- prilog za pohvalu tuđih reči koje nalazimo u knjigama -
"Škola, braćo, škola, a ne zvona i praporaca!" - Dositej Obradović, davno
Verovatno svako od nas ima "svoju" omiljenu knjigu, citat, neku opštu poruku dobijenu, pa usvojenu od tuđih reči nađenih u knjigama na koje nailazimo sasvim slučajno. Tek vremenom većina počinje da "pravi planove" o tome šta, koga i kada čitati, tek vremenom počinje da se raspituje za tuđa mišljenja o pročitanim knjigama, ili kreće s namerom da "zaluta" po knjižarama (u kojima, srećom, nema natpisa "zabranjeno listati knjige") tražeći baš određenu knjigu za zavodljivo, samotno vreme budućeg čitanja.
Čitanje tuđih reči je usamljenički doživljaj, osim u čarobnim situacijama kad knjige čitamo "naglas" deci koja to još ne umeju sama, kad ih čitanjem zabavljamo "pred spavanje" ili u bilo kojoj drugoj prilici, čime ih "navlačimo" na njihovo buduće samostalno traganje po beskonačnom moru tuđih reči.
Jedino su knjige bolje od razgovora o knjigama.
Pitanjem "Šta čitaš?" lako i lagodno se započinju razgovori, po odgovorima se prave procene o osobinama onog/one sa kojim/kojom razgovarate, osetite u sebi ćutljive reakcije dopadanja ili odbojnosti, a najlepše je kad omiljene knjige takvim razgovorima ponovo "iščitavate" upoređujući tragove koje su knjige ostavile u vama.
Uvek me je zanimalo i da li se žensko i muško čitanje razlikuju? Sve smešne, satirične i duhovite opaske o razlikama između ženskog i muškog mozga, sve mnogobrojne sličnosti i razlike o muškim i ženskim "navikama" izostavljaju da li ustvari postoji ta razlika, uopšte?
Nečije čitalačke navike umeju da "prećutno" govore mnogo o čoveku samom, knjiga koju uvek nosi sa sobom, knjiga koja ima "posebno" mesto među svim knjigama koje poseduje u sopstvenoj biblioteci, knjiga koju često citira ume da bude sigurno sklonište za iskrenost, jer uvek izgleda kao sasvim pristojan, čak konvencionalan razgovor, a ustvari nečijim tuđim rečima teče iskrena priča o tome "šta sanjam i šta mi se događa".
Tuđe reči koje nas dotaknu u nečijoj knjizi često "povuku" u istraživanje o onome ko ih je ispisao, u traganje po njegovim/njenim biografijama, u pokušaj da se događaji iz njegovog/njenog stvarnog života uoče kao veza sa rečima koje nam je ostavio/la kao putokaz o sebi ili svom sopstvenom igranju sa rečima.
Nije retko da nas iznenadi da nikakvu vezu ne možemo da uočimo, najčešće zato što tražimo sličnosti sa sobom, verujući da ako nečije tuđe reči toliko liče na na naše misli, na svet koji mi gledamo, onda mora da je i njegov/njen stvarni život isto nekako - ličio. Zaboravljamo da često reči koje neko ispiše i budu napisane samo zato što nema s kim, kada ili kako da ih - izgovara, a mora da ih ostavi negde jer "one same izbijaju iz njega/nje".
I kad u toj velikoj "galaksiji" tuđih reči potražimo "najčešće reči" vrlo brzo se izdvoje četiri: junak, moć, smrt, ljubav.Nekoliko reči koje svojim značenjima skupe sve ono što jesmo, što bi želeli da budemo, čega se plašimo i čemu težimo kao neuhvatljivom.
Postoji i posebna grupa ljudi koja često doživljava omalovažavanje, a meni su dragoceni za razgovore - nepismeni ljudi.Ili oni koje zovemo "neobrazovani" zato što nemaju formalnog obrazovanja ili što smatramo da ne čitaju, dakle ljudi koji ceo svoj život provedu bez pomoći, putokaza i savezništva sa tuđim rečima.Razgovore sa njima doživljavam kao i čitanje knjiga, samo što oni - pričaju. Nepismeni razviju posebnu sposobnost za pamćenje ljudi, događaja i doživljaja, jer znaju da je njihovo pamćenje jedini garant da će sve te tuđe reči ipak stići do nekoga. Tako se dogodi da nam je "usmena književnost" nekadašnjih nepismenih za poštovanje i citiranje, a današnji nepismeni često samo za podsmeh. Meni se čini da ljudi koji se samo rugaju, podsmehuju i omalovažavaju, bez obzira što znaju da čitaju, ustvari samo znaju slova, ne umeju da ih skupe u reči, njih tuđe reči ne dotaknu, ni napisane ni izgovorene.O takvim ljudima postoje fantastične tuđe reči, predivne knjige koje su sve ispletene od osećanja nemoći, a istovremeno i kristalno jasne svesti o zlu, pakosti, okrutnosti i svemu onome trulom i plesnjivom što tako lako prepoznamo u ljudima oko nas, pa im oćutimo jer smo već pročitali sve o njima.
Ponekad je teško razdvojiti šta su u našim sećanjima (ili osećanjima, ili stavovima ili slikama o svetu i ljudima) knjige tuđih reči, a šta smo mi sami, bez njih. U takvim situacijama uvek je najbolje okupiti oko sebe svoje sopstveno "društvo mrtvih i živih pesnika" i gledati čime su to odabrani baš oni među desetinama hiljada koji su nam ostavljali svoje reči kao svilene niti kojima se dobrovoljno vežemo.To što ih okuplja smo mi sami.
Imala sam sreće da tuđe reči iz svojih omiljenih kjniga delim sa sjajnim ljudima, da u veselim razgovorima upoređujemo svoja "društva mrtvih i živih", da u dugim "divanima" dopunjujemo jedni druge otiscima koje su te tuđe reči otisnule u nama. Najlepše što pamtim je kraj jednog razgovora - zaključili smo da su "Ep o Gilgamešu" i neka nama neznana i zaboravljena "Bajka o svemu" roditelji svih drugih knjiga.
A da ne znamo koja ljudska bića su nam ostavila taj putokaz za reči.
A možda to nije ni važno, važnije je da reči teku i da se razmenjuju neprekidno, još od tih davnih dana.
I danas i ovde, ako je zanimljivo da razmenimo i "tuđe" i svoje reči.