu na sastanku IPPNW posvecenom borbi protiv nagaznih mina. To je bilo onih godina kad se u insotranstvo islo na "o ruk" preko Peste, 3 dana jahanja. Naravno da su nam izgubili kofre, sto i nije bilo lose jer je satanak bio u planini, u ekoloskoj zoni tako da smo polednjih 10 km isli uzbrdo peske.
Izvesni MT i ja smo pre puta dobili program sastanka u kom je bio predvidjen workshop o Kosovu - "Why media don't work?". Ja kao stara steberka resim da se pripremim. Odem u Ministarstvo inostranih poslova da pokupim neke zvanicne informacije, publikacije i sve dostupno, a tamo me gledaju kao da sam pala s' Marsa. Na kraju mi uvale 40 strana dosadnog komunjarskog teksta kucanog na pisacoj masini, cirilicom.
Kad smo stigli na sastanak upoznali smo se sa predstavnicima Kosova koji su nosli bezdeve sa i menima - Urim (kog je MT s mesta nazvao Urin) i Besnik - ime zemlje - Kosova. Ja sam smesta ulozila zalbu. U&B su studirali u Gracu, imali mobilne telefone i publikacije - sarene knjizice o Kosovu sa odobrenjem Helsinskog komiteta za ljudska prava. Treba li da kazem kako je izgledala nasa improvizovana prezentacija u poredjenju sa njihovom?
Mislite da me je neko od zvanicnika posle pitao sta sam tamo u Oslu radila? Koga briga - "klinci" se igraju politike. Ostalo je istorija.
Devedesete su godine salabajzera. Ossamdesetih je sve bilo mnoogo ozbiljnije.
Bonner D Bonner D 09:08 08.10.2007

Odlična ideja!

Vučko, ideja ti je odlična, jako me zanima šta će sve da se pronadje!
vucko vucko 09:11 08.10.2007

Re: Odlična ideja!

A ništa u šešir? :)
Bonner D Bonner D 09:14 08.10.2007

Re: Odlična ideja!

vucko
A ništa u šešir? :)


Nažalost trenutno ništa, ako nešto iskopam na netu, svakako ću da javim. Ali doprinosim diskusiji, nadam se korisno, pogledaj komentar na Gordanine linkove.

vucko vucko 09:16 08.10.2007

Re: Odlična ideja!

Video, hvala :)
dunjica dunjica 12:59 08.10.2007

samo da podsjetim

Bilo bi zanimljivo ponovo čitati Feral iz tih vremena (izlazi od 1984.). Znam da ima ljudi koji čuvaju i stare Ferale i stare Danase, a mogu se kladiti da je negdje zaturen i poneki stari Start. Zar nema nikoga ovdje na Blogu od te sorte ;-) ?
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 12:42 12.10.2007

START 1980.


Juče sam prelistavao START, broj neposredno posle TITOVE smrti.
Opet sam se zapanjio kad sam video ko je sve došao na sahranu. Mislim da je to bio planetarni događaj.
dunjica dunjica 15:06 08.10.2007

jedno od mojih najvećih razočaranja

i navjerica tih godina je bilo kada se ta divna pjesnikinja Desanka Maksimović pridružila fan-clubu Slobe-Zlobe. Zar nije ona napisala predgovor Slobinim "Godinama raspleta"? Ima li netko neki Desankin tekst iz tog vremena?

(uvijek me zanima interferencija, cak sinergija velikih umjetnika i/ili intelektualaca i loših/zločestih političara)
vucko vucko 15:30 08.10.2007

Re: jedno od mojih najvećih razočaranja

Za original će nam biti neophodan neko ko sme da prizna da ima "Godine raspleta" :)

U međuvremenu evo teksta Mirka Kovača u vezi tog "slučaja".
dunjica dunjica 15:19 08.10.2007

ilustracije

Poster za Dan Mladosti 87. (New colectivism / IRWIN / Leibach):



Sjeca li se netko te senzacije i pokusaja zabrane?
vucko vucko 15:23 08.10.2007

Re: ilustracije

Da, to je beše bila Mladina... samo imaš li i Naci-original možda? :)
dunjica dunjica 15:30 08.10.2007

Re: ilustracije

na webu sam našla samo:
A Belgrade engineer named Grujic informed the press where the image was taken from.


Sigurna sam da se može naći, uz malo vremena na raspolaganju Možda da počnemo odavde:
POSTER
vucko vucko 15:32 08.10.2007

Re: ilustracije

Evo šta sam ja našao... ima sa desne strane dole obe verzije :)
vucko vucko 16:13 08.10.2007

Učinite veliko delo :)

Inače, ako primetite na ovom linku iznad - koji vodi do Mladininog sajta i priče o plakatnoj aferi - crno-bela slika na vrhu je kopija iz neke knjige, a kolor slika sa strane je fotografija TV ekrana! Drugim rečima - Mladina nema ni jedan originalni primerak svoje možda najpoznatije naslovne strane!

U tom smislu bih molio one koji još imaju ponešto od ovih značajnih tekstova da ipak malo prokopaju svoju arhivu i ubace ponešto ovde... kao što vidite, Internet plače za sadržajem vašeg tavana :)
mariopan mariopan 21:09 08.10.2007

Re: Učinite veliko delo :)

A ja mislila pravi spomenar pa htela da vam ispricam kako sam bila kod Tita....i sta sam tamo videla i cime su nas posluzili..i ko se sa kim slikao...pa drugi put..)))
vucko vucko 21:17 08.10.2007

A stare novine? :)

(moram da budem dosadan) a kako stojiš sa starim novinama na tavanu? Jel imaš Vojka i Savla možda? :)

P.S.: čime su vas poslužili?
mariopan mariopan 21:54 08.10.2007

Re: A stare novine? :)

Sad skrecemo sa teme, nemam starih novina imam samo jednu fotokopiju slike gde Tito grli moju sestru..ja sam cak i na grupnoj slici gledala u stranu...Ali to je istorija..

Posluzili nas sladoledom, bio je 25 maj...ja imala 8 godina i samo sam gledala kako konobari nose velike posluzavnike sa casama punim sladoleda i sve cekala da se u onoj guzvi sapletu...i da sruce sve one case nekoj dami u dekolte...ali nista...

Onda na polasku svi smo dobili po jednu bombonjeru sa posvetom i cuvenim potpisom TITO. Bile lepe bombonjere ,kao zlato su se presijavale..bombone smo pojeli ...

U ponedeljek u skoli uciteljica sva uzbudjena ulazi u razred i mene izvodi na tablu.Ja se preslisavam ,dugmad prebrojavam na kecelji a ona svecanim i poboznim glasom kaze da smo bili kod druga Tita i da ja sad celom razredu ispricam kako je bilo.

Pa bilo je lepo.

I? Sta te pitao drug Tito?

Kakav sam djak.

I? Sta si ti rekla?

Odlican.

I sta si tamo jos videla?

Majmune.

STA?- boja joj je presla u sivkasto i brzo je pogledala da li je jos neko to cuo.

Stvarno sam videla majmune ,tamo ima zooloski vrt i ima lavova.....

Da li ste nesto dobili?


Jesmo. Dobili smo bombonjere,pojeli bombone i kutije bacili.

BACILI? SA POSVETOM? SEDI. EVO TI JEDINICA.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 09:37 12.10.2007

Stare novine su vrlo sveže:)

vucko
(moram da budem dosadan) a kako stojiš sa starim novinama na tavanu? Jel imaš Vojka i Savla možda? :)P.S.: čime su vas poslužili?

U Politici od 16.09.2007. objavljena čitljiva foto kopija teksta Vojko i Savle. Ne vidi se na internet izdanju. Ovde ima tekstova o tome:
http://www.politika.co.yu/rubrika.php?t=T1189871142
Ko je sačuvao taj broj (ja bacio) neka pošalje.
vucko vucko 21:57 08.10.2007

Nova revija nr. 57

BINGO! Sken broja 57! Svih 250 strana, skeniranih u oko 12MB PDF fajl.



Ali primetite - ovo je posle Memoranduma SANU...
vucko vucko 22:59 08.10.2007

Milošević na Gazimestanu 1989

Evo i teksta govora Slobodana Miloševića na Gazimestanu, 28. juna 1989. godine.


vipera vipera 23:11 08.10.2007

čarobne osamdesete

Ja bih ih podijelila u dvije faze, nravno,početak istih i kraj. Početak je bio katastrofičan. Opće ne snaleženje nakon smrti neprikosovenog lidera. Kolaps ekonomije, nestašice repromaterijala i deviza. Redovi za ulje šećer, toletni papir, detrdžente i još štogod. Redovi za benzin, bonovi, vožnja pra ne par, i početak prve hiper inflacije. Partija gubi svoju avangardnu ulogu, ne snalazi se u gomilajućim problemima.
Druga polovca osamdesetih, već se uvlaće snalažljivi igrači, svi problemi nestašica se rješavaju inflacijom, poslije hiperinflacijom. Ali se osjeća sloboda govora. Neke, nepojljive stavri su posve normalne.
Rok scena tih godina je vrhunska. Omladinske i studentske novine objavljuju provokativne stvari i tjeraju naprijed. Mladina propitiju smislenost štafete mladosti kad je Tito mrtav, već godinama. Vladajući apartčici se ne snalaze. ne usude se zabraniti, ali ni ukinuti. Svi su si radili iza leđa a kleli se u Tita i čarobno bratstvoi jedinstvo, ali nisu imali ideju kako dalje razvijati novi sustav koji je utemeljio Kardelj. Nastoje zacementirati zatečeno stanje. Susav to ne može podnijeti i imamo već pomenute stvari. Na takvu scenu stupa Slobo i napravi ršum. On ima petlje i ukinuti i zabraniti i tražiti. Svojom agresivnom i konkretnom retorikom zbunio je sve ostale. I dok su se oni pokušali snaći, on je već odmakao, jer je ljudima bilo dosta i nestašica i inflacije, a on je obećavao brda i doline A uvjek je netko drugi bio kriv, a ne oni ili on. Priča o ne stranačkom pluralizmu u okviru SSRNJ su bile još jedno nesnalaženje avangarde u realnosti života, i posljedica pokušaja cementiranja postojećeg stanja. Prilično neozbiljan pokušaj. ali kad se da prst, ode cijela ruka.
Nakon Slobinog preuzimanja, stvar se dramatično ubrzava i raspad je bio pitanje vremena.
vucko vucko 10:50 09.10.2007

Zajam za preporod Srbije

Ne znam da li se sećate ovog "genijalnog" projekta.

Inače, na spratu sa nama u Bgd je stanovao pokojni Dr. Puniša Pavlović, koji je (osim što je godinama radio u UNESCO u Parizu itd) bio savetnik za spoljnu politiku Dobrice Ćosića, kad je ono bio predsednik države. Kod njega su povremeno u goste dolazili Ćosić, Trifunović, Svetozar Stojanović i to društvo. Ja sam mu malo pomagao da nauči kako da koristi računar i MS Word, pošto je, kao penzioner, stekao slobodnog vremena, pa je na tom računaru napisao posle nekolicinu knjiga, preveo sa ženom jednu knjigu izdanja UNESCO u vezi razvoja deteta u prve tri godine, itd. Interesantan jedan tip bio. On je, između ostalog, uložio nešto para u zajam za preporod Srbije, kad se, u to vreme nekako, vratio iz Francuske.

Daklem, čika Puniša mi je jednom rekao, onako razočarano i gorko, kako im se, čini mi se baš žena Bogdana Trifunovića, narugala kad su uplatili zajam...
margos margos 12:32 09.10.2007

Re: Zajam za preporod Srbije

vucko
Ne znam da li se sećate ovog "genijalnog" projekta.

Kako da se ne sećam?
Čitavi KOLEKTIVI (a, šta kažete na konstrukciju iz 'ere udruženog rada') su uplaćivali po jednu platu. Tako moja mama uplatila platu, bilo cca 1000 DM, a kad su joj vratili, kupila cipele, cca 100 DM.


vucko vucko 12:42 09.10.2007

Re: Zajam za preporod Srbije

KOLEKTIVI

Hehe meni je simpatičnija bila ona "KDS" - sećaš se šta je to? :)))
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 07:57 12.10.2007

Re: Zajam za preporod Srbije

vucko
KOLEKTIVI Hehe meni je simpatičnija bila ona "KDS" - sećaš se šta je to? :)))

Korisnik Društvenih Sredstava
margos margos 01:36 15.10.2007

Re: Zajam za preporod Srbije

KRALJMAJMUNA

vuckoKOLEKTIVI Hehe meni je simpatičnija bila ona "KDS" - sećaš se šta je to? :)))Korisnik Društvenih Sredstava

Kasnim....
A ja sam radila dve godine u OOUR RZZS KBC 'Dr Dragiša Mišović'..uvek mi smešno kada se setim naziva:)))
vucko vucko 15:31 16.10.2007

Vojko i Savle

A evo i Vojka i Savla, hvala Gorrane!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana